FCA’s eerst hybride Jeep Renegade binnenkort uit Melfi

FCA’s eerste teken van leven in deze nogal stille en soms verontrustende fase, komt uit Melfi. Het is Pietro Gorlier die als nieuwe eindverantwoordelijke over de Europese regio, een concrete investering mag aankondigen van 200 miljoen euro voor deze fabriek. Zijn voorganger, Alfredo Altavilla, was reeds bezig met de voorbereidingen hierop. Na de aanpassing van de productielijn voor de creatie van plug-in hybride versies van (in eerste instantie) de Jeep Renegade, start eind volgend jaar de productie. Een marktdebuut mag verwacht worden gedurende de eerste helft van 2020.

Deze hybride markeert volgens Gorlier een belangrijk strategisch keerpunt. Niet alleen voor Jeep maar voor heel Fiat Chrysler Automobiles. Het is namelijk de start van een reeks hybride en/of volledig elektrische modellen. Maar liefst 12 variaties is FCA van plan te ontwikkelen, verdeeld over 30 verschillende modellen. Tegen 2022, dus wanneer het huidige productieplan zal zijn voltooid, moet dit een feit zijn.

Ondanks dit goede nieuws, dat eigenlijk al een tijdje geleden doorschemerde, zijn bonden momenteel erg alert en is het algehele vertrouwen de laatste tijd afgenomen. Dat laats komt vooral doordat in vrijwel alle Italiaanse productielocaties de assemblagelijn steeds vaker stilstaat. Ook grote motorenfabrieken zoals die in Termoli en Pratola Serra zien uit naar concrete investeringsaankondigingen zoals deze voor Melfi.

Deel dit artikel:

17 gedachten over “FCA’s eerst hybride Jeep Renegade binnenkort uit Melfi

  • 9 oktober 2018 om 09:32
    Permalink

    Wie gelooft er nu nog in al die plannen? bla bla bla. Zelfs de doorgewinterde Alfa fans op clubalfa.it hebben er schoon genoeg van. En dan zijn er nog Alfa’s te koop. Als Lancista zie ik werkelijk alleen maar een grote puinhoop in Europa. Wat een beleid. Geen touw aan vast te knopen.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2018 om 17:28
    Permalink

    Er is geen sprake van beleid, hooguit armoedebeleid. Sinds begin jaren 70 liefhebber van het merk. Na de overname door FIAT in 1986 optimistisch over de toekomst, maar helaas vaker teleurgesteld dan blij verrast. Rij nu voor dagelijks BMW en daar is echt niks mis mee.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2018 om 22:35
    Permalink

    Too little, too late. Ik begrijp het wantrouwen. De Europese markt wordt verwaarloosd, de Europese klant, dealer en fabriekswerkndmer blijft in de kou staan. Als er niet iemand met hart voor Europa aan het roer komt en kiest voor modellen waar de Europese klant wel wat mee kan, is het binnenkort einde oefening voor Lancia, Fiat en Alfa.

    Beantwoorden
  • 10 oktober 2018 om 10:29
    Permalink

    Jongens, jongens, wat een zielige treurnis, als ik de reacties hier lees…

    Gun de post-Marchionne-leiding even de tijd om orde op zaken te stellen na de plotse overgang. Een eerder kleine multinational met een gezonde financiële basis en beperkt modellenaanbod, moet vervolgens in staat zijn om snel een nieuwe richting in te sturen: elektrificatie, om er maar één essentiële te noemen. Over een jaartje nog eens kijken of er reden is tot klagen.

    Beantwoorden
  • 10 oktober 2018 om 11:06
    Permalink

    Natuurlijk moet Manley de tijd gegund worden om orde op zaken te stellen. Ik vind een hybride Renegade op zich ook een heel zinnige auto om hybride te maken.

    Een hybride E-segment SUV namelijk alleen hybride om de overheid tevreden te stellen en de eigenaar niet teveel belasting te laten betalen. Met het rijden van de toekomst heeft het weinig te maken. De Renegade wordt in grotere aantallen geproduceerd, is een veel realistischer auto om te bezitten en kan daadwerkelijk baat hebben bij hybride om een aantrekkelijker koop te worden.

    De Renegade is, ondanks dat hij in Italië wordt gemaakt, niet bepaald een Italiaanse auto. Het blijft niet bepaald een Europese auto, ondanks dat het de enige Jeep is die in Europa een groter publiek kan aanspreken. Nieuws over nieuwe Italiaanse auto’s, degene waar we op wachten, blijft armoe troef en dus ja, inderdaad goed geconstateerd, er is nog alle reden om te treuren.

    Beantwoorden
  • 10 oktober 2018 om 20:30
    Permalink

    Het is slechts pijnlijk voor de die hard liefhebbers met oogkleppen op. Iedereen die iets minder door een roze bril heeft gekeken de laatste jaren weet hoe het zit: Lancia is al 3 jaar geleden door SM doodverklaard. Dat merk is geschiedenis. Je kunt er steeds opnieuw over blijven fantaseren en hopen tegen beter weten in, maar het is niet anders. Verder is er duidelijkheid gegeven in het 5 jaren plan: de focus ligt niet langer op volumemodellen met lage marges, dus vergeet de Fiat Panda en Punto en Tipo opvolgers, die komen er niet. De focus ligt op modellen en merken met voldoende hoge volumes en hoge marges. En de focus ligt minder dan voorheen in Europa, een relatief lastige markt om winstgevend te zijn. Anders gezegd: er wordt slechts geinvesteerd in Jeep, het belangrijkste merk, in RAM, en daarnaast in de 500-serie, in duurdere Alfa’s en Maserati’s. Dat betekent dat we ook moeten wennen aan veel lagere marktaandelen, zeker in Italie, maar dat de winstgevendheid van FCA verder wordt vergroot. Het plan is kansrijk, maar het tempo moet wel veel hoger liggen dan onder SM. De aanstaande verkoop van Marelli, voor rond de 5,5 miljard, kan daarin natuurlijk helpen.

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2018 om 11:33
    Permalink

    Sowieso is wat Mareblu schetst de situatie zoals hij was toen Marchionne nog een jaar lang il presidente del gruppo zou zijn. Hoewel ik niet verwacht dat Manley het roer radicaal gaat omgooien, is het ook niet te verwachten dat Manley geen enkele draai aan het stuur gaat geven. De verkoopcijfers zijn daarvoor enerzijds aanleiding genoeg, anderzijds zijn de vele personele wisselingen een voorbode dat er de nodige zaken bijgedraaid gaat worden: Men had kunnen kiezen enkel Marchionne te vervangen, men kiest duidelijk voor iets anders.

    Om hij ook gaat doen wat wij als Italiaanse autoliefhebbers willen danwel noodzakelijk achten is natuurlijk een ander verhaal, zeker is, dat FCA met de kant die het nu op gaat, zijn winstgevendheid niet zal kunnen vasthouden.

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2018 om 15:09
    Permalink

    Mooi is dat de 500x hybride de Renegade op de hielen zit, was wel te verwachten natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2018 om 15:24
    Permalink

    Jij bedoelt wat anders. Wat ik bedoel is wat anders. Wat verwacht je van een Italiaanse auto? Licht, wendbaar, goede wegligging, Italiaans gevoel voor stijl, aerodynamisch en dergelijke. De Renegade past daar niet in en terecht. Hij past meer bij wat de koper van een Amerikaanse auto verwacht, dan van een Europese. Dat bij ontwerp van het voertuig naar de wensen van de Europese consument is gekeken ben ik met je eens, maar hij is gericht op een ander publiek.

    De Renegade is geen auto met Italiaans DNA, hij is wel een produkt van de Italiaanse automobielindustrie. Vanuit dat oogpunt is nieuws over de Renegade wel degelijk interessant. Het is evenwel niet zo dat ik hem mooi vind of behoefte heb om er eens in te rijden, laat staan er ooit één te bezitten.

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2018 om 16:51
    Permalink

    Wat bedoelt is niet echt duidelijk. De Renegade is zeker niet Italiaans maar zeker wel Europeen en zeker niet Amerikaans, die verwacht vooral een grote auto .Kijm maar naar de Jeep verkopen in de usa.

    Beantwoorden
  • 4 november 2018 om 14:51
    Permalink

    @Mareblu, @Hoekree, dat is nog maar af te wachten of er wel of niet een opvolger komt.
    Hij zou 2018-2019 komen en in September J.L. zouden de straat tests beginnen, tot op heden heeft nog niemand wat gezien wat aangeeft dat er aan een Panda opvolger gewerkt wordt.
    Verder is het de vraag hoe groot de 5-deur 500 gaat worden, als hij de zelfde maat krijgt als de Panda, dan kan je wel een Panda opvolger vergeten.
    De enige reden dat de Panda nog redelijk verkoopt is het ontbreken van een 5-deur 500.
    Die zelfde 5-deur 500 zal als hij even groot wordt, het einde betekenen van de 3-deur 500, 3-deur auto’s zijn uit de gratie.
    Ook bij MINI gaat de 3-deur versie verdwijnen, ook al is dat het de enige (MINI) die nog als MINI door kan.
    Wordt de 5-deur 500 formaat-tje Punto/Argo, dan zou er nog een kans zijn voor een nieuwe Panda.
    Beter zou zijn om een kleine elektrische Panda City EV te maken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.