FCA ziet verkoop China groeien
Fiat Chrysler Automobiles heeft in China de eerste serieuze stap in de goede richting gezet. De verkoop is voor het eerst flink toegenomen. Met maar liefst +580%, oftewel 14.253 verkochte auto’s in een maand tijd (tegen 2100 in september 2015), was september een mooi eerste succesje. De investeringen van de afgelopen jaren in samenwerking met GAC begint eindelijk zijn vruchten af te werpen. Hierbij bewijst FCA bovendien opnieuw dat de mondiale strategie met het merk Jeep een succesformule is. Want juist de Jeeps worden door de Chinese klant steeds vaker gekocht. Vooral de compacte Renegade blijkt een succes, wat best knap is aangezien in dit segment veel lokale en Japanse modellen het voor het zeggen hebben. Daar staat tegenover dat het segment van de compacte Crossovers, net als in andere werelddelen ook in China sterk groeit (+54%).
Jeep is dus ook in China een sterk label. De Renegade wordt sinds april in Changsha gebouwd naast de Fiat-modellen waar FCA de productie ooit mee startte. De Cherokee rolt intussen in Guangzhou van de lijn. Vanaf januari gezien is de toename ook interessant te noemen (+326,24%). In totaal zijn er 102.238 auto’s van FCA verkocht in China. Alfa Romeo is het volgende merk dat het grote gat met andere buitenlandse merken op Chinese bodem moet zien te verkleinen. Jeep zal de komende jaren verder uitbreiden op deze grote markt en Fiat zal een marginale rol op zicht blijven nemen, al staan er ook voor het merk uit Lingotto meer Chinese marktdebuten op het programma. Onder andere een D-segment model.
Jeep is absoluut cruciaal voor FCA. Een groot deel van de investering voor Alfa is gekomen uit de USA, door de winst gemaakt op Jeep!
Tegen eind jaren 90 was de Jeep Cherokee de enige betrouwbare wagens die je in China kon kopen, althans lokaal in licentie geproduceerde. Jeep heeft dus een sterke basis. Bovendien blieft de chinees liever geen japanse spullen, daarom doen de duitsers het ook erg goed in China.
Jeep is dus erg belangrijk aldaar, nu nog de Giulia en Stelvio daar aan de man brengen. Met de juiste specifieke marketing moet dat lukken.
Ik heb de China-strategie van FCA nooit begrepen. Altijd halfbakken en met auto’s die het verschil niet kunnen maken. Ze hadden al veel eerder een aantal van de Braziliaanse modellen naar China moeten brengen. Zelfde verhaal in India. Nu met Jeep is de aanpak beter, maar de Italiaanse merken worden vergeten.
Die van FCA wel… Die van Fiat destijds niet. Er waren in de jaren ’90 volop kansen die niet gegrepen werden. Nu pakt men wel door. Het voeren van het merk Fiat in China blijkt nu niet meer dan een formaliteit om de goede redenen. Anders konden ze de samenwerking met GAC nooit vroegtijdig opstarten bijvoorbeeld. En misschien hebben ze wel hele concrete plannen met Fiat in China, want welbeschouwd is dat ook een intercontinentaal merk van FCA.