FCA vindt stijgende verkooplijn in 2014
FCA groeide in 2014 op de Europese markt. Er is natuurlijk niet veel nodig om te groeien als het niet veel slechter kan gaan, maar daar staat tegenover dat volgens de hoge heren in Detroit, het break-even punt al aan de horizon verschijnt. Vorig jaar heeft groep in totaal 768.000 auto’s verkocht op ons continent. Dat is 3,5% beter dan in 2013 en het marktaandeel is weer iets toegenomen tot 5,9%. Over heel het jaar gezien groeide Fiat Chrysler Automobiles op alle belangrijke markten; In Italië +1%, in Duitsland zelfs +5,1% (op een markt dat gemiddeld met +2,9% groeide), in Frankrijk met +0,9%, in Groot Brittannië met +12,5% (op een markt die met +9,3% toenam) en vooral in Spanje waar de groei van FCA +36,9% bedroeg (marktgemiddelde van +18,3%).
Slotmaand december vormde alvast een mooie voorbode voor een nog positiever vervolg. De verkoop nam toen met 7,2% toe ten opzichte van de feestmaand in 2013. Het marktaandeel kwam uit op 5,6% wat eveneens een toename was van 0,1%. Jeep boekte vorig jaar het grootste succes van de merken van de groep en groeide met 70% in Europa door in totaal 41.400 auto’s te verkopen. In december zorgde de Renegade in Italië voor een extra grote impuls (+189,7%). Maar ook de Fiat 500 en de Panda bleven het erg goed doen gedurende het hele jaar. Samen goed voor een marktaandeel van 28,7% in het A-segment. Fiat verkocht als merk in totaal 586.000 auto’s in 2014 (+2,2%).
Lancia kromp qua marktaandeel niet en verkocht in totaal meer dan 72.000 auto’s in 2014 (-3,6%). Alfa Romeo verkocht 59.200 auto’s vorig jaar en behield eveneens het marktaandeel dat het al had (-8,2%). Maserati en Ferrari verkochten samen zo’n 8200 eenheden.
Cijfers kloppen niet helemaal. De verkoopaantallen zijn weliswaar gegroeid, maar het marktaandeel niet. Dat is gedaald van 6,0 naar 5,9.
En omdat de markt in zijn geheel steeg met 5,4% zijn uiteraard de marktaandelen van Lancia (-3,6%) en Alfa (-8,2%) wel gezakt maar niet waarneembaar 1 cijfer achter de komma omdat het om zulke kleine aantallen gaat.
Hoe het ook zij, zonder nieuwe modellen zo knap stand houden is een compliment waard natuurlijk. En de groei van Jeep in Europa (in december zelfs groter dan Alfa en Lancia) is goed nieuws voor FCA .
Persoonlijk denk ik dat 2015 in de verkoopcijfers een slecht jaar gaat worden voor FCA omdat het gebrek aan nieuwe modellen nijpender wordt. Dat zie je al aan de decembercijfers waar het marktaandeel van zowel Fiat, Alfa als Lancia nog weer verder daalt. Ik denk niet dat een update van de 500 en de komst van de 500X daarin voldoende kan helpen.