FCA zet eindverantwoordelijke kwaliteit op straat
FCA doet het in de VS beter dan menig concurrent momenteel en toch kan het wat de kwaliteit van het product betreft altijd beter. FCA’s auto’s moeten wat het management betreft nu en in de toekomst tot de top behoren als het hierom gaat en daarom zet de firma onder andere in op de betere productiemethodes (WCM). De eindverantwoordelijke op dit gebied voor de Noord-Amerikaanse markt, was sinds de overname door Fiat nog altijd Doug Betts. Deze zat vreemd genoeg al op deze positie toen Chrysler nog zonder Italiaanse inmenging opereerde. In die tijd was het handhaven van een goede kwaliteit een groot probleem voor de groep uit Detroit.
En nog scoort volgens het Amerikaanse Consumers Reports de Chrysler-groep onder de maat. Diverse modellen eindigen laag waaronder ook de Fiat 500L. Dat laatste is overigens opvallend, want hetzelfde model scoort in Italiƫ (waar de 500L veel verkocht wordt) erg goed als het om betrouwbaarheid gaat. De meting is door dit bureau gedaan door gebruikers na 1 jaar te vragen, hoeveel defecten men is tegengekomen. Overigens zet een ander onderzoek, namelijk die van JD Power, de groep op een veel hogere positie.
Fiat Chrysler Automobiles brengt opmerkelijk genoeg een dag na deze teleurstellende uitslag, het nieuws naar buiten over de vervanging van Betts. De directeur wordt na 21 jaar vervangen door Mark Chernoby (foto), die reeds verantwoordelijk is voor de mondiale kwaliteitshandhaving van de groep. Hij krijgt voor deze taak in de VS hulp van Matthew Liddane (foto). FCA is alvast heel zeker van haar zaak getuige het recente spotje hieronder van de Chrysler 200 waarbij zelfs in het Japans en Duits over superieure kwaliteit wordt gesproken.
Ze blijven leuk, die spotjes! De bescheidenheid van Maserati siert echter de echte toppers.
Misschien ook door de vele recall acties van Chrysler in de VS.
Overigens, op de foto de twee nieuwe mannen en niet Doug Betts.
Ik heb de statistieken gezien en FCA bengelt inderdaad achteraan. Zoiets kunnen ze zich absoluut niet veroorloven. Logisch dat de verantwoordelijke op straat wordt gezet.
Ik vind dat die spotjes een nogal geforceerde boodschap proberen over te brengen. De kracht van Chrysler en van de 200 zit in het DNA van Chrysler en het product. Chrysler doet het beter dan de andere US merken en heeft een heel bijzondere weder opstanding meegemaakt. Dat succes zegt de Amerikaan meer dan de boodschap die ze nu over proberen te brengen. Althans dat denk ik.