FCA vorige maand in Italië op stevige +20%

fca verkoopcijfers

Behalve in Amerika, noteerde FCA vorige maand ook weer eens overtuigende verkoopcijfers op de belangrijke Italiaanse thuismarkt. Er werden door de groep uit Turijn 37.037 auto’s verkocht op het schiereiland, wat goed is voor een +20,39% en een marktaandeel op jaarbasis van 28,5%. Fiat Chrysler Automobiles groeit dit jaar dus gestaag op eigen bodem. Sinds januari zijn er in Italië 340.662 auto’s verkocht. Overigens werd er op andere belangrijke Europese markten ook geplust. Wat de productie in Italië betreft, zegt FCA dit jaar de doelstelling van 900.000 eenheden ruim te kunnen halen en verwacht men in 2016 met gemak de miljoen te kunnen passeren.

De Fiat Panda staat in Italië uiteraard bovenaan en werd in september maar liefst 13.681 maal verkocht. Fiat verkocht als automerk vorige maand 27.372 auto’s op de thuismarkt (+23,77%). De Punto staat derde met 3940 exemplaren. De 500L en de 500X staan respectievelijk zesde en zevende op de nationale ranglijst. Van de eerste werden er 3017 stuks verkocht en van de tweede 2997. Lancia verkocht er in totaal 4486 (-18,72%) en dankt aan de Ypsilon deze toch wel ruime cijfers voor een merk dat verder geen input krijgt. De kleine vijfdeurs is tweede op de nationale ranglijst met 4461 stuks. Alfa Romeo verkocht in totaal 2576 auto’s (+10,99%). De Giulietta ging 1979 maal naar een nieuwe eigenaar. Jeep verkocht 2454 auto’s (+251%). De Renegade nam met 1892 stuks het gros voor z’n rekening. Maserati beleefde een behoorlijk goede maand en verkocht 136 auto’s (+41,67%). Maar liefst 119 Ghibli’s werden op kenteken gezet. Ferrari verkocht 13 auto’s wat er een paar minder waren dan de maand ervoor.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “FCA vorige maand in Italië op stevige +20%

  • 8 oktober 2015 om 16:27
    Permalink

    Zo dus Jeep verkoopt al bijna beter dan Alfa Romeo in Italië. Goed voor Jeep maar voor Alfa in en in triest ondanks een plus van bijna 11%. Is er al wat te merken van een neerwaartse spiraal voor VAG of is dat wat te vroeg of Dieselgate een negatief effect heeft op de VAG cijfers daar. Dat de Hollanders zich er niks van aan trekken van alle ophef is te verwachten maar ik verwacht wel dat de Italiaanen er gevoeliger voor zijn.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2015 om 16:49
    Permalink

    Het veel te beperkte modellenaanbod begint zich enorm te wreken. 50% van de verkochte auto’s zijn Panda’s! De oude Punto doet het prima, maar natuurlijk is daar geen opvolger van. Het is steeds hetzelfde liedje: er is geen vervanging van de uitlopende modellen.
    De Ypsilon doet het zonder fatsoenlijke marketing ook nog prima,. Maar ze draaien Lancia toch maar de nek om. De auto’s waren prima, maar als je niets aan marketing doet en voortdurend gaten laat vallen die je met Amerikaanse bakken wilt dichten, dan vraag je erom. Die Chryslers omlabelen is m.i. de grootste marketing blunder van FCA ooit. En ze hebben er een stel gemaakt. Als ze zo doorgaan met de “introductie” van de Giulia, waar sinds juni al weer oorverdovende stilte heerst, wordt dat de volgende marketing blunder. Laat nu toch eens weten welke Giulia’s er wanneer komen!

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2015 om 19:11
    Permalink

    Orso, dat beperkte modellenaanbod begint zich niet te wreken, dat wreekt zich al 10 jaar. Eerst bij Lancia, toen bij Alfa, en daarna, en in mindere mate bij Fiat. Het leuke is juist dat het zich inmiddels niet meer zo wreekt en dat de verkoop in de meeste Europese landen en wereldwijd juist flink aantrekt. Helaas gooit de economische malaise idoor overheidscorruptie n de 1 na belangrijkste markt Brazilië FCA nu flinke parten, een teruggang van liefst 170.000 auto’s in 9 maanden is heel fors. Voor wat betreft de Punto moet je niet vergeten dat dit segment behoorlijk aan het veranderen is, het zijn hier tegenwoordig crossover’s die de dienst uitmaken, je moet de 500X dus deels zien als opvolger in het Punto-segment. Met de Giulia geef ik je gelijk. Tegen de tijd dat deze fantastische auto leverbaar wordt hebben BMW en Audi al een opvolger klaar staan.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2015 om 11:55
    Permalink

    Punto komt gewoon opvolger voor Lancia gaat ook terug komen dat hebben ze zelf al gemeld.

    Ik denk dat ze eerst AB lezen en dan hier een tekst zetten.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2015 om 15:19
    Permalink

    @squadra @alfaspeed
    Pessimisme? Met drie Italiaanse auto’s (2 maal Lancia, 1 maal Abarth) in bezit en een aardige aandelenpositie in FCA?? Nee hoor, ik ben eerder een gefrustreerde realist. Ik hoop op betere tijden, maar het is bij mij inmiddels wel eerst zien en dan geloven. Voorbeeld: rond 2009 verwachtte ik snel een Bravo, Delta of (in 2010) een Giulietta met TCT te kunnen kopen. Na al die jaren is de TCT nu pas enigszins aan het doordringen in de modellen. Zo gaat alles apetraag bij FCA.
    Ik denk dat mijn analyse die ik gaf aardig to the point is. Helaas wel. Jullie dromen maar lekker verder en ik hoop van harte dat jullie gelijk krijgen!

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2015 om 16:20
    Permalink

    Op basis van de Fiat 124 Spider de Lancia Fulvia concept uit 2003 uitbrengen.

    Daarnaast hoorde ik een gerucht dat er een grotere 500X komt op basis van de opvolger van de Jeep Compass / Patriot die tussen de Renegade en Cherokee komt. Er wordt wel gewerkt aan nieuwe modellen maar gaat het wel snel genoeg……

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.