FCA viert feestje in Genève vanwege goede verkoopresultaten
Fiat Chrysler Automobiles kan tevreden zijn over de resultaten die in februari door de groep zijn neergezet. FCA deed het in Italië met +32,2% beter dan het marktgemiddelde van +27,3%. De grootste stijging sinds mei 2006 voor Lingotto. Vanaf januari gezien staat de groei op +26,1% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Goed voor meer dan 95.000 auto’s, terwijl het afgelopen maand alleen al 50.232 stuks waren op het schiereiland. De Panda zorgt met name voor de stevige groeicijfers. De degelijke vijfdeurs werd in februari in eigenland maar liefst 14.787 keer verkocht. Een absoluut record sinds het debuut in 2012 en een dikke +49,8% ten opzichte van februari 2015. Daarmee staat de teller vanaf 1 januari alweer op 28.287 eenheden. De Panda doet het zo goed dat het in Europa momenteel op de tiende plaats staat van best verkochte auto’s. Regionaal directeur Alfredo Altavilla spreekt over een groot succes voor de Panda. Het model werd vorig jaar 174.000 keer verkocht, maar dit jaar verwacht men zelfs tegen de 200.000 te kunnen slijten.
Fiat doet het dus goed met dank aan de nummer één van het land, maar ook dankzij de 500, 500L en 500X, die in de top 10 respectievelijk derde, vierde en zesde staan. De Punto staat tiende met 3722 eenheden. De Tipo staat met de sedan nu al zevende in het C-segment met 2014 stuks over de vorige maand. Dat belooft dus veel goed als straks de hatchback en de stationwagon ook verkrijgbaar zullen zijn. Fiat verkocht als merk in totaal 36.573 auto’s. Lancia mag trots zijn op de Ypsilon, want deze winnaar blijft enorm aanslaan. De frisse facelift zorgde voor dik 6770 verkochte exemplaren in februari en een tweede plaats op de landelijke lijst. Lancia noteert een indrukwekkende +30% qua verkoop en verkocht in totaal 6788 auto’s. Alfa Romeo verkocht er in totaal 3085 auto’s, waarvan 2525 Giulietta’s. Goed voor een groei van +7,75%. Jeep deed het opnieuw goed met 3635 eenheden (+47,7%). Maserati verkocht 106 auto’s en Ferrari 45 wat in beide gevallen meer is dan vorig jaar.
[nggallery id=1127]
In de VS en Canada werd ook geplust met respectievelijk +12% en +1%. In Amerika doet de Fiat 500X het steeds beter (+52%) terwijl het merk toch 9% inlevert ten opzichte van februari 2015. Desalniettemin is de 500 opnieuw als meest betrouwbaar gekozen van alle stadswagens die in de VS te koop zijn, volgens een onderzoek van J.D.Power. De 124 Spider gaat deze zomer het gamma van Fiat verrijken.
[nggallery id=1128]
Hopelijk houden ze dit elan aan. De stroom van nieuwe producten is positief en zal alleen maar helpen. Wrange smaak echter in geval van Lancia dat het zeer goed doet en niettemin geen toekomst heeft.
Ik denk als masarati en alfa het goed gaan doen lancia ook weer op de kaart gezet gaat worden , het probleem met lancia is dat buiten italie niemand er op zit te wachten .dus moeten ze wel met een hele goede auto komen voor dat probleem . De laatste delta was nou ook niet de auto.en dan bedoel ik vergeleken met de rep van de orginele delta
Dus een delta met 300 pk bijv dat slaat aan en niet te zwaar
Volgens Autointernationaal.nl :
“””Sergio MARCHIONNE, de topman van Fiat Chrysler Automobiles, geeft niet vaak interviews, maar als hij zich laat bevragen, dan doet hij vaak kruidige uitspraken. Over de eigen dochter Alfa Romeo bijvoorbeeld: “Als de Giulia het niet waarmaakt, dan mogen de boeken dicht”. Dat het productoffensief bij dit merk vertraging heeft opgelopen, verklaart hij doordat China niet langer als een belangrijke afzetmarkt wordt gezien. De focus ligt daarom (weer) bij Europa en de VS, maar dat vergt een herziening van het toekomstige gamma, bijvoorbeeld door de opvolger van de Giulietta naar voren te trekken. Moederbedrijf Fiat krijgt zeker nog niet dit jaar een opvolger van de Punti. Dat komt omdat er in het B segment amper geld wordt verdiend. Marchionne steekt zijn (schaarse) centen liever in modellen die wel met een dikke winstmarge zijn te verkopen, zoals de Maserati Levante. Over Apple zegt hij: “Mijn advies aan hen is: ‘wacht tot de opwinding over het idee van een eigen auto overgaat’. Hun enthousiasme is wellicht niet de juiste drijfveer. Waarom zouden ze zelf auto’s bouwen? Dat ze een partner zoeken die dat voor hen kan doen, er is momenteel productiecapaciteit genoeg”. En nogmaals over China: “De automarkt zal wel weer beter gaan draaien. Maar er zijn daar veel te veel fabrikanten. Er is een consolidatieronde nodig. De Italiaanse auto-industrie heeft dat probleem ooit ook gekend: te veel spelers”. En, last but not least over Lancia: “Een wedergeboorte? Over my dead body!” “””
Maar misschien draait hij weer bij binnen een aantal maanden of jaren.
Met hem weet je nooit (zie al zijn gebroken beloftes en uitstel van modellen).
Ah daarom ben je zo neerslachtig. Autointernationaal is de grootste kolder website op auto gebied. De redacteur is namelijk obsessief rancuneus. Marchionne zei niets over Lancia nl en dat over alfa ook niet.
Koen elke keer lees ik hier alleen maar negatieve berichten van jou , waarom? De reden voor uitstel van alfa was een kwalitiet probleem , ze willen perse dat deze giulia goed uit de verf komt en niet mislukt als je niet weet waar je over praat zeg dan niks en wees eens een blij mens.
Of Marchionne het nu gezegd heeft of niet: het is logisch dat de stekker uit Alfa getrokken gaat worden als de Giulia geen succes wordt. FCA is een wereldconcern dat gericht is op het behalen van een productievolume van 6 miljoen eenheden per jaar. Kleine concerns hebben geen toekomst, daarvoor zijn ontwikkelings-, productie- en marketingkosten veel te hoog. Merken zoals Lancia en Alfa die op dit moment 1% bijdragen aan het concern zijn dus niet relevant: ze gaan stoppen (Lancia) ofze moeten heel snel enorm gaan groeien richting de 300.000-500.000 stuks per jaar. Als de Giulia flopt gaat dat niet lukken en dan stop het gewoon. Maar zover komt het niet, want de Giulia, de Stelvio en de echte nieuwe Giulietta met RWD gaan het merk wel redden.
Het merk Fiat in V.S. begint wel een zorgenkindje te worden. Het nieuwtje van de 500 is eraf (al een jaar) en de 500L en 500X zijn niet in staat om die verkoopdaling op te vangen. Met alleen het margemodel 124 Spider op komst vraag ik me af wat ze daaraan willen gaan doen de komende jaren.
en @Koen kijk niet op Autointernationaal.nl, dat is een echt een baggersite. Die redacteur zuigt alles uit zijn grote duim (over alle merken trouwens, niet alleen de Italiaanse).
One five nine de 500x heeft wel in feb 52% meer verkocht kijk amerikanen zijn gewoon te groot voor een gewone 500 en vergeet niet de renegade komt ook uit italie
Wat betreft Autointernationaal : het blijft leuk plaatjes kijken van allerlei nieuwe modellen 🙂 ook als de tekst niet zou kloppen (wat ik betwijfel of het voor alle onderwerpen zo is).
Bespaart me een abonnement op Autogids of Autoweek (VW-magazines 🙁 )
Ik weet dat de site “overal” gaat “shoppen” om gevuld te geraken. Ook bij AutoEdizione… misschien ben je daarvoor zo kwaad :-).
En nee : neerslachtig ben ik niet , ik zit niet te wenen voor mijn computer, dromen doe ik niet van Lancia of nachtmerries van SM, voor een volgende auto bestaat de keuze uit meer dan alleen FCA, enz.
@Hans : in Alfa Romeo heb ik geen interesse. Gaat het AR voor de wind : prima.
Maar er ooit 1 kopen ? Nee, toch niet (verschillende redenen, ik ga ze niet opsommen).
Fiat : mmmh, ‘misschien’ en ‘indien’.
Ivm ‘negatieve berichten’ : ik heb geen “roze-rode” bril om FCA alleen maar op te hemelen. Reacties op de “dure” merken (Ferrari, Maserati) zal je van mij amper iets lezen. Die kan ik van mijn leven toch nooit kopen / rijden. En heb er dus geen interesse in. Ook voor die merken geldt : als ze goed draaien ? Prima. Een SUV ? Een diesel in een Maserati of Ferrari ? Tja, ik zal niet roepen dat dit “heiligschennis” is. Ze doen maar.
Lancia de nek omgewrongen ? Dan reageer ik wel.
Kan ik “positief” schrijven over Lancia ? Moet ik dolblij zijn met de face-lift van de Ypsilon en beweren dat Lancia een zonnige toekomst tegemoet ziet ?
Waar is die “rode-roze” bril …..
@ hans k: ja 52 procent groei ten opzichte niks is nog steeds niks, en zeker niet genoeg om de daling van de gewone 500 en 500L op te vangen. De Renegade staat niet in de Fiat-showroom, dus die opmerking slaat nergens op.
@ koen: er zijn genoeg andere autosites om op te kijken (Autovisie.nl, Autoweek.nl, Autovandaag.nl, Autokopen.nl). Allemaal (veel) beter dan die onzin van Autointernationaal.
De renegate rolt wel van de zelfde band in italie , dat bedoel ik
Voor iedereen hier op deze site: Ik ben samen met goede Vriend Tomba, naar Geneve geweest waar wij onder andere voor deze site een onderzoek hebben gedaan namelijk. Hoe doet de nieuwe Alfa Romeo het tegen over een Audi A4 of BMW 3 serie wij hebben natuurlijk niet gereden maar zijn gewoon gaan kijken hoe zit het product in elkaar en hoe zit het, voor mij belangrijk ik ben 1,98 en kan goed zitten in mijn huidige Alfa Romeo de 166. Wat opvalt is dat Alfa Romeo zijn huiswerk heel goed heeft gedaan de auto zit heerlijk en is heel mooi afgewerkt. Ik vond het dashboard mooier als bij de Audi A4 de Alfa zat strakker in elkaar vooral de Audi A4 had veel goedkoop plastic aan de onderkant van het dashboard wat niet heel strak in elkaar zat. De ergonomie bij de Audi was en is gewoon heel erg goed daar scoren VW producten altijd goed de knopjes zitten precies waar je ze wilt hebben. Grote verrassing bij de nieuwe Alfa Romeo is dit nu ook zo je kan trouwens heel goed zien dat Alfa Romeo heel goed heeft gekeken naar vooral Audi. Grote pluspunt in de nieuwe Alfa Romeo is het nieuwe navigatie systeem deze is echt veel beter geworden vooral in de bediening. De nieuwe Alfa zat ook achterin heel erg fijn de andere 2 veel minder en vooral de Audi zat achterin niet lekker harde bank met rare hoeken aan de zijkant. Onze conclusie is dat de nieuwe Alfa Giulia een grote stap voorwaarts is voor Alfa Romeo als hij ook nog zo rijd zo als hij er uit ziet in het echt heeft Alfa Romeo een echte Winner in huis.
Dan heeft FIAT trouwens ook met de nieuwe Tipo een knaller in huis. Het is een hele ruime auto voor een scherpe prijs met een mooi model je bent gek als je nu nog een Golf koopt wij konden niks verzinnen waarom de nieuwe Tipo geen succes zou kunnen worden. De sedan is heel ruim vooral achterin deze is net zo groot als een Skoda Octavia terwijl hij toch echt een hele klasse kleiner is. Fiat kan met deze auto echt weer eens hoge ogen gooien zeker als je kijkt wat je krijgt voor je geld!
Wat ons vooral erg veel vertrouwen gaf was dat het gewoon heel druk was op de stand bij FIAT en Alfa Romeo naast Alfa stond Toyota en daar was het helemaal niet druk ook bij Subaru Honda en Suzuki was het niet druk. Bij Maserati was het de Levante die veel aandacht kreeg Maserati had een hele mooie stand. Ook bij Maserati was het goed druk met ook het juiste publiek!
Wij kregen een erg goed gevoel wat FCA ons gaat brengen de komende jaren!
Ciao
Squadra
Squadra en hoe was de masarati in het echt?
Hans,
De Levante is een auto die tussen de Porsche Macan en Cayenne zit, in het echt is hij zoveel mooier als op de foto’s. Je ontdekt in het echt allemaal mooie details aan de auto die je niet ziet op de foto’s voor mij de mooiste SUV in het dure segment. Er stonden alleen verkeerde kleuren ik vind het Maserati blauw het mooiste. Ook het interieur is een stap omhoog letterlijk een mooie hoge instap maar het dashboard en navigatie zijn weer nieuwer als bij de Quatroporte en Ghibli. De grootste concurrent van de Levante is de Jaguar F-pace maar deze is vanaf de achterkant heel lelijk en lomp waarbij ze flink veel zwart kunststof hebben moeten gebruiken om het design nog redelijk te krijgen. Niet het beste design van Ian Callem van Jaguar. Wat ons opviel is dat de Italianen nu auto’s hebben waar wij consumenten ook echt op zitten te wachten en graag willen hebben.
De zon gaat echt weer schijnen nu voor FCA de Levante gaat goed verkopen en dan zijn er veel mogelijkheden voor Maserati.
Ciao
Squadra