Ferrari 458 Italia klaar voor Amerikaanse Grand-Am
Na de GT3, GT2 en Challenge versies, is er dan ook de robuuste Grand-Am variant die in de VS de baan op zal gaan in de gelijknamige series, bijvoorbeeld in de 24 uur van Daytona. De foto’s zijn genomen tijdens proefrondjes op Fiorano. De bewerking van de 458 met V8 is gebaseerd op de GT3 en is in samenwerking met Michelotto Automobili tot stand gekomen.
De Grand-Am voldoet aan de Amerikaanse eisen en is daarom een tikkie minder aerodynamisch maar heeft een vermogen van zo’n 500 pk (max. 8000 rpm). Verder zit het verschil vooral in de roll bar en extra verstevigingen in de flanken. In deze serie is er namelijk veel vaker ‘contact’ dan in de Europese tegenhanger. Minder maatregelen zie je echter terug bij het remsysteem en de tractiecontrole. Dat laatste zit er namelijk helemaal niet op evenals het feit dat er geen ABS op zit. In de Grand-Am is Continental de enige bandenleverancier, dus ook die van Ferrari. Deze zijn nogal stug van karakter.
[nggallery id=645]
Die 458 was dit jaar supersnel alleen had hij nog wel wat last van kinderziektes. Tijdens de 24 uur van Lemans had Rizi Competzione een rauwe motor maar hebben het toch gehaald. Bij de 24 uur op de Nurburgring had de Farnbacher Ferrari met Hankook sponsering een kapotte achterwiel ophanging waren verre weg het sneltse helaas vielen ze toen terug naar plek 40.
Ciao
Squadra