Ferrari 488 Pista maakt indruk in Genève
Ferrari heeft met de 488 Pista weer eens een technisch wonder op de wereld gezet, waar maar weinig andere producten mee vergeleken kunnen worden. Ferrari claimt dat geen andere auto van 1280 kg met een V8, zo snel een rondje Fiorano kan doen als deze geëvolueerde 488, die dan ook terecht de naam Pista draagt. In 1 minuut, 21 seconden en 5 honderdste. Nul naar 100 lukt in 2,85 seconden en na het doortrekken naar 200 km/u staat de klok op 7,6 seconden. De top ligt aan de bovenkant van de 340 km/u. De Pista heeft geheel nieuw ontworpen luchtinlaten rond de spoiler achter, die de 18 kg lichtere 3.9 liter helpen om 70 pk eruit te persen en 770 Nm koppel bij 3000 t/min. Ondanks dit extra geweld is het verbruik 11,5 liter per 100 km (gemiddeld). De vitale onderdelen van de V8 (evenals kleppen en nokkenas) zijn versterkt om de extra druk van 10% in de verbrandingskamer goed op te kunnen vangen. Het spruitstuk uit Inconel zijn gekoppeld aan een aandrijfas plus vliegwiel, die lichter zijn gemaakt evenals de drijfstangen van titanium, zodat de inertie van deze roterende delen met 17% is afgenomen en de reactiviteit juist is toegenomen.
Nieuw elektronica is er toegepast om bijvoorbeeld de rijdynamiek te optimaliseren, zoals het veranderen van versnelling met de ‘manettino’ knop in ‘Race’ stand. Dit kan namelijk in slechts 30 ms. Ook is er gebruik gemaakt van het zogenaamde Variable Torque Management systeem en een nieuwe variant van het Side Slip Control voor een optimale controle, in combinatie met een nieuw remsysteem dat uitgerust is met dezelfde bekrachtiging als die van de Challenge. De wielen zijn opgetrokken uit carbon velgen van 20 inch, die verpakt zijn in Michelin Sport Cup 2 banden. De schokdempers zijn van het type SCM-E en hebben een specifieke afstelling, uitgerust met 10% meer rigide veren. Voor het eerst monteert Ferrari een systeem dat de zijwaartse dynamiek controleert, genaamd het Ferrari Dynamic Enhancer systeem. Met de ‘manettino’ in stand CT-Off, analyseert het systeem de hoek van de ophanging en grijpt het vervolgens via het remsysteem automatisch in. Dit gebeurt op een wijze dat de massa gedurende de bocht en tijdens het uitkomen, zo optimaal mogelijk wordt geleid.
Aerodynamisch gezien is Ferrari ook met de 488 Pista op zoek gegaan naar de meest effectieve oplossingen. De rijke ervaring in de F1 maken deze evolutie mogelijk. Zo is de intercooler om deze reden verplaatst samen met de radiatoren aan de voorzijde, die op dezelfde plek zijn gekomen als bij de Challenge. Zo komt de warme lucht nu uit op de bodem van de auto, zodat de inlaten op de beide zijden frissere lucht kunnen toelaten en de grotere luchtkoelers 70% effectiever zijn dan op de standaard 488 GTB. De luchtweerstand is met 7% afgenomen en de downforce is toegenomen dankzij een specifiek vormgeving. Daarom is het frontaal afgeleid van oplossingen uit de Formule 1. De S-Duct voor een neerwaartse druk op de neus van de auto, is daardoor ook een primeur op een Ferrari voor op de weg. Een nieuw ontwerp van vleugels in het frontaal geleiden de luchtstroom extra richting de S-Duct en zorgen voor een lagere druk onderin zodat de downforce toeneemt met 18%. De hertekende bumpers zorgen voor nog eens 23% meer neerwaartse druk. De spoiler achter is 30 mm hoger en 40 mm langer wat voor 25% betere downforce zorgt, mede mogelijk dankzij een compleet vlakke bodemplaat, gekoppeld aan diffusers aan de voorzijde en een geëvolueerde diffuser achter met drie actieve kleppen en dubbele Kink Line, die ook in de autosport worden toegepast.
Meesterlijk en fraai.
vooral ook die in zilver