FCA viert productiestart nieuwe zuinige motor

gse-firefly

De langlopende onverwoestbare Fire-motor van Fiat krijgt eindelijk een waardige opvolger in de vorm van de nieuwe drie- en viercilinder GSE Firefly motor. De Global Small Engine zal wereldwijd ingezet worden door Fiat Chrysler Automobiles en is dus groot nieuws. Het debuut van dit moderne zuinige blok gaat via de vernieuwde Uno (foto onder). Dit model is voor Fiat zeer belangrijk op de Braziliaanse markt. Uiteraard volgen ook andere modellen zoals de nieuwe Mobi. Over de eerste Europese modellen met deze motor is nog weinig bekend, maar er is weinig fantasie voor nodig om te kunnen begrijpen wat de potentie is van deze aluminium krachtbron met meerdere gezichten. De 1.2 69 pk en 1.4 95 pk zullen uiteindelijk hierdoor vervangen worden. De naam Firefly is een mooie knipoog naar een fantastisch product dat jarenlang is meegegaan. Fiat bouwde in Termoli destijds speciaal voor de Fire-motor een nieuwe hal (‘Termoli 3’). Het was 30 maart 1985. Nu in 2016 is in Betim eveneens een nieuwe assemblageruimte ingerichte voor de belangrijke 1.0 driecilinder en 1.3 viercilinder Firefly motoren.

gse-firefly2

Deze motoren zonder turbo zullen garant staan voor een laag verbruik en dito uitstoot. En waarschijnlijk zal het evenals zijn voorloper een redelijk onverwoestbaar karakter hebben. De drie- en viercilinder hebben dezelfde cilinder diameter en cilinderslag (70 x 86,5 mm), beide uitgerust met twee kleppen per cilinder. Twee minder dan wat de consument gewend is. Dat laatste heeft alles met het efficiënte (dankzij een uniek multipoint injectiesysteem voor een optimaal verbrandingsverloop) en betrouwbare karakter van de motor te maken. De efficiëntie zal terug te zien zijn in de hoeveelheid koppel en minder toeren. Goed voor een beter rendement dan een motor met vier kleppen per cilinder. Het systeem voor de gefaseerde klepbediening vanuit de nokkenas zorgt voor een lage wrijving en weinig energieverlies tijdens het draaien van de motor. De motoren zijn met Start & Stop uitgerust en met een speciale ‘slimme’ alternator die de accu laadt tijdens het afremmen van de motor.

gse-firefly4

We spreken dus van de 1.0 Firefly 6V (102 Nm bij 3.250 t/m)en de 1.3 Firefly 8V (134 Nm bij 3.500 t/m). De eerste begint bij 72 pk en de tweede bij 101 pk. De motoren zijn dankzij de toegepaste techniek nog stil ook. ‘Fire’ stond medio jaren ’80 (na ruim tien jaar van ontwikkeling) voor pure technische innovatie, op het gebied van een kleinere motorinhoud. ‘Firefly’ lijkt dat opnieuw te zijn. Dit keer vormt Brazilië de kraamkamer van deze moderne techniek en richt Termoli zich tegenwoordig op de bouw van grotere motoren voor Alfa Romeo.

gse-firefly3

Deel dit artikel:

14 gedachten over “FCA viert productiestart nieuwe zuinige motor

  • 19 september 2016 om 21:53
    Permalink

    Zeer belangwekkend nieuws, dit! Ben benieuwd naar de technische noviteiten. Waar zouden de vuurvliegjes voor Europa gemaakt gaan worden? Polen?

    Beantwoorden
  • 19 september 2016 om 22:25
    Permalink

    It should be 77mm bore spacing so mostly same assembly lines as for FIRE could be used. European production should be at Termoli. They will just substitute FIRE there.
    For GME inside of Giulia they have the other assembly line in Termoli. Same with Alfa Romeo V6.

    There are rumors that new 1.6 aluminium diesel is going to Poland. Italian Unions are against it.

    FireFly engines have HUUUGE valves:
    https://s16.postimg.org/wrdh33sed/image.jpg

    Beantwoorden
  • 19 september 2016 om 23:08
    Permalink

    Kijk, dat is dan weer nieuws waar je vrolijk van wordt! Wel jammer dat ie nog niet is voorzien voor de Europese markt. Misschien in een opvolger van de Punto? Maar liever nog sneller, in alle modellen van Panda tot Tipo.

    Beantwoorden
  • 19 september 2016 om 23:14
    Permalink

    En nu snel deze vuurvliegjes in de Panda tot Tipo! Alfa MiTo mogen ze ook in voor de BPM!

    Beantwoorden
  • 20 september 2016 om 08:52
    Permalink

    De motoren hebben een relatief lange slag, wat betekent dat ze inderdaad minder toeren zullen maken en relatief veel koppel zullen hebben. Maar of dit sportief zal rijden?

    Beantwoorden
  • 21 september 2016 om 19:00
    Permalink

    Het gaat hier om de zuid Amerikaanse versies, zo zullen ze nooit in Europa toegepast worden.
    En zo zuinig is die nieuwe 1.3 ltr 8V niet, zal zo rond de 1 op 13, 1 op 14 zijn.
    In Europa zouden deze motoren 4 kleppen per cilinder krijgen en MultiAir.
    In een later stadium ook Turbo’s.
    Mijn TwinAir turbo ruil ik niet in op auto’s met boven genoemde motoren.

    Beantwoorden
  • 21 september 2016 om 21:28
    Permalink

    De verbruikscijfers die je leest zullen volgens de Braziaanse norm zijn. Volgens onze NEDC-foptest zullen ze stukken zuiniger lijken. Maar ik ben het wel met je eens: De Europese versies zullen afwijken van de Braziliaanse versies.

    Beantwoorden
  • 22 september 2016 om 12:02
    Permalink

    @HZW

    AFAIK this 2 valve VVT set-up will be used in Europe for naturally aspirated versions. Also today that’s the way all other companies are doing things, identical engines for Brazil and EU.
    Turbo versions will have 4 valves and MultiAir. There is also a talk about direct injection.

    @dmantione

    Yes, and Brazilian test cycle is much more severe than European. First figures from Brazil are excellent. Uno 1.0 6v is 100 kg heavier than Up 1.0 75 HP (more on ethanol but it’s identical engine as in Europe) but on open road with Brazilian cycle it consumes 0.4 liters of fuel less than Up. Remarkable achievement.

    Beantwoorden
  • 24 september 2016 om 17:00
    Permalink

    Ik ben benieuwd of voor Europa de motoren geïntroduceerd worden op Genève 2017. ??

    Beantwoorden
  • 24 september 2016 om 17:09
    Permalink

    Ik denk dat de 1.0ltr Firefly 6v met 72 pk en 102 Nm koppel wel snel zijn intrede zou kunnen doen in Europa ter vervanging van de turbo-loze TwinAir en de gedateerde 1.2 ltr FIRE motoren.
    Verder is het de vraag of Fiat het plan heeft om de TwinAir turbo motoren op korte termijn te vervangen door de 1.3ltr Firefly 8v met 101 pk en 134 Nm koppel.
    Of dat het de bedoeling is om de TwinAir turbo motoren te vervangen door een 3 turbo Firefly motor. ??

    Beantwoorden
  • 24 september 2016 om 17:11
    Permalink

    Dat moet zijn: “3 cilinder turbo Firefly motor”.

    Beantwoorden
  • 24 september 2016 om 22:12
    Permalink

    Ik denk dat uit de informatie van N.N. redelijk wat te halen is: De Firefly wordt straks op dezelfde lijnen als de 1.4 Fire in Termoli geproduceerd. Produktiecapaciteit die voor de Firefly gereserveerd wordt, is dus niet meer beschikbaar voor de 1.4 Fire. Die motor gaan we dus minder zien en wellicht is het de eerste die verdwijnt.

    De 1.2 Fire en Twinair komen uit Polen. Die fabriek kan op zich gewoon door blijven draaien. Men kan de produktie terugschroeven, maar het hoeft niet. De vraag vanuit de markt zal daarvoor een bepalende rol spelen.

    Beantwoorden
  • 25 september 2016 om 12:26
    Permalink

    Volgens mijn wordt hier in Nederland alleen de turboloze 1.4ltr 16v FIRE motor nog maar geleverd in de TIPO, verder nergens meer in.
    De 1.4ltr Turbo’s is een ander verhaal.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.