Februari 2013: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA
Er komt nog steeds geen eind aan de neerwaartse rollercoaster van de Italiaanse automarkt. Het is inmiddels de vijftiende negatieve maand op rij met dubbele cijfers en de slechtste februarimaand sinds het verre 1979 (toen werden er 92.227 auto’s verkocht). De afname in februari bedroeg op deze belangrijke markt dit keer -17,41% ten opzichte van een al even magere tweede maand van 2012. De occasionmarkt groeit daarentegen met 3,57%. Er werden in Italië de afgelopen maand 108.419 auto’s verkocht. De branche is in rep en roer en vreest een nieuw dieptepunt voor 2013.
Het enige lichtpuntje in deze verkoopmaand is de toename van het totale marktaandeel voor Fiat Group Automobiles. FGA verkocht in totaal 30.903 auto’s wat een afname is van -16,83% ten opzichte van februari 2012. Het totale marktaandeel komt op 29,28% op jaarbasis (28,89% in 2012).
Fiat doet het als automerk ook beter dan de markt met 23.424 verkocht auto’s, goed voor een afname van ‘slechts’ -7,16%. Het marktaandeel op jaarbasis is nu 22,14% en is met 2,4 punten toegenomen ten opzichte van vorig jaar. De Panda is het sterkste anticrisiswapen en laat de concurrentie ver achter zich met een totaal van 9633 verkochte exemplaren. De Punto volgt met 5792 stuks. Beide modellen zijn nog altijd de nummers 1 en 2 van de Italiaanse markt. De 500 is goed voor een vijfde plek met 3122 eenheden. De 500L doet het goed met 2269 stuks en was vorig jaar om deze tijd nog niet eens op de markt. De D-segment Freemont bewijst nog altijd zijn vaste waarde met 1143 stuks. Dan komt de Bravo met een aantal van rond de 800. Vervolgens zien we de Qubo 740 en de Doblò terug met 268.
Lancia verkocht in februari op de thuismarkt 4376 auto’s, wat een flinke afname is van -38,38% (marktaandeel op jaarbasis van 4,21%). Het verlies zit ‘m vooral in het opdrogen van de voorraad Musa’s die inmiddels uit productie is. De Ypsilon handhaaft zich met 3249 stuks op de vierde plek van de landelijke ranglijst en kan binnenkort zelfs groei verwachten dankzij de komst van de EcoChic op CNG. Dan volgt de Delta met een aantal van rond de 600 stuks. Een verrassing is toch wel de Thema, die dit keer zelfs 287 keer is verkocht en een derde plek inneemt in het E-segment achter de BMW 5 serie en Audi A6. De steeds schaarsere Musa zien we met 194 stuks onderaan een lijst waar het jarenlang bovenaan heeft gestaan. De Voyager werd 35 keer verkocht en de Fulvia minder dan 10 keer. Jeep verkocht 582 auto’s wat een afname is van -22,19% ten opzichte van de tweede maand vorig jaar.
Alfa Romeo verkocht 2492 auto’s en incasseert een afname van -38,41% (marktaandeel op jaarbasis van 2,38%). Dit nieuwe dieptepunt in de verkopen voor Alfa Romeo, wordt mede veroorzaakt door de voorsprong van de (nieuwe) Golf ten opzichte van de Giulietta in het C-segment. Van de Giulietta werden er nu maar 1703 verkocht, terwijl van de concurrent uit Wolfsburg 4053 stuks een Italiaanse klant vonden. Hoog tijd voor meer input in het Alfa Romeo-gamma dus. De MiTo werd 758 maal verkocht.
Maserati deed het wonderbaarlijk goed dankzij de aflevering van 9 GranTurismo’s (+80%). Ferrari deed het dit keer ook iets beter en verkocht 20 auto’s (9 F12berlinetta’s en 5 458 Italia’s), wat een afname is van ‘slechts’ -25,93%.
Tja… da’s niet best, maar met recordwerkloosheid hebben de Italianen wat anders aan hun hoofd, over nieuwe auto’s zal men hooguit dromen. Mobiliteit is onbetaalbaar geworden. De Panda is een sterke aanwijziging dat men zich moet concentreren op de historische kernactiviteit: Betaalbare mobiliteit.
Waarom de MiTo het nou zo slecht doet… met deze cijfers kunnen ze in Mirafiori vier man inzetten om een schroefje aan te draaien.
De Musa hadden ze lekker in productie moeten houden dat ze hem hier niet meer verkochten was al een fout want die verkopen hebben nooit voor een stijging in de Idea verkopen opgeleverd.
De Giulietta zo in de min en de golf zo in de plus. Hoogtijd voor wat extra uitvoeringen die maar niet komen. Onbegrijpelijk dit uitstel gedrag straks is er nergens meer een dealer te bekennen. Ok nieuwe modellen uitbrengen levert nu geen hoog rendement maar als je straks al je verkooppunten kwijt bent heb je misschien in 2016 een ruim aanbod aan modellen maar moet je naast die enorme investering ook veel geld pompen in nieuwe dealers omdat je geen verkoop kanaal meer hebt. Dat zal echt bijdrage aan een groei van de merken met deze politiek waar er straks geen verkoop punt meer kan bestaan. Ook de verkopen van de delta en bravo daar gaat FGA toch erg nat. Rond uit diep bedroevende aantallen ze moeten zogen dat ze hier niet alles verliezen aan de Duitsers en Koreanen dat doen ze nu enorm probeer dat maar eens terug te krijgen.
En ja dan hebben we nog steeds de slechte naamsbekendheid van de Italianen. Ze staan nog steeds te boek als roestbakken en storingsgevoelig een imago dat ze kennelijk niet kwijt willen. Zien ze dat als kern waarde ofzo wel zorgen dat het product tegenwoordig goed is maar de naamsbekendheid niet. Geef er ruchtbaarheid aan in reclames dat je beterwagens bout dan de Duitsers en Japanners. Dat het hippe dingen zijn uit Italië weten we allang zorg dat de ogen bij de massa open gaan dat het ook een goed product is.
Pomp eens geld in het verbeteren van het imago en toon zelf dat je vertouwen hebt in je product dus geen 3 jaar garantie met 3 jaar onderhoud maar doe die 3 jaar onderhoud de deur uit en maak er 8 jaar garantie van en houd de prijzen scherp geen kortingen maar standaard een lage prijs. Gratis onderhoud klinkt beetje als onze auto’s staan zo vaak stil dat we de eerste 3 jaar er voor zorgen dat hij het weer doet. Daarna is de schrootprijs hoger dan de tweedehands markt prijs.
Met 8 jaar garantie geef je de consument vertrouwen het product zeker 8 jaar mee gaat en mocht er toch iets stuk gaan buiten normaal gebruik dan word het gefixt. Het lukt de koreanen ook waarom de Italianen niet.
Ar 159,
Goed verhaal alleen wel erg zwart wit. Ik denk dat Sergio echt niet gek is en dat hij weet wat er moet gebeuren. Je kan aan Peugeot een mooi voorbeeld nemen die hebben heel veel nieuwe modellen maar verkopen niet ( Peugeot 208 140.000 stuk per jaar maar moeten er 400.000 zijn) die pompen heel veel geld in de markt om klanten te trekken! Ik ben het met je eens dat je met garantie wat kan gaan doen op een auto maar ik zou 5 jaar fabrieks garantie geven op alle FGA producten dan ben je uniek!! Want de Koreanen geven namelijk geen fabrieks garantie hier zit de adder onder het gras zij geven 7 jaar KIA garantie das wat anders namelijk een verzekerings vorm! en die hebben mega uitsluitingen.
Wat ik een misser vind is dat er geen Mito 5 deurs is deze auto had echt meer waarde kunnen geven aan dit model. Ik zou in het nieuwe model Mito deze iets groter maken als de Punto en dan ook met een 5 deurs komen met de juiste motoren Alfa Romeo moet gewoon binnen de groep de motor hebben met de meeste power maar wel schoon. En een soort label wat voor heel schoon staat Sportivo Eco extra zuinig maar wel met veel power net zoals bijvoorbeeld BMW heeft!
Ciao
Squadra
Kunnen zou jou daar in Turijn niet aannemen Squadra? 8)
Corrigeer me als ik het fout heb;
Kan het zijn dat AR zich aan het herpositioneren is op de markt, een paar segmenten hoger, vlak onder Maserati en niet meer in het segment van de grote getallen, waar de golf zich nu bevind. Dit zou ik als enige reden aan kunnen wijzen, voor het compleet uitblijven van nieuwe modellen in deze en andere segmenten en de aankomende lancering van meer exotische modellen in ogenschouw genomen?
Een punt waar ik ook over heb nagedacht Di Segno. Maar ik heb uit wandelgangen begrepen dat ze dat zeker niet zullen doen. C-segment en B-segment blijven belangrijk voor Alfa Romeo en zullen dus opnieuw gevuld gaan worden. Heb het idee dat het nu alleen nog nauwelijks rendabel is omdat feitelijk het hele B en C-segment van Fiat on-hold is. In deze periode ligt het accent bijna sec op compacte Crossovers en de economische Panda van Fiat.
@squadra
Dat is wel zo maar zoals je ook aangeeft. De mito 5 deurs had er met minimale middelen allang kunnen zijn. Ook een Giulietta SW was niet verkeerd geweest en ook niet alles gekost. En een Sedan alla 146 kan wellicht ook voor dit model. En ja dan de 159/spider niet stoppen maar de 1.4tjes er in met 135 en 170 PK of 140 en 180 want 180 halen ze ook uit dit blokje. En de 1.6 JTDm met 120 PK. Dan had de 159 nog best door gekunt met een kleine update o.a. iets ander dash eventueel glasjes voor de koplampen tbv de luchtweerstand. Dan was er iets meer te halen en iets meer keuze en met die 4C er bij hebben ze wel wat extra’s en die had dan alleen de brera vervangen. De spider pas uit productie bij de komst van de 4C spider.
Dan was er wat meer ruimte voor de vertraagde modellen was er toch wat te kiezen waren de verkopen wel beter als nu.
Ik kan me niet voorstellen dat er Dealers in de EU echt blij zijn met deze situatie. Dat het voor buiten de EU een goed aanpak is vast en zeker dat zijn nieuwe markten nu voor ze dus daar is potentie maar hier laten ze het lopen.
Dat KIA verhaal is het zelfde als Fiat nu achteraf doet met 5 jaar bij kopen maar daar maak je geen betere indruk mee. En ja dat die regeling vol haken en ogen zit is me bekend volgens mij zit er zelfs een limiet aan km’s in (100K KM)Maar dat geeft niet marketing techniesch is het veel sterker.
O en die Mito GTA (met 240PK 1750tbi) ook al is de markt er niet naar eco eco eco had er best mogen komen als Imago hoog houder. M3’s en RS4’s ed zijn ook niet de vollume modellen waar wel waar men naar kijkt en dat er dan onder de kap iets anders ligt maakt niet veel uit. En op alle modellen een TCT op alle motoren op de optie lijst net als een 135PK MA in de Giulietta ik heb nooit begrepen waarom ze dit plok overal vervingen om het vervolgens in een nieuw model te stoppen.