FCA werkt hard om te voldoen aan emissie-eisen 2020
Eigenlijk kun je concluderen dat FCA na het zich ontdoen van een grote schuldenlast, het zichzelf ook wil bevrijden van de alsmaar strengere emissie-eisen. Deze focus is ongeveer sinds de laatste maanden van Marchionne’s leven een belangrijke pijler voor de groep uit Lingotto. Dat de Italiaanse overheid afgelopen jaar op hoge snelheid een wetswijziging doorvoerde, ten nadele van FCA’s modellengamma, heeft de druk alleen maar verder opgevoerd. Maar FCA verkeert op het gebied van bedrijfsvoering in topconditie. Mike Manley verklaarde vorige week tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers dan ook, dat FCA aan de nieuwe CO² normen zal kunnen voldoen en dat in 2019 en 2020 geen boetes hoeven worden verwacht. Het kost FCA miljoenen euro’s om dit doel te bereiken.
Dit jaar staat in het teken van het verder doorvoeren van aangepaste conventionele motoren. Daarin spelen de 3 en 4 cilinder GSE Firefly- motoren een steeds grotere rol. Vier modellen komen voor eind 2020 ook als milde hybride op de markt. De hybride varianten van de Firelfy gaan vanaf volgend jaar in Termoli in productie. Ook de invoering van Plug-in hybride versies (diverse Jeeps en Fiat’s, plus de Alfa Romeo Tonale) zal de terugdringing van uitstoot verder bevorderen. Vervolgens zal FCA in steeds sterkere mate het pad van de elektrificatie bewandelen. Twee modellen voor het einde van 2021. Ook de compensatie via Tesla speelt een rol om onder financiële straffen uit te komen. Manley zei overigens dat vanaf 2022 dit niet langer nodig zal zijn. De kosten hoopt FCA op termijn grotendeels terug te verdienen dankzij de marge op elektrische auto’s.
Intussen ziet FCA zich gedwongen om in verband met deze strijd tegen uitstoot, ook te snijden in het bestaande gamma. Daarbij leggen de Fiat 124 Spider en Tipo sedan onder andere het loodje op de Italiaanse / Europese markt, maar wordt ook het gamma van de 500X uitgedund. De 500X is niet langer als 4×4 te krijgen, doordat na de 140 pk MultiAir, nu ook de 2.0 MJet diesel van het lijstje is verdwenen. Ook de 1.6 E.TorQ benzine met 110 pk is uit de handel gehaald. Topmodel van de Fiat 500X, is nu de
1.3 T4 150 pk (DCT 4×2). Overigens is ook de uitrusting S-design is niet langer verkrijgbaar (evenals 120th edition en Mirror). Gelukkig zal Fiat vanaf dit najaar het 500X gamma weer aanvullen met nieuwe versies.
Bij mij weten waren de gemiddelde Italiaanse auto, ’s schoner dan de Amerikaanse auto, ’s maar op dit moment wordt door FCA voor 75, % Amerikaanse auto, ’s in Europa gedumpt
@Hilbert
Het zou denk ik gewaardeerd worden als je zo nu en dan ook eens iets zinnigs te vertellen had.
Henk wil je vertellen dat een Dodge Ram schoner is dan een Fiat 500 of een Lancia Ypsilon???
Zo’n 6 tot 8 jaar geleden – ik ben niet zo’n geweldige kenner, om eerlijk te zijn – was Fiat in Europa het automerk met de laagste CO2-uitstoot over het volledige gamma (dat toen nog een stukje uitgebreider was). Het was voor mij dé reden om bij Fiat uit te komen bij de keuze van mijn actuele auto (500L Living Twinair). Daar is ondertussen eigenlijk niks meer van over… Ik hoop dus ten volle dat de grote omslag binnen 2 à 3 jaar terug gemaakt zal zijn en ik mijn Fiat-tevredenheid (we hebben ook nog een niet-zuinige Qubo) kan verder zetten…
BePa, bedoel je nou dat van de Living twinair niks meer over is of van het Fiat gamma?
Fiat /Lancia 1300 en 1500 motoren zaten in de jaren tachtig al onder de norm wat toendertijd normaal was, sinds ze gefuseerd zijn met de Amerikanen zitten ze boven de emissie normen..
FCA heeft ingezet op grote auto’s en SUV’s en niet op klei ere auto’s als Punto , Mito of Ypsilon en evenmin op nieuwe techniek ( firefly in maar paar modellen, niks elektrisch of hybride). Dat was financieel en op korte termijn misschien slim, maar zo raakt FCA veel klanten kwijt en mogen ze een kapitaal door de goot spoelen om via Tesla onder boetes uit te komen.
Dat ze die zouden krijgen met het gekozen beleid kan geen verrassing zijn, die regels bestaan al 10 jaar.
En het gaat door. Geen (plug in) hybride in Tipo maar schrappen deel gamma.
Jammer, jammer, jammer.
De echte kenners reageren wederom….. slechts 1 die het hardop durft te zeggen.
FCA is Verstandig aan het werk, andere autofabrikanten zouden jaloers zijn.
Welke andere autofabrikanten zijn jaloers op FCA ?
Tata ? Mitsubishi ? Spyker ?
Of NEVS ? 🙂