Ferrari: Amedeo Felisa doet elleboogje naar McLaren in interview
In een interview van vorige week met het Engelse blad Car, had Ferrari CEO Amedeo Felisa het even gehad met de wedloop die McLaren beweert aan te gaan met het Italiaanse legendarische sportwagenmerk. Felisa kwam daarom met de verklaring dat hij het Britse chauvinisme vaak wat overdreven vindt. We kijken even naar wat daar precies is gezegd. Felisa was in gesprek met journalist Phil McNamara. Dat Groot Brittannië in haar commentaar de Ferrari 458 Italia uiteindelijk toch boven het eigen product heeft verkozen doet de Milanees deugd. Tegelijker tijd lijkt Felisa te zeggen dat de afstand tussen de beide merken nog erg groot is, in het voordeel van het label uit Maranello ;
Felisa: “Eerlijk gezegd vonden we het best een aangename verrassing. Vooral omdat de journalisten hier in Engeland meestal de voorkeur geven aan McLaren.”
McNamara: “Vindt u dat de Britse pers lijdt aan een gebrek aan objectiviteit?”
Felisa: “Nou.., -grijnzend- alleen jullie Engelsen beweren dat een Aston Martin echt een heel sportieve auto is.”
Felisa ging vervolgens in op de discussie over het wel of niet grootschalig toepassen van carbon fiber en of McLaren hierdoor een streepje voor zal hebben op Ferrari;
Felisa: “Het grootschalig toepassen van deze techniek kent te veel nadelen en is echt heel erg duur. We komen daarom in de nabije toekomst met een nieuw speciaal ontwikkelde aluminium kooiconstructie op de markt. Net zo licht en sterk als het veel besproken carbon fiber. Dit materiaal zal debuteren op de opvolger van de Enzo.”
Verder vertelde Felisa zoals we al eerder wisten te melden, dat de opvolger van de Enzo een V12 zal hebben, voorzien van hybride (KERS) techniek. Deze motor is in staat om onder de 200 gram CO² uitstoot per kilometer te komen. Ferrari wil alle toekomstige modellen minstens 8 jaar op de markt houden. Na de eerste 4 jaar krijgt een model grondige update.
Over objectiviteit gesproken gisteravond Clarkson weer eens gezien in een (zoveelste) herhaling van TopGear.
Hij zat in een special Jaguar E-type en beschreef de auto als het 8e wereldwonder. Goed is een mooie auto, maar Clarkson objectief, nee absoluut niet.
Alhoewel hij zat in een andere uitzending in Lancia Beta coupe, was ook wel leuk.
Clarkson heeft de Alfa 166 al eens beschreven als de mooiste sedan in zijn klasse.en er zelfs tot 2 maal toe een item aan gewijd. we vergeven hem soms zijn onbezonnenheid.
de 2 britse journalisten van Fifth Gear waren niet zo onder de indruk van de Mclaren dan wel zeker de 458.
Op youtube staat een filmpje waar beiden auto’s aan de tand worden gevoeld.
De journalisten van landen met een eigen auto industrie zijn niet erg objectief. De duitse met grote afstand voorop maar de engelsen kunnen er ook wat van. De rondetijd die de McLaren op het testcircuit van Topgear liet noteren was zoveel sneller dan een 458, Enzo, Pagani dat je zeker weet dat appels met peren zijn vergeleken. Het is zo simpel om bv even slicks of speciale cupbanden te monteren en zo seconden sneller te zijn over één ronde.
Kijk Ferrari wil in de toekomst zijn producten 8 jaar op de markt houden en een goede update na 4 jaar.
Zou er zelfs niet op tegen zijn dat Fiat dat overneemt voor zover ze dat al niet doen.
Zo kunnen ze meer profijt halen uit de ontwikkelkosten van een nieuw ontwikkeld product en om de 4 jaar toch iets nieuws te melden.
De technologische voorruitgang gaat tegenwoordig toch niet meer zo snel als in de jaren 60 en 70. (of je moet led koplampjes als een technologisch hoogtepunt zien)
Dus kan een automodel wat langer mee als nu 5 jaar gebruikelijk is.
Hey Saya..
Mmm nou.. dat ben ik niet helemaal met je eens. De technologische vooruitgang gaat echt nog onverminderd voort en vooral electronische hulpmiddelen (tractiecontrole, electronisch diff, electronische dempers) gaan in een razend tempo. Natuurlijk zitten daar ook gadgets tussen maar de klant vraagt er gewoon om. Daarnaast willen ze tegenwoordig elke paar jaar een nieuw model zien omdat ze snel uitgekeken raken.
Dat alles is dus wel te ondervangen door om de 8 jaar met een nieuw model te komen welke na 4 jaar een grondige update krijgt.
Ik denk dat Alfa ook meer die kant op moet.
Eigenlijk moet Ferrari hier boven staan maar de manier waarop McLaren en de Britse pers met modder gooien is ook niet echt chique. Dus: puntje voor Felisa!