FCA wil in Italië alleen nog luxe auto’s bouwen
Het is een beetje oud nieuws, maar omdat het gisteren door Bloomberg opnieuw naar buiten is gebracht als FCA’s belangrijkste aankondiging op 1 juni aanstaande, kijken we opnieuw even mee. Het sluit goed aan bij ons vorige bericht over FCA’s besluit om Fiat in Europa niet langer als merk voor de massa te positioneren, maar als label voor meer niche stadsauto’s, een beetje zoals Mini dat onder de vleugels van BMW ook is. Op dat laatste floreert bijvoorbeeld de enige echte Nederlandse autofabriek in Born heel goed. De slag om het segment voor de massa, eentje die in een ver verleden zelfs zo’n beetje door Fiat in Europa werd gedicteerd, wordt als verloren beschouwd en zal niet langer opnieuw worden aangegaan.
Het laten floreren van autofabrieken is ook het doel van FCA’s nieuwe plan, en dan met name de Italiaanse. De overstap naar goed exporteerbaar materiaal in de vorm luxere auto’s, is vijf jaar geleden ongeveer in gang gezet en blijkt behoorlijk vruchtbaar, al hapert de Italiaanse productiemachine nu vooral door het gebrek aan nieuwe input. Dat is momenteel dan ook de voornaamste zorg van de bonden op het schiereiland. Men wijst vooral op de vertraging bij Alfa Romeo. Slechts 2 van de in 2014 8 beloofde modellen zijn momenteel in productie.
Vorig jaar zijn er meer dan 750.000 auto’s geproduceerd in Italië, waarvan 64% uit het hogere segment kwam. In 2012 kwam dit percentage nog amper boven de 20% uit. De opbrengsten uit de industrie zijn hierdoor meer dan verdubbeld. Om deze lijn verder door te zetten, wil FCA nu ook van de laatste modellen voor de massa af, als het om de productie op Italiaanse bodem gaat. De Panda zal uit Pomigliano d’Arco vertrekken. Bonden spreken hun zorg hierover uit, aangezien dit gat met minimaal 2 modellen dient te worden opgevuld, vanwege de omvang van 4700 werknemers die vorig jaar in totaal 204.000 auto’s samenstelden.
De grote fabriek in Melfi is straks de enige in Italië (!) waar nog een Fiat personenauto wordt samengesteld (500X). De 7400 werknemers die daar actief zijn hebben in 2017 in totaal 330.000 auto’s samengesteld. Het afscheid van de Punto zal gevoeld worden. Men verwacht dan ook dat op termijn 1 of 2 nieuwe modellen dit gat moeten gaan opvullen. In Mirafiori (3700 werknemers en 48.000 eenheden in 2017) zal de vervallende MiTo adequaat kunnen worden opgevangen met de productie van een tweede model naast de Levante. In Atessa kent men evenals in Cassino, momenteel en ook in de nabije toekomst geen enkele zorg. Daar wordt inmiddels al de basis gelegd voor een nieuwe Ducato als opvolger van het huidige succesvolle mode. Stemmen in de wandelgangen van Cassino, beweren intussen dat daar eerste voorbereidingen worden getroffen voor de productie van een tweede SUV naast de Stelvio. Overigens zou Lancia als luxemerk prima in deze nieuwe strategie van FCA passen, maar daarvoor zullen er verkooptechnisch eerst nog veel grotere successen moeten worden geboekt.
Maserati moet meer gaan leunen op Ferrari en met meer modellen komen. Ghibli en Quatroprte zijn in 2020 aan vervanging toe op Giorgio basis met Ferrari techniek. De Granturismo kan op basis van de Portofino een opvolger krijgen. Ook zou er een mooie F-Type concurrent samen met Alfa Romeo kunnen komen. En maak op basis van de meeste modellen ook een Trofeo uitvoering 🇮🇹👍🏻 En Hybride modellen.
1 ding is superduidelijk: Italië is simpelweg te duur voor goedkope massaproductie (Panda, Punto). Zo simpel is dat.
Het wordt spannend en we gaan het zien op 1 juni: wordt mijn volgende auto de opvolger van de Punto of toch de Skoda Fabia….?
Ik zou mooi voor een Fabia gaan… Fiat hoort niet in dat massasegment der nietszeggende auto’s (vroeger kon je ook in dat segment je profileren nu mag/kan dat niet meer om rare mondiale markttechnische redenen)… en er komt trouwens geen Punto.
Hier nog even een reactie betreffende mijn opmerking over “geen Punto…., dan maar een Fabia”. Dit heb ik geschreven om mijn teleurstelling aan te geven over het eventueel schrappen van een opvolger van de Punto. Ik heb vrijwel altijd FIAT gereden (Panda 2x, Uno, Tipo, Punto I, Marea Weekend (2x) en nu Panda II en ben nog steeds zeer enthousiast over de producten die het FIAT-concern al decennia levert. Het lukt altijd weer met durf onderscheidend te zijn, zeker wat betreft vormgeving, praktisch nut en betaalbaarheid. De kritiek die er met name in het verleden is geweest wat betreft bouwkwaliteit vind ik dan ook weer heel charmant en houdt je ook betrokken bij het merk. Het blijven spraakmakende producten (de kwaliteit is tegenwoordig top).
Nog steeds zie ik het B-segment als basis van waaruit de automobielindustrie haar producten verder ontwikkelt en je als koper vanuit het B-segment de mogelijkheid biedt overstappen naar het A-segment, dan wel voorwaarts naar het B- en C-segment. Door de Punto te schrappen dreigt er echter een gat te vallen tussen Panda en Tipo/500L en ben dus min of meer aangewezen op het duurder segment. Voor mij geen gekloonde 500 (toch iet wat lompe 500X met te veel opties: Apple Carplay, voorbereid voor Android Auto bla bla, enz.).
Wat ook telt is mijn zeer goede verstandhouding met mijn FIAT-dealer M. in Amsterdam, een reden te meer om FIAT te blijven rijden. In principe ga ik niet voor een massaproduct wat zich niet onderscheid (Fabia, Fiesta of nog erger, een Japanner of Koreaan). Nogmaals, het B-segment is voor mij nog steeds de basis van waaruit ik mijn keuze maak, en ik denk velen met mij!!