FCA zeer solide op thuismarkt in juli (+19,2%)
De Italiaanse markt klimt al zeven maanden achtereen gestaag uit een zeer diep dal en Fiat Chrysler Automobiles doet het vaak een stuk beter dan het marktgemiddelde. In Italië werden 14,5% auto’s (131.489 eenheden) meer verkocht dan vorig jaar zomer. FCA verkocht als groep 37.437 auto’s op de belangrijke thuismarkt (+19,2%) en heeft een marktaandeel op jaarbasis van 28,52%. Alle merken groeiden, behalve Maserati dit keer.
Fiat verkocht als merk in totaal 27.931 auto’s (+15,33%). Het merk uit Turijn domineert de landelijk top 10 en heeft er nu zelfs vijf modellen in staan. De Panda blinkt opnieuw uit met 11.233 eenheden. Een straatlengte voorsprong op de nummer twee van het land, de Punto met 5.515 stuks. De 500X slaat lekker aan en staat zevende met 3.240 stuks. De 500L volgt op de negende plek met 3202 stuks. De 500 sluit aan als tiende met 2979 eenheden. Maar die laatste is vernieuwd dus er valt van deze klassieker binnenkort meer te verwachten.
Lancia mag ook terugkijken op een goede maand en verkocht in totaal 4470 auto’s (+13,8%). De Ypsilon is steevast derde in de landelijke top 10 en werd 4427 keer verkocht. De rest waren voornamelijk Voyagers die dus nog steeds wat klanten blijft vinden en nog leverbaar is ook.
Alfa Romeo ziet eens zwarte cijfers qua aantallen en verkocht met 2507 eenheden iets meer dan in juli vorig jaar (+4,68%). De Giulietta werd 1752 maal verkocht en de MiTo 716 keer aan de man gebracht.
Jeep is blij met de Italiaanse inbreng, want dankzij de lokaal geproduceerde Renegade, werden de afgelopen maand dik 2340 eenheden verkocht (+247,2%). De Renegade uit Melfi was goed voor een kleine 2000 stuks.
Maserati noteerde als enige merk een lichte afname (-6%) en verkocht 154 auto’s waarvan 127 Ghibli’s. Ferrari verkocht 35 auto’s (waarvan 13 maal 458 Italia), goed voor +12,9%.
De cijfers bevestigen het de Punto op plaats 2 in Italie ruim boven de nummer 3. Dus waarom ze in Italie denken dat er alleen markt is voor premium geen idee een goed old Punto is een prachtige evergreen. Persoonlijk vind ik hem ook nog niet gedateerd (van buiten) kan wezen dat technisch andere merken het inmiddels beter doen.
Waarom dan de stekker er uit trekken zonder een waardige opvolger al in de showroom te hebben. Ontwikkel kosten zijn er uit dus houd hem nog lekker even er naast als budget kar. En de Panda met dubbele cijfers geeft al aan dat er behoefte is aan niet te dure wagens.
Rare jongens die romeinen zij Asterix ruim 2milenia terug al 🙂
Klopt inderdaad wat de Punto betreft. Het is een model dat nog goed loopt, waarom dan ermee stoppen? Het is niet dat ze productiecapaciteit te kort hebben, lijkt me.
De enige reden dat de Punto het nog goed doet (let wel enkel in eigen land!), is omdat ie spotgoedkoop is en dat duurt echt niet nog een jaar zo voort (vooruit misschien een jaartje maar dan vooral als LPG model). Een opvolger in dezelfde stijl als het huidige model zou het lang niet zo goed doen, al helemaal niet in de rest van Europa. Ik snap dus maar al te goed dat het tijd is voor iets anders in plaats van bij al die grauwe fransozen en de Polo aan te sluiten.
Wel zou een uitgebreide facelift denk ik nog prima een gat kunnen opvullen zonder te concurreren met enige ander model. Maar een uitgebreide facelift is duur en vaak moeilijk uitvoerbaar als het gaat om stijl en de juiste merkidentiteit. (De Punto is al immers uit geëvolueerd.) De “nieuwe” Corsa is naar mijn mening dan ook een gedrocht op wielen (evenals de “nieuwe” Astra trouwens wat ook niets anders is dan een ernstige facelift op een bestaande auto… die er prima uitzag).
De Corsa is inderdaad een gedrocht: nieuwe koets op een oude bodemplaat. De Astra is trouwens wel helemaal nieuw, maar ik ben met je eens dat de oude mooier was.
ze zouden in Italie eens meer naar de consument moeten luisteren, wat die écht wil !!