FCA verlaat Lingotto na 98 jaar
Symbool van ruim een eeuw FIAT.
In Lingotto aan de via Nizza gaan de laatste lichten uit. De oude fabriek van het FIAT concern dat dienst deed sinds 1922, zal vanaf september niet langer gebruikt worden voor werkzaamheden van de Italiaanse autofabrikant. Het bericht komt kort na de aankondiging van FCA, dat het vanaf volgend jaar als bedrijf samen zal gaan met het Franse PSA onder de naam Stellantis.
Met legendarische testbaan op het dak.
Lingotto was, ondanks dat het FIAT’s tweede productielocatie (tot 1923 werd aan de Corso Dante Alighieri geproduceerd) was en dat het snel te klein werd (het grote Mirafiori werd in 1936 al gebouwd), hét symbool van FIAT als autofabrikant van formaat. Met markante testbaan op het dak was het een teken van industriële macht en Italiaanse voortvarendheid. Symbool van de gemotoriseerde massa-industrie en modernisme (met de 508 Ballila als belangrijkste vrucht). Het moederbedrijf FIAT werd voortaan zelfs in de volksmond kortweg Lingotto genoemd (ook door ons). Dat zal na dit aangekondigde vertrek snel minder worden. Lees meer over Fiat’s fabrieksgeschiedenis in een van onze La Grande Storia artikelen.
FIAT wat losser van Italië.
Men vreest in Italië al enige jaren dat het hoofdkantoor van het onder Marchionne sterk gemondialiseerde Fiat, vroeg of laat zou verdwijnen. Die angst heeft vooral te maken met het ongunstige ondernemingsklimaat op het schiereiland en dus vreest men vaak het ergste. De afgelopen jaren heeft onder andere John Elkann, het Italiaanse volk flink op het hart gedrukt, dat Turijn de bakermat van FIAT zal blijven ondanks andere locaties waar men actief is, al dan niet om fiscale redenen. Met de overplaatsing van de laatste 300 werknemers van Lingotto naar Mirafiori, is Turijn weliswaar niet uit beeld, maar is het symbolische zenuwcentrum van la Fabbrica Automobili Torino wel een stuk meer diffuus geworden. Stellantis zal het sterrenlicht worden van een nieuw tijdperk, terwijl het ‘Fiat Lux’ langzaam uitdooft. Lingotto blijft overigens wel in bezit van FCA.
[nggallery id=1264]
È un gran pecato
The times they are a changing
En zo brokkelt het imperium weer wat verder af… Ik maak mij geen illusies meer: volgens mij hebben we het beste gehad. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Het zal niet lang duren, dat het verkocht gaat worden en er op deze plek luxe appartementen zullen verrijzen. Misschien laten ze nog een klein stukje van het complex staan als herinnering. Italie is geen aantrekkelijk land om een autofabriek te runnen en Italianen rijden liever in een BMW of Kia.
Of misschien wordt het een museum voor Fiat (1e en 2e verdieping), Abarth en Autobianchi (3e verdieping), Lancia (uiteraard op het hoogste 🙂 4e verdieping dus), restaurant / café in de verschillende gebouwen op het dak.
Op het gelijkvloers : museumshop, onderdelen en restauratie.
En op de piste mag je met je eigen auto een rondje of 3 doen.
Dat is wel een extra ticket à 10 Euro bovenop de toegang tot het museum.
En toen werd ik wakker…. 🙂
Illusie armer
Gelukkig is het gebouw al omgetoverd tot een hotel, winkelgalerij en is het beroemde dak te bezichtigen, receptie van het NH hotel. Als je het echt goed wil doen boek een paar overnachting in het NH hotel lingotto en ga op zondag bij de eerste fabriek langs, Corso Dante Alighieri. Vervolgens nog middag rondkijken in het nationale automuseum van Turijn.
@Ralph : bedankt voor de info en de tips.
Dat het een hotel en winkelgalerij is geworden, wist ik bijvoorbeeld niet.
Het gaat om het gebouw voor het Lingotto camplex.
(Te zien op de 3e foto)
Het Lingotto complex, met de kombaan op het dak, is reeds lang geleden door Fiat verlaten en heeft een multifunctionele bestemming gekregen.
Het geheel (dus ook het kantoor voor de fabriek) valt allemaal onder de noemer Lingotto (naar de gelijknamige wijk). Het is in z’n geheel gebouwd begin jaren ’20 als nieuwe moderne fabriek van FIAT
@Ro Nald, klopt en ook weer niet. Het hoofdkantoor staat voor de fabriek en die was nog ingebruik door FCA als Italiaans hoofdkantoor, dacht ik zo. Maar ook in de oude fabriek had FCA nog een aantal ruimtes in gebruik als training en opleiding center.
De gehele bovenste verdieping van de fabriek was nog van Fiat.