FCA zwak in Italië, sterk in VS en Brazilië

In Amerika verraste FCA vriend en vijand door tegen de stroom in sterker te zijn dan Ford en GM, maar in thuisland Italië werd met 28.424 eenheden een schokkende afname genoteerd van ruim 40%. We hebben het dan uiteraard over de verkoopcijfers over de maand september. Laten we maar met de mooie cijfers beginnen; Voor het eerst in 11 jaar haalde de firma waar Chrysler onderdeel van is, Ford in door 199.819 auto’s te verkopen. Jeep en Ram zorgen samen voor het grote succes op Amerikaanse bodem. Jeep is daarbij het meest opvallend met 20% groei op jaarbasis. Dit alles vond ook nog plaats in een maand dat de VS, Mexico en Canada weer tot een handelsakkoord kwamen, waardoor iedereen weer opgelucht adem kon halen na een periode van onzekerheid.

In Brazilië werd de maand zelfs afgesloten als marktleider met een aandeel van 17,7% op jaarbasis. Vanaf januari zijn al 315.423 auto’s verkocht, wat er 11.900 meer zijn dan de concurrent. De Fiat Argo is een echte bestseller inmiddels met 6394 eenheden in september, maar ook de Jeep Compass, Fiat Toro en Strada zijn modellen die het met tussen de 4500 en de 5000 eenheden erg goed doen.

In Italië worden juist historisch lage cijfers behaald met een bedroevend laag marktaandeel gedurende de negende maand van 26,86 %. Er werden slechts 28.424 auto’s verkocht in totaal. De Italiaanse markt kromp als geheel zeer sterk, onder andere door nieuwe milieueisen op diesels die vanaf vorige maand van kracht werden. Opvallend daarbij was Alfa Romeo dat slechts op iets meer dan 1000 eenheden bleef steken in plaats van op de gebruikelijke 4000 (-63,02%).

De Panda boekte met 9.798 eenheden weliswaar een prima resultaat als populairste auto van het land, maar de matige score van de 500X en Tipo werd goed gevoeld bij Fiat. Deze laatste zal volgens de laatste berichten zelfs door Fiat op termijn van de markt gehaald worden binnen de EU. De lancia Ypsilon deed het met 3.365 eenheden en een derde plaats in de top tien best aardig. Toch wordt er wat dit succesnummer betreft momenteel vooral gesproken over de laatste fase. Er is geen opvolger in zicht, waardoor men tegen 2020 het einde verwacht voor zowel dit succesvolle model als het roemrijke merk Lancia in zijn geheel. Een nieuwe reeks van de Fiat 500 zal naar verwachting zorgen voor vervanging in dit segment middels meerder modelvarianten.

Deel dit artikel:

16 gedachten over “FCA zwak in Italië, sterk in VS en Brazilië

  • 7 oktober 2018 om 10:44
    Permalink

    Dit komt doordat er in aug zoveel op voorraad zijn gezet niks anders

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2018 om 12:04
    Permalink

    Er wordt nagenoeg geen Europese auto’s meer gemaakt. Kijk maar naar de Fiat Punto en Lancia middenklasse sedans …

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2018 om 12:36
    Permalink

    LANCIA sedans 2 óf 4 deurs van ongeveer 4.5 meter gaan als zoete broodjes over de toonbank.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2018 om 15:21
    Permalink

    …ja dat en een zeer zwakke economie waardoor diverse segmenten bewust worden losgelaten door FCA. De Italiaanse auto kolos is niet meer…

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2018 om 17:20
    Permalink

    Ben onlangs enkele weken in Italië geweest. Ik zie allerlei niet-Italiaanse auto’s in diverse segmenten, die FCA blijkbaar niet meer interessant vindt. De Italianen laten het helemaal liggen. Daar zijn m.i geen excuses voor, ze manoeuvreren ze zichzelf in deze situatie!

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2018 om 20:09
    Permalink

    In augustus waren de cijfers ook dramatisch. Ligt ook niet nieuwe verbruiksters want andere merken verliezen veel minder. Helaas het geheel te verwachten resultaat van de keuzes de afgelopen jaren. Yps en Punto waren heel populair. Opvolgers zouden dat ook zijn. Maar die zijn er niet en dan hol je achteruit in de verkoop en is het een kwestie van tijd dat PSA, Renault of VAG ook in Italië groter worden dan FCA. Ik heb dat eerder op dit forum gemeld. FCA laat z’n eigen klanten en dealers en arbeiders in de kou staan. Stoppen met de Tipo maakt het alleen maar erger. Waarom niet de Tipo opwaarderen met firefly? Waarom niet Punto en Yps op basis van Argo? Lijkt me veel effectiever en winstgevender dan een Giulia 600 pk. Of een Alfa SUV naast de Levante.
    Je zou bijna hopen dat FCA wordt opgekocht. De huidige trend is rechte lijn naar beneden. Zonder schuld maar met te grote gaten in het aanbod en op achterstand qua techniek. Alle concurrenten hebben e- en hybride auto’s. Fiat, Alfa en Lancia niet.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2018 om 22:59
    Permalink

    Cc hans
    Fiat Chrysler Automobiles heeft in de zomer uitstekende verkoopresultaten behaald in Europa. De omzet van de Italiaans-Amerikaanse groep steeg met 38,9 procent in augustus en 17,2 procent in juli, in beide gevallen beter dan het sectorgemiddelde. Rekening houdend met de eerste acht maanden van 2018, steeg de omzet met 3 procent in vergelijking met dezelfde periode van 2017. De twee merken achter deze resultaten waren Jeeps (+ 158,1% in augustus en + 90,8% in juli) en Alfa Romeo (+ 80,3% in augustus en + 27,4% in juli). Het merk Fiat bleef het Europese A-segment besturen, met de Fiat 500 en Pandamet een gecombineerd segmentaandeel van

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2018 om 11:43
    Permalink

    @Hilbert

    Lancia sedans zouden als zoete broodjes verkopen? Op basis van wat dan? Het merk heeft 0,0 aantrekkingskracht op de gemiddelde consument, sedans zijn alles behalve populair op het moment en de laatste Lancia sedans zijn een stille dood gestorven?!

    FCA maakt enorme winsten met Dodge en RAM op het moment. Ook Jeep gaat onwijs goed. Voor ons Europeanen gewoon klote, maar in Amerika loopt het erg lekker. Ik hoop dat wij snel een nieuwe Giulietta, een nieuwe Fiat/Alfa b-segmenter en een Alfa C-segment SUV mogen ontvangen. Lancia is wel klaar, dus dat merk moet je of opdoeken, of elektrificeren.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2018 om 09:08
    Permalink

    Ik vraag me af of er nog wel een nieuwe giulieta komt?

    Beantwoorden
  • 4 november 2018 om 13:59
    Permalink

    @ CCHans Het gerucht gaat dat de Argo de nieuwe basis wordt voor de 500 en Panda, daar er ook een 5 deur 500 moet komen.

    Beantwoorden
  • 4 november 2018 om 14:00
    Permalink

    @Wim Ja, er komt een nieuwe achterwiel aangedreven Giulietta, zelfde platform als de Giulia.

    Beantwoorden
  • 4 november 2018 om 14:12
    Permalink

    FCA is gewoon veel te langzaam met het invoeren van de nieuwe GSE-Firefly 3 en 4 cilinder turbo motoren.
    Als ze nu eens beginnen in rap tempo al die oude troep aan motoren te vervangen door Firefly’s, dan heb je weer kans dat mensen wat meer FCA auto’s gaan kopen.
    Ik wil ook een andere auto, maar ik koop geen FCA auto met oude motoren.
    De TwinAir mag dan nog enigszins geaccepteerd worden in de 500 (nostalgie) maar in de rest van het FCA Gamma willen de mensen hem niet echt hebben.
    Vandaar dat de oude betrouwbare 1.2ltr FIRE motor het nog steeds goed doet.
    Het was tevens één van eerste FCA motoren die aan WLTP voldeed.
    Hang er een Mild Hybrid systeem aan zoals Suzuki het doet en hij kan nog jaren mee.
    Goedkoper kan je het niet bedenken door een bestaande betrouwbare motor een Hybrid upgrade te geven.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.