FCA wil weer marktleider worden in Brazilië
De nieuwe hoogste baas van FCA in Zuid-Amerika, de geboren Napoletaan Antonio Filosa, kent met 18 jaar aan ervaring de Braziliaanse (en andere Zuid-Amerikaanse markten) als geen ander en is vastberaden om FCA weer aan de koppositie van een aantal jaren geleden te helpen. In maart volgde hij Stefan Ketter op, die FCA door moeilijke tijden van marktcrisis en overgangsprojecten wist te leiden. Juist toen de Braziliaanse markt een paar jaar geleden in een vrije val raakte (kort na de slechtste jaren in Europa), was FCA bezig om een switch te maken naar een meer hoogwaardige productie en het aanboren van andere segmenten. De nieuwe fabriek in Pernambuco, waar voornamelijk Jeeps van de band rollen is daar het tastbare bewijs van en draait momenteel overuren. Brazilië is een pick-up markt dus gaat Fiat daar juist in uitbreiden de komende jaren. De eerste stap via de charismatische Fiat Toro is al een groot succes.
Voor de bovengenoemde crisis was Fiat ook wat de personenauto’s betreft marktleider en had het rond de 20% in handen. Inmiddels is dat afgenomen tot een beduidend lagere 13% (GM 18% en VW 14%) en moet de groep uit Betim GM en VW voor zich dulden. Er is dus veel te doen voor Filosa. FCA zal op 1 juni in Italië bekendmaken wat de plannen voor de Zuid-Amerikaanse markt precies zullen zijn. Marchionne liet al doorschemeren dat de input voor het merk Fiat, juist meer naar deze markten zal gaan en minder naar de moeilijkere Europese regio. Modellen als de Mobi, Argo/Cronos en Toro zijn daar al het bewijs van. Op de belangrijke Braziliaanse (lichte) bedrijfswagenmarkt is Fiat overigens onbetwist de nummer één met 36% van de totale markt in handen.
Dus het marktaandeel in Europa en Brazilië is gezakt. Voor Brazilië wordt de kast opengetrokken en Europa wordt vergeten. Rare jongen die Marchionne.
Omdat het ombuigen naar betere cijfers in Brazilië een makkelijkere klus is dan in de ontzettend verdeelde koek in EU. Ik begrijp alleen niet dat in Italië niet nog meer kansen gegrepen worden via gedeelde (platform)techniek om het marktaandeel te vergroten. Zie bv Fiat Tipo.