Ferrari 250 GTO 1962 duurste verzamelauto ooit
Deze mintgroene Ferrari 250 GTO uit 1962 is met een opbrengst van maar liefst 28 miljoen euro, de duurste geveilde auto ooit. Wie dus denkt dat het met zo’n kleur nooit wat kan worden, moet maar gauw een cursus taxeren gaan volgen. Dat een klassieke Ferrari 250 GTO tot de kroonjuwelen behoren van de verzamelwereld wisten we al, maar dit slaat echt alles. Het is een van de slechts 39 exemplaren die Ferrari ooit tussen 1962 en 1964 heeft gebouwd. Het bleek een goede investering van de vorige eigenaar (de Nederlander Eric Heerema), want voor dit model betaalde hij tien jaar gelden 6,8 miljoen euro. Het verhaal achter deze auto met een wat weinig aantrekkelijke tint, heeft ongetwijfeld bijgedragen aan het eindbedrag.
De Britse coureur Sterling Moss was namelijk de eerste eigenaar, al heeft deze beroemde sportman die inmiddels 82 jaar oud is, nooit een race gereden met deze gehomologeerde GT, omdat Moss zich gedwongen zag te stoppen met zijn carrière na een ernstig ongeluk. De Amerikaanse verzamelaar Craig McCaw is de nieuwe eigenaar. Dit spartaanse beest staat niet alleen bekend om z’n herkenbare mooie lijnvoering, maar ook om de stevige cijfers waarmee dit type aan menig Le Mans meedeed, namelijk 300 pk en een top van 290 km per uur. Bestuurders die het aandurfden om met deze creatie uit Maranello de limiet op te zoeken, waren net zo zeldzaam als de GTO zelf. Het exemplaar van Moss deed eenmaal mee aan de Le Mans van 1962.
Ja dat kleurtje is wel jammer en die enorme 15 vind ook niet het mooiste er aan. Maar ik ben per definitie geen fan van stikkers plakken op auto’s. Of het moet wat bijdragen zoals sport striping op een Mustang of een 500 abarth of iets dergelijks. Maar reclame en nummers nee liever niet.