FCA weert nu ook politici met buitenlandse auto’s
Fiat heeft haar werknemers nog vriendelijk verzocht een andere auto te nemen via een ludieke actie, maar politici die de fabrikant in Turijn bezoeken moeten voortaan gewoon een taxi pakken als ze een buitenlandse merk rijden. Dat is officieel via een brief aan het stadsbestuur van de Piemontese hoofdstad bekendgemaakt Vervolgens is dit weer doorgegeven aan alle ambtenaren (zie brief hieronder). FCA grijpt haar kans in een fase dat er veel bezoeken worden afgelegd in verband met de investeringen rond de fabriek van Mirafiori. Vorige week kon er gebruik worden gemaakt van groepsvervoer met een bus. De fabrikant lijkt een signaal af te geven waaruit blijkt dat investeringen in een nationale autofabriek ook vraagt om de juiste instelling van de politiek.
Een verbod dus om op het terrein te komen. Een lastig geval voor de beter verdienende ambtenaar die bijvoorbeeld graag in een D-segment auto rijdt. Buiten de Fiat Freemont is er momenteel namelijk geen keuze. In het E-segment is er pas vanaf de Ghibli iets te kiezen, wat bij de kiezers zeker niet de smaak zal vallen in het door crises geteisterde Italië. De tijden van de Lancia Thesis en Alfa Romeo 159 liggen alweer een tijdje achter ons. Hoe triest dat ook moge zijn, de nieuwe bewustwording rond het belang van een lokaal geproduceerd product is volgens ons alvast een winst. Nu de nieuwe modellen nog in het grotere middensegment. De tijd dat een premier (zie foto) met frisse tegenzin in een lokaal geproduceerde auto stapte is gelukkig nu voorbij.
Krankzinnige Latijnse uiting van protectionisme. De enige juiste weg is de beste auto’s bouwen zodat de consument vanzelf in je auto’s gaat rijden. Als je ze met het mes op de keel verplicht in een Thesis uit 2004 of in een Freemont laat stappen dan bereik je echt niets, want dan snappen ze na het bezoek aan Turijn op de achterbank van hun Mercedes, BMW, Audi, Lexus of Jaguar weer heel goed waarom de Italiaanse auto industrie het zo moeilijk heeft.
Ow…nu is het ineens Latijns…maar als de Germanen het doen is het allemaal “geweldig want zo hoort het, de juiste economische visie. Die duitsers snappen het tenminste” De beste auto’s bouwen doen ze al en vanaf volgend jaar ook in dat segment waar iedereen zo prat op gaat…, maar die Audi is echt zo goed niet hoor geloof me maar.
Wat willen ze hier in godsnaam mee bereiken?
@Lancia4Ever
De Duitsers zijn inderdaad niet beter qua betrouwbaarheid. Maar wat betreft afwerking en netheid is het allemaal prima in orde. Ok na een paar jaar worden sommige premium materialen rabellig en vies maar dat telt niet voor de beleving van de nieuw kopers die eerste 4 jaar komen ze doorgaans wel door 😉
Maar zoals in het artiekel ook al staat wat is het alternatief??
Nee juist dat is er niet de laatste D en E segment wagens zijn al jaren uitgestorven. En het C segment stort ook als een baksteen in. Het enge wat je kunt krijgen zijn A en B segment auto’s een verdwaalde Giulietta en daarna ga je al naar een Ghibli of QP die not done zijn want in een A8 W12 kun je anoniem aankomen als je hem wat verder parkeert dan lijkt het toch net een A4 1.4 TSI. Maar kom je in een prachtige Italiaan die goedkoper is maar zijn kop boven het maai veld steekt word hij direct afgemaaid en dat is niet alleen in Nederland maar ook in Italië als ik mijn ex Italiaanse collega’s goed begrijp. Want Ja een Maserati die is vast hartstikke duur en kost klauwen met geld aan onderhoud en afschrijving want het is een Italiaan en die staan nu eenmaal 364dagen in het jaar bij de garage (zeggen ook de Italianen) Dat dat sinds de jaren 90 al niet meer het geval is dat doet er niet toe dat is het Imago wat het bij de niet lief hebber heeft. En ja bij het uitrijden van de garage is de restwaarde nog 50% de dag er op 25%. Daar moeten ze bij FCA echt wat aan doen aan dat imago. O en Amerikaanse auto’s met Italiaanse plakkers dat kunnen ze bij FCA niet menen als alternatief voor een croma, thema, thesis, 159 of 166. En ja de Giulia komt er aan maar zou er in 2012 al wezen. Voorlopig kun je die nog niet bestellen en zal misschien in een zeer gunstig geval wellicht over 2,5 jaar bij de dealer staan. Aankondiging 24-JUn-2015 bij de dealer Q1 2016 met een beetje mazel kun je dan in Q3 2016 rijden 😆 En dan komen ze ook nog eens met modellen voor de US markt met motoren vanaf 1.8T en geen 1.4 MA’s en een gewicht van de beloofde 1200KG zal vast niet gehaald worden (159 – 200KG volgens SM). Met 1750TBI zou dat dan 1220 schoon aan de haak zijn met een 1.4 er onder 😀 . Voor als nog hoop ik dat alle beloftes worden ingelost.
Toen ik bij Volvo in Zweden was werd ik gevraagd de sleutels van mijn huurauto te laten zien… dus dit komt zeker op meerdere plaatsen voor en is zeker niet een Latijnse uiting.
Dit gebeurt overal, dus op zich vind ik het normaal. Feit blijft natuurlijk wel dat je dan ook de nodige auto’s moet kunnen aanbieden en qua aanbod is het zeer droevig gesteld.
Bij iedere zelf respecterende fabrikant waar dan ook ter wereld is dit de gewoonte.Dus nu ook in Italië.
Zonder aanbod in het C en D segment is dit een idiote actie.
Wat een arrogantie zonder aanbod. Het lijken wel italiaanse politici (althans sommigen) daar in Turijn. Tijd dat het hoofdkantoor naar Detroit verhuist
Er wordt door verschillende mensen gesteld dat dit overal in de wereld de normaalste zaak van de wereld is. Is dat werkelijk zo? Het gaat hier niet om werknemers maar om bezoekers. Die mogen dus niet met hun eigen auto het terrein op maar moeten overstappen in een taxi van het juiste merk? Dit zou betekenen dat als onze koning op bezoek aat bij VDL dat hij bij Roermond moet overstappen in een Mini voordat hij welkom is. Ik kan het me niet voorstellen.
Waarom is het idee belachelijk ???!! De koning kan altijd nog overstappen naar een 7 serie. Extreem voorbeeld. Het gaat over bezoekers in het algemeen.De regels in het leven worden vaker aangepast en dit is er een van.je aanpassen is een kunst op zich en voor sommige een huzarenstukje. 8)
Ik zag de koning in z-korea op bezoek en hij paste zich goed aan aan de omstandigheden.Dus dit zou voor de koning geen probleem vormen. 😆
Die vergelijking is mooi Alfaspeed haha! Toch vind ik het belachelijk. Een product en dus ook een producent moet de mens dienen, en niet andersom. Als je met een Jumbo boodschappentas de AH binnenkomt wordt je toch ook niet weggestuurd? Als een autofabrikant graag wil overtuigen dan moet hij zorgen dat zijn personeel en bezoekers dolgraag in zijn spullen rijden, en ze niet dwingen trots te zijn. Crazy!
Het is een kwestie van macht: Enkele jaren geleden kwam je veel websites niet op als je geen Windows Mediaspeler en dus Windows had. Dan kun je gelijk zien dat dit soort taktieken, of je het leuk vindt of niet, gewoon werken. Dat Windows populair is, heeft er weinig mee te maken dat mensen het dolgraag installeren. Nu Microsoft minder machtig is en websites bekeken willen worden op apparaten waar Android op draait, kunt je geheel toevallig weer met zowat elk besturingssysteem iedere website bezoeken.
De AH heeft niet de macht om een Jumbo-boodschappentas te weren. Dat zou ze klanten kosten.
Fiat heeft in deze kwestie wel macht en omdat de tactiek werkt, maken ze er gebruik van. Dat kun je leuk vinden of niet, maar ze zijn zeker niet de enige.
De overheden zouden juist een ludiek signaal richting FCA kunnen en moeten afgeven, door JUIST de Delta 😉 als standaard basis vervoersmiddel in het wagenpark op te nemen.