FCA ziet winst toenemen dankzij verschillende successen
Fiat Chrysler Automobiles kon vandaag voor de tweede keer dit jaar de winstcijfers naar boven toe bijstellen. Lingotto noteerde wat dat betreft voor het derde kwartaal een +29 %, gelijk aan 606 miljoen euro. Hoewel er in vergelijking met Q3 2015 een paar auto’s minder waren verkocht (-1%), en vanaf januari gezien de aantallen vrijwel gelijk zijn, is er wel meer geld verdiend door het Italiaanse concern. Dat is voornamelijk te danken aan het merk Jeep waar zeer goede zaken mee wordt gedaan. Men is dan ook stevig van plan om flink te blijven investeren in dit mondiale merk (nieuwe modellen en een uitbreiding van het gamma aan de boven en onderkant). Maar ook Maserati en zelfs Alfa Romeo doen hun duit in het zakje. Marchionne zei dat de oorspronkelijke doelstelling met de Giulia voor dit jaar al is overtroffen en dat elk exemplaar dat er nu nog bijkomt boven die eerste verwachting is. Marchionne zei buitengewoon tevreden te zijn en voor volgend jaar goede cijfers te verwachten voor het merk. FCA verwacht voor het laatste kwartaal zeker geen lagere productiecijfers.
En behalve dat zal eind dit jaar ook de nettoschuld lager uitpakken (onder de 5 miljard) ondanks dat deze het afgelopen kwartaal wat toenam. De netto omzet zal boven de 112 miljard uitkomen. De nettowinst zal naar verwachting boven de 2,3 miljard uitkomen. Ook dat is boven de vorige prognose. In midden- en noord-Amerika noteert FCA dit kwartaal een afname van de aantallen (-8%), maar daar tegenover staat een stevige groei op Europese bodem (+18%). In Zuid Amerika voelt men de Braziliaanse crisis nog steeds goed (-21%) en in Azië is er eveneens sprake van een stevige krimp wat de aantallen betref (-27%). De omzet bleef op deze laatste twee continenten daarentegen stabiel.
Maserati valt op met een toename van 54% qua verkoopaantallen. Van 6.916 auto’s naar 10.656 stuks. Op alle continenten werd geplust dankzij de Levante. Internationaal staat de SUV al op 18.000 orders. De verkoop in Noord Amerika en Azië is ook nog, maar net van start gegaan.
Marchionne liet vandaag tevens weten dat FCA geen onderdelen zal afstoten de komende tijd. Geruchten over Magneti Marelli, die hij naar eigen zeggen nooit zelf heeft uitgesproken, blijken niet waar. Ook het eventueel afstoten van het eigen merk voor productiesystemen Comau aan Chinezen, is absoluut geen realiteit.
Komt Maserati nu een beetje in de buurt van die 50.000 auto’s die ze wilde verkopen met het merk?
Ciao
Squadra
Maseratie doet het nu heel goed