FCA wil bussen en bedrijfswagens bouwen in Iran

irisbus

Dat de wereld van de geopolitieke verschuivingen zeer grillig is, zien we aan het voornemen van Marchionne om Iveco-bus ook van een productielocatie te voorzien in Iran. Iets dat nog niet zo lang geleden een taboegedachte was, waar men zich voor moest verantwoorden in het Witte Huis, maar wat nu gewoon tot de realiteit behoort. Dankzij het opheffen van de sancties (16 januari 2016) tegen Teheran, is er massaal door ondernemers vergaderd de afgelopen week. Als bijen die afkomen op een bron van zoete honing.

Marchionne dineerde namens FCA (samen met andere Italiaanse ondernemers) met de Iraanse minister Hassan Rouhani in Rome. De Iraanse minister begon in Italië zijn tour ter bevordering van de handel door Europa. FCA mikt op de productie van bussen van Iveco-bus en bedrijfswagens van Fiat Professional/Iveco. De onderhandelingen tussen Iran en de Italiaanse ondernemers heeft volgens kenners een handelswaarde van 17 miljard euro. Fiat wilde in 2005 al aan de slag in Iran, maar werd toen terug gevloten door de Amerikaanse overheid. In 2012 werden alle activiteiten in Iran vervolgen opgeheven. Dat is dus nu verleden tijd.

irisbus2

Deel dit artikel:

13 gedachten over “FCA wil bussen en bedrijfswagens bouwen in Iran

  • 26 januari 2016 om 18:31
    Permalink

    Werd de naam ‘Irisbus’ niet enkele jaren geleden afgevoerd en vervangen door ‘ Iveco bus’?

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 18:43
    Permalink

    Het kan toch nooit goed voor je imago zijn om met zo’n racistisch land zaken te doen. Een land dat elk jaar dood aan Israel dag viert ? FCA moet zich kapot schamen………

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 21:37
    Permalink

    En ondertussen komt onze olie uit Rusland en Saudi Arabië….

    Toch maar liever autopassie!

    Beantwoorden
  • 27 januari 2016 om 10:20
    Permalink

    Op dit moment is het ethischer om zaken te doen met Iran dan met Israël. Toen het nog Perzië heette was het een zeer aangenaam en beschaafd land, en de meeste mensen die er nu leven zijn dat nog steeds. De positieve ontwikkelingen daar verdienen groot respect, en het is dan ook goed dat de handelsboycot is opgeheven en dat er in relatieve rust wordt gewerkt aan een sterke economische mogendheid, en een stabiele factor in de die regio. Heel goed van FCA om zich daar te profileren, het is een zeer interessante markt, zowel voor productie als voor de consumentenmarkt daar. De personenautomarkt bijvoorbeeld is er nu al net zo groot als in Italie, en kan bij economische voorspoed zomaar in enkele jaren groeien tot ver boven de 2 miljoen. FCA is daar nu nog vrijwel afwezig, PSA verkoopt er al 350.000 stuks per jaar. FCA zou wel gek zijn om deze kans aan zich voorbij te laten gaan.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2016 om 12:58
    Permalink

    eens mareblu; Ik denk dat het hele Midden-Oosten baat heeft bij een welvarend en groeiend Iran. Meer evenwicht zal het resultaat zijn op termijn mits Tel-Aviv niet jaarlijks een bommentapijt op omringende gebieden gooit dankzij een rechts nationalistische overheid. Nu genoeg over dit moeilijke onderwerp 😉 Over naar een ander moeilijk onderwerp; gaat Alfa Romeo het redden? 😛

    Beantwoorden
  • 27 januari 2016 om 18:40
    Permalink

    Iran een beschaafd land ??? Zeg dat tegen de minderheden die daar wonen. De minderheden die in het enigste beschaafde en democratische land van de regio, Isreal wel rechten, hebben, bv stemrecht
    En zelfs Israel heeft het recht om zich te verdedigen tegen de dagelijkse aanslagen die daar plaatsvinden, ook al is niet iedereen het daar mee eens.

    Maar zoals Lancia4ever zei: genoeg over dit moeilijke onderwerp, waar de meningen duidelijk over verdeeld zijn: tuurlijk zal Alfa Romeo het zeker redden !
    Helaas voor de verandering weer eens uitstel van het productieschema, maar als de Guilia er eindelijk is, Alfa eindelijk weer in de autosport gaat( het begin is er met de TCR, helaas niet officeel), een fatsoenlijk motorenprogramma komt het allemaal goed !

    Beantwoorden
  • 27 januari 2016 om 18:54
    Permalink

    Gelukkig heeft Mark46 wel gevoel voor humor… het enige beschaafde land. Ik denk dat alle landen daar, Israel incl, genoeg boter op het hoofd hebben.

    Maar in OT, goeie stappen voor FCA kunnen daar gezet worden. Ik dacht echter dat PSA ook in 2012 daar de boel achter zich gelaten heeft. Stond vandaag in het NRC. Als dat zo is, zij waren de grootste daar, dan heeft FCA grote kansen.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2016 om 12:17
    Permalink

    President Rohani is uiteraard ook in Frankrijk geweest : PSA gaat 400 miljoen Euro investeren (gespreid over 5 jaar) in de joinventure met Khodro. Bedoeling is 200.000 wagens per jaar te bouwen vanaf 2017. Modellen : 208, 2008 en 301 (?).
    Op het ogenblik worden nog de 206 en de 405 gebouwd, met Chinese en eigen (wissel)stukken wegens het embargo.
    De Khodro-Peugeot modellen hebben een Iraans marktaandeel van zo’n 33 %, op een totale markt van bijna 900.000 in 2014. (zie link van mareblu hierboven)
    Ook de aankoop van meer dan 100 Airbus vliegtuigen en samenwerking met de Franse spoorwegen zijn overeengekomen.

    In Italië is er Finmeccanica dat voor de levering van 40 vliegtuigen mag zorgen. ook de Italiaanse spoorwegen mogen zaken gaan doen in Iran.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2016 om 12:58
    Permalink

    En op Holocaust herdenkingsdag komt Iran’s dictator Ali Khamenei naar buiten met zijn twijfels over de genocide op zes miljoen Joden door de Nazi’s en geeft het Zionistisch regime de schuld voor de doden in de islamitische wereld.

    Maar zaken zijn zaken

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.