Ferrari 488 Spider onthuld
De open 488 heet uiteraard ook Spider en zal in Frankfurt te zien zijn. Je zou het bijna vergeten, maar er is al sinds dit voorjaar een opvolger van de 458 Italia, namelijk de 488 GTB. Geen revolutionair fenomeen zoals z’n voorganger en daarom een stille nieuwkomer. Laten we het een nuttige update noemen met natuurlijk als belangrijkste kenmerk de turbo. De 458 Spider maakte in 2011 opnieuw grote indruk vanwege z’n rijdynamiek en dat zal met de 488 Spider niet anders zijn. Het ingenieuze vouwdakje -ook wel RHT Retractable Hard Top genoemd- zien we ook op de nieuwkomer en gaat in 14 seconden naar beneden.
Onderhuids vinden we een Spaceframe chassis en de huid is geheel van aluminium. Deze Spider is 23% stijver dan z’n voorganger dankzij hoogwaardigere materialen. De motor is de 4.0 (3902 cc) V8 Turbo die eveneens onder de kap van de 488 GTB ligt. Goed voor 670 pk en een top van 0 tot 100 in 3 hele seconden (0-200 in 8,7 seconden). De aerodynamica is beter dan die van z’n voorganger, wat de ‘magnetische werking’ (neerwaartse druk) met het wegdek doet toenemen. De achterruit is in drie posities in te stellen, afhankelijk welk comfort gewenst is. Doe je ‘m geheel omlaag dan hoor je de V8 Turbo voluit, wat erg goed klinkt dankzij een speciaal ontworpen uitlaatsysteem. De rijdynamiek van de 1420 kg wegende 488 Spider is ook lichtelijk verbeterd ten opzichte van de vorige Spider, onder andere dankzij intelligentere elektronica aan boord. Dat laatste verschilt volgens Ferrari trouwens ook enigszins ten opzichte van de coupĂ©, omdat een open auto een heel ander karakter heeft.
Ik blijf de 458 toch eleganter vinden. Met name de zijdelingse luchtinlaten op de 488 zijn een storend element op deze auto.
Het design van de 488 Spider is van een ongekend hoog niveau. Veel mensen vallen over de luchtinlaten op de flanken. Begrijpelijk, want wanneer zie je nou zoiets?
Een ongekende schoonheid, wat mij betreft.