Ferrari 458 Spider toont uniek vouwdaksysteem
En zo ziet het stalen klapdaksysteem van de 458 Spider er uit als de boel eenmaal in beweging is… Applausje voor Ferrari, want dit lijkt geen simpel klusje te zijn geweest, helemaal als je weet dat er ook nog een dikke gelauwerde V8 tussen de achterwielen ligt. We zijn benieuwd hoe het geheel nou daadwerkelijk is samengeperst.
httpvh://youtu.be/UwyqUBNIclc
Hier zie je overigens alle specificaties nog eens op een rij:
Afmetingen en gewicht
Lengte: 4.527 mm
Breedte: 1.937 mm
Hoogte: 1.211 mm
Wielbasis: 2.650 mm
Gewicht: 1.430 kg
Verhouding gewicht/pk: 2,51 kg/pk
Gewichtsverdeling (voor/achter): 42% / 58%
Motor
V8 90°
Cilinderinhoud: 4.499 cc
Max. vermogen: 570 pk bij 9.000 toeren/min
Max. koppel: 540 Nm bij 6.000 toeren/min
Banden
Voor: 235/35 ZR20 8.5”
Achter: 295/35 ZR20 10.5”
Prestaties
Topsnelheid: 320 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: < 3,4 seconden
Verbruik en uitstoot
Gem. verbruik: 11,8 l/100 km
Uitstoot bij gem. verbuik: 275 g/km CO2
Een beetje afgekeken van het Alfa prototype:
http://www.fwallpaper.net/de/picture_pics-alfa-romeo-47.html
Wat een simpele oplossing maar erg doel treffend. Wat doen al die andere merken dan verschrikkelijk moeilijk. Dit kost bijna geen laad ruimte beugel is tevens scharnier. Hebben ze bij Ferrari een paar kleuters ingehuurd ipv moeilijk denkende academici? Echt een kinderlijk eenvoudig principe of was hij/zij die het bedacht bij de Ikea geweest en eureka dat is het. 😆
@Alfabruur
Ik zie daar geen klap dak. Wat een afzichtelijk ding trouwens hoop dat ze nooit zo iets gaan maken geef mij maar het Brera concept model of de 8C maar dit niet. 😀
@ alfabruur: klopt inderdaad, het is ook hetzelfde systeem, een patent van Fioravanti. Het is eerder ook al toegepast op de ferrari 575 als ik me niet vergis.
De auto is trouwens de Fioravanti Vola van 2001 en ik vind hem schitterend. Strak en licht zoals een spider moet zijn. Ik heb destijds Fioravanti gecomplimenteerd met zijn ontwerp en heb prompt een aantal boeken van hem gekregen. Heel sympathiek!
Trouwens, Fioravanti heeft in zijn verleden al meer schitterende zaken gepresteerd voor pininfarina: de 308 en de Daytona zijn o.a. van zijn hand.