FCA verwacht 5 miljoen auto’s te kunnen verkopen in 2016
Volgens Sergio Marchionne blijven de verliezen voor het Italiaanse concern op Europese bodem dit jaar onder de 500 miljoen. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ziet dit als een voorzichtig herstel na een zeer pittig 2013. Vooral ook omdat de investeringen veel hoger zullen liggen in 2014. De introductie van de Jeep Renegade en straks ook Fiat 500X zullen volgens de CEO een positief effect hebben op de onkosten. De groep gaat uit van gestage groei en denkt tegen 2016 mondiaal circa 5 miljoen auto’s aan de man te kunnen brengen. Dankzij resultaten in Noord- en Zuid-Amerika is er voldoende reden om ook voor de langere termijn te kunnen geloven in de slagkracht van de groep. De eerste drie maanden van dit jaar op de Amerikaanse markt zijn bijvoorbeeld boven verwachting goed.
Na het op gang brengen van de industrie in Melfi, volgt opnieuw een belangrijke uitbreiding voor het merk Maserati, aldus Marchionne. Mirafiori vormt daarbij het centrum van de jongste investeringen. De CEO spreekt over een grote puzzel waar al jaren met zeer veel inzet en moeite, stuk voor stuk aan is gewerkt en dat uiteindelijk een zeer positieve uitwerking zal hebben.
Op 6 mei zal er volgens de grootste baas zelf, veel duidelijk worden gemaakt aan de wereld; “Het zal de eerste keer zijn dat ik dan openbaar maak wat al tijden in mijn hoofd zit. Ik zet het dan op papier en vertel het aan iedereen die het wil weten.” Marchionne is overigens zeer te spreken over de nieuwe premier van Italië. Renzi is niet altijd Marchionne’s grootste vriend geweest, maar de CEO bewondert de daadkrachtige aanpak van de jongste premier ooit; “Ik ben snel maar deze jongeman…”
Het lijkt allemaal wel waarzeggerij bij Fiat! En wie kijkt er bij Autoedizione toch iedere keer in zijn glazen bol??? Als ze 5.000.000 stuks willen verkopen moeten ze toch ook echt eens met een paar echte luxe auto`s komen. Niet iedereen wil een ster, of een propellor of een poffertjespan op de motorkap. Er is gewoon geen alternatief! Ik ben benieuwd, 6 mei staat, het zal wel weer pappen en nathouden worden. Tot nu toe halen ze de Chef nog op met een ouwe Croma en een antieke Alfa…
@Agraricus
En jij hebt het buskruit uitgevonden?
@Agraricus: “Tot nu toe halen ze de Chef nog op met een ouwe Croma en een antieke Alfa…”
Juist een strakke actie… Wil zeggen dat ze de ambitie hebben om ooit weer D-segment wagens te maken anders reden ze niet in de oude modellen rond. They’ll be back! Geen kwestie van glazen bol, kwestie van stug volhouden 😉
En die 5mio gaat gehaald worden. Feest gaat op 6 mei pas beginnen. 😀
Oh ja, de 166 kan wel gedateerd zijn, maar met NOG ALTIJD de mooiste reet van het D segment.
@Henk
Nee, ik droog het:)
Alleen die vage informatie uit de Fiatcentrale, iedere keer dat verwachtende, dan weer dementi, dan weer geruchten in de markt zetten. Dan heeft het opperhoofd weer wat gezegd en onmiddelijk worden er dan weer allerlei verbindingen getrokken en theorien aangehangen.. Haha, ik vind het wel vermakelijk. Ik hoop dat ze dit jaar dan eindelijk eens met een fatsoenlijke D segment auto komen. Ik ben er aan toe.
Gewoon hard werken en nederig blijven, zou toch tot de verbeelding van de Nederlanders moeten spreken. In alle bescheidenheid het hart volgen. Net zo lang tot het volbracht is. Rustig afwachtend, tot het moment juist is. En dan, dan toeslaan. En tot die tijd is zo’n 166 een geweldige keuze. ROAAAAAR!
@ Lancia4Ever en Niccola:
wat een sneue reactie zeg, we hebben het hier over auto’s die in 1998(!!) en 2005 op de markt zijn gekomen en nu slechts bij liefhebbers bekend zijn…. Ik denk dat meer dan genoeg zegt. Hou nu gewoon eens op met die positivo houding. Ook ik ben een liefhebber van Italiaanse auto’s maar FCA is in 2014 zo dood als een pier.Face it!. Zeggen dat ze ambitie hebben om ooit weer zo’n type als 166 op de markt te zetten…..mwaahh….haha……hoe naief kun je zijn?
@henk:
supersneu
@ lampredi
met Maserati laat FCA zien dat
a) ze nog niet dood zijn
b) een merk terug kan komen
Het gebruik van het verouderde wagenpark vind ik een mooi gebaar. Het was beslist weinig moeite geweest een grote Maserati voor te laten rijden, om over vreemde merken maar te zwijgen.
Positief sta ik tegenover het verleggen van de focus van de V.S. naar Italië, maar meer nog waardeer ik de wapenfeiten. Terug naar het D-segment? Met de Ghibli zijn ze van de bovenkant gearriveerd. Niks ambitie, ze zijn er al. Wakker worden Lampredi, je mist wat!
dat is de eeuwige discussie, Niccolo. Mijn constatering is dat de Italiaanse merken in het A t/m D segment vrijwel afwezig zijn. Alfa Romeo en Lancia zijn op sterven na dood, alleen Fiat heeft er nog een paar. Nieuwe modellen kun je niet verwachten als je geen volume modellen in je gamma hebt, met een paar honderd QP of kit cars per jaar wordt simpelweg onvoldoende verdiend om wat nieuws te ontwikkelen. Jouw voorbeeld van de Ghibli (duidelijk niet t/m D segment, maar E of F) bewijst mijn stelling dat het niets meer is en ook niets meer gaat worden met de Italianen voor de massa. Wat rest zijn modellen voor de happy few en degenen die niet financieel rationeel handelen……
Lampredi ik zou zeggen AB is een prima site voor je! Dit is een site voor echte liefhebbers.
En voor de mensen hier de Alfa Romeo 166 is zeker niet antiek ik rijd er nog dagelijks mee. Blijft een heerlijke rustige sportieve auto deze auto was een tegenhanger toen van de Audi A6 en de BMW 5 serie dus E-segment niet D-segment. Die Italianen komen echt terug en komen ook terug op een goede manier die slim is. Veel mensen rijden nu een andere auto maar zodra Alfa Romeo met een hele goede D-segment auto komt zullen er veel klanten terug komen. Als Alfa met een RWD D-segment auto komt keren de tijden van de Alfa 75 terug en hoeveel zijn er daarvan verkocht!
Ciao
Squadra
Aldus met enig cynisme schreef Lampredi. Niccolo heeft gelijk, je mist wat. Men kan het typisch consumenten negativisme blijven aanwakkeren, en niet ontvankelijk willen zijn voor de VELE positieve ontwikkelingen die achter de schermen gaande zijn, ook al zijn die voor de consument nog niet direct zichtbaar of voorhanden.
PS: Fiat niet vertegenwoordigd in het A-segment ???, AR op sterven na dood ??. etc.
@ Lampredi
Je hebt gelijk, Ghibli is geen D-segment. De 166 was dat evenmin, derhalve mijn misstap. Laat onverlet, waar de 166 ophield, gaat de Ghibli (voorzichtig) verder.
Neem aan dat je met kit car de 4c bedoeld. Shame on you!
De discussie over het zieltogend bestaan van de Italiaanse merken is niet eeuwenoud maar iets van de laatste jaren. En ja, dat is te lang, maar toch echt iets anders dan al eeuwen.
Met de juiste modellen komen niet alleen de oude klanten terug, maar win je ook nieuwe. Dat hebben wij met de 156 gezien. Samen met de “oude” klanten genoeg potentie om vol te houden. Geduld was, is en blijft een schone zaak.
De onderkant(A) en de bovenkant(E) is ingevuld. Deze twee segmenten zullen verder naar elkaar toegroeien. De 5mio heeft een dubbele lading. Als dit gehaald wordt, dan is de klus van meester M. geslaagd en kan hij eervol afscheid nemen.