Ferrari aan vooravond terugkeer in LeMans
Dat de glans die de 24 uur van Lemans ooit had, weer steeds meer terugkeert zal niemand ontkennen. Ferrari is misschien juist daarom momenteel aan het onderzoeken of het voor 2015 (of 2016) een fabrieks ‘LMP1’-auto gaan inzetten. Dit zou aardig kunnen kloppen met de beelden die wij onlangs konden zien bij AutoEdizione van een LaFerrari met een andere motor.
Dit zou zo maar eens testfase kunnen zijn voor een LMP1 motor. Luca di Montezemolo zou tijdens de jaarlijkse kerst viering in Maranello hierover bovendien al wat hebben gezegd. Het feit dat Ferrari in de F1 noodgedwongen tegen een sterk ‘blikjesmerk’ moet racen, is eigenlijk een doorn in het oog van Di Montezemolo. Ook vindt Ferrari de regels van de F1 niet iets waar het team zich in kan vinden momenteel. Het nieuwe budgetplafond voor de Formule1 zal er ook nog voor zorgen dat er minder mensen nodig zijn binnen de Formule1 teams. Mede hierdoor krijgt Ferrari de ruimte om naast Formule1 ook een LMP1-auto te gaan inzetten in het World Endurance Championship. Onlangs zijn er nieuwe foto’s gemaakt op Fiorano (zie boven en onder) van een LMP1-achtige LaFerrari met V8 turbo motor en Hybride aandrijflijn. Deze wordt volgens de laatste berichtgeving volgend jaar (2015) ingezet in de Le Mans.
Ferrari heeft voor het ontwikkelen van een nieuwe Le Mans-auto ook de juiste mensen in huis. Marc Gene, de testrijder van het F1 team, was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Peugeot 908 LMP1 HDI FAP. En er speelt nog iets; Porsche keert dit jaar terug op Lemans met een nieuwe auto en wie de geschiedenis kent weet dat dit altijd een ’target’ is geweest voor Ferrari.
Een van de nieuwe rijders van de Porsche 919 LMP1 auto, ex Redbull F1 rijder Mark Webber , heeft via Twitter al bekend gemaakt dat Ferrari inderdaad een LMP1 auto aan het ontwikkelen is. Hij maakte ook al de rijders bekend voor de auto namelijk; Fernando Alonso, Valentino Rossi, en Marc Gene. Dan zou de tweede auto heel goed naar Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni, en Kobayashi kunnen gaan.
Ferrari reed voor het laatst in de LMP1 serie met de supersnelle Ferrari 333SP (foto boven). De Nederlander Arie Luyendijk won in 1998 met het MOMO-team de Rolex 24 uur van Daytona, in een Ferrari 333 SP. Het enige verschil is dat de Ferrari 333 SP door privéteams werd gerund, terwijl de nieuwe Ferrari LMP1-auto toch echt een fabrieksproject zal zijn. De laatste keer dat Ferrari als fabrieksteam meedeed met de 24 uur van Lemans was alweer in 1973 met de Ferrari 312PB.
Ferrari of opvolger van de Maserati MC12?
MC12-opvolger wordt ontkend door management, en een Maserati-dealer wist me onlangs ook te vertellen dat die er zeker niet komt…
Ferrari terug op le mans! ik kijk er al naar uit!
Of wellicht een Alfa gezien de uitspraken van SM??? (of loop ik nu echt te dagdromen)
Nee Ferrari is duidelijk bezig met iets wat nu nog een test mule is voor een LMP1 auto zou zijn.
Ciao
Squadra