Ferrari FF: De nieuwe V12 GDI

Ferrari V12 GDI

Nee, niet alleen Lamborghini heeft nieuws op V12 gebied. Ook de twaalfpitter van de FF is niet slechts een kwestie van een bestaand blok. In deze video legt Ferrari zelf uit hoe, de 6.3 liter V12 (660 pk en 683 Nm koppel) een evolutie is van bestaande techniek. Een direct ingespoten injectiesysteem met de naam GDI (heeft niets met een Japanse diesel te maken) wordt hier schematisch weergegeven. Tevens zie je een uitleg van de 7-traps automaat met dubbele koppeling en het geavanceerde veer- en schokdempingssysteem.

Door de directe inspuiting claimt Ferrari dat dit de best presterende motor is in z’n klasse met een toename van 15% aan effectiviteit. Een soort MultiAir-systeem dus uit Maranello. Dit dankzij de aanpassing van het gebruikte materiaal voor de cilinders en de ringen.

De gerobotiseerde transmissie van de FF is aangesloten op de elektronische E-Diff die we al kennen uit de 599 GTO. Dit systeem is op een gewichtsreducerende wijze vervaardigd. Het veersysteem is nieuw en dermate hoogwaardig, dat bochten nog scherper genomen kunnen worden, dan voorheen met een GT van Ferrari ooit mogelijk was. Comfort, een ultieme sportiviteit gaan hand in hand dankzij deze lay-out met magnetorheologische dempers. Ondanks een zeer strakke wegligging zul je in deze grote ‘Shooting-brake’ nooit door elkaar worden geschud.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=o3J8NHOx0z0

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Ferrari FF: De nieuwe V12 GDI

  • 25 maart 2011 om 23:42
    Permalink

    Mijn God, 500 Nm koppel al beschikbaar bij 1000 toeren, wat draait dat ding dan stationair?

    Beantwoorden
  • 26 maart 2011 om 09:24
    Permalink

    Ik zeg trekhaak er onder en we hebben de trekauto van het jaar! Het is dat deze auto natuurlijk in een prijsklasse valt die menig portemonnee niet kan betalen (incl. de mijne) maar dit is natuurlijk wel een heel begeerlijke auto. Bloedstollend snel en mooi maar ook nog eens praktisch met z’n ruimte en 4wd.

    Als ik de knaken had…

    Beantwoorden
  • 26 maart 2011 om 12:37
    Permalink

    GDI staat voor Gasoline Direct Injection. De term heeft dus sowieso niets met een (Japanse) diesel te maken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.