Ferrari 296 GTB met V6
Weer een nieuwe Ferrari.
Je zou bijna de kluts kwijtraken, want Ferrari introduceert het ene nieuwtje na het andere de laatste jaren. Oneerbiedig gezegd lijkt het op massaproductie in het hoogste segment. Nu is het de beurt aan de 296 GTB. Een lichtvoetige straatracer die optisch eigenlijk het veel knappere jonge broertje van de F8 Tributo is geworden. Oogstrelend dus en qua schone welvende lijnvoering een beetje vergelijkbaar met de SP38. De One-off die we eigenlijk de mooiste vinden tot nu toe. Kortom de 296 GTB is een hele knappe ‘Berlinetta’ in de lange reeks van Ferrari. De achterzijde met bolle wielkasten lijkt een beetje een moderne interpretatie van de legendarische 250 LM.
V6 met elektrische impuls.
Het meest opmerkelijk aan de nieuwe 296 GTB is natuurlijk de 2.9 V6, die niet qua hoek (120 graden) maar wel qua inhoud ons doet denken aan een prachtig blok (van 90 graden) in de Giulia Q, die tevens door Maserati in gebruik is genomen onder de naam Nettuno. Maar Ferrari zegt natuurlijk dat de V6 die ze gecreëerd hebben een totaal nieuw ontwerp is met de werktitel F163, die louter in hybride combinatie zal gebruikt worden. Naast de motor is er een vernuftige elektrische ondersteuning tussen de motor en de (8-traps) transmissie die goed is voor 167 pk. Met het vermogen van de V6 met dubbele turbo (663 pk bij 8000 t/min) erbij kom je op een indrukwekkende 830 pk (740 Nm). De top ligt op maar liefst 330 (0-100 in 2,9 sec.) Niet slecht voor een ‘instapper’. Puur elektrisch rijden kan net zoals in een SF90 maar 25 km lang. Door het gebruik van één elektrische unit (7,45 kWh) is het totale gewicht redelijk beperkt gebleven met 1470 kg. De 296 GTB is trouwens 5 cm korter dan een F8 Tributo.
Geen Dino.
De naamgeving is intussen een stuk minder onderscheidend dan de looks en de techniek, en deed ons in eerste instantie denken aan het bedrag van een halve kilo gehakt in de aanbieding (29 = 2.9 en 6 = V6). Fans dromen al jaren van de terugkeer van een Ferrari V6 onder de naam Dino, maar we vermoeden dat dit een redelijke heilige naam is die niet zal terugkeren om de simpele reden dat Enzo niet langer om toestemming gevraagd kan worden. Wat we overigens knap vinden, is dat ze in Maranello voor ieder model een redelijk uniek ogend interieur weten te realiseren. Die van de 296 GTB is een stuk strakker en rustiger dan wat we van de gemiddelde Ferrari gewend zijn. De 296 GTB wordt voor het eerst leverbaar in 2022 en kost minimaal 3 ton.
[nggallery id=1276]
Prachtige auto!! Bij Ferrari hebben ze weinig moeite met introduceren van nieuwe modellen, respect!!