FCA verkoopt mogelijk rechten op aanduidingen Q2 en Q4
Volgens bepaalde bronnen is Fiat Chrysler Automobiles bezig met onderhandelingen over de verkoop van de typeaanduidingen Q2 en Q4 aan Audi. Beide zijn ooit bedacht voor het merk Alfa Romeo (Q2 als naam voor de techniek die de koppel verdeeld over de voorwielaandrijving) en de aanduiding Q4 is de laatste tijd bovendien ook op de achterzijde van Maserati-modellen geplakt. De eventuele verkoop kwam reeds eerder ter sprake, maar liep op niet uit (januari 2015). Mogelijk heeft de grondige schoonmaak binnen het management van VAG wegens het software schandaal, gezorgd hernieuwde onderhandelingen.
Men zegt dat VAG er veel voor over heeft en dat in januari hier meer over naar buiten zal komen. Als dit waar blijkt te zijn, is het goed voor te stellen dat Alfa Romeo allang afscheid heeft genomen van deze aanduidingen en dat het met een andere naamgeving op de proppen zal komen (bijvoorbeeld voor de vierwiel aangedreven Giulia), ook voor Maserati. De naam Q2 is voor Audi de belangrijkste van de twee, want het populaire merk uit Ingolstadt broedt op een compacte SUV met die naam, die de concurrentie zal aangaan met de 500X en de Renegade. Q4 zal gebruikt worden voor een sportievere middelgrote SUV, waar Alfa Romeo volgend jaar al een achter- en vierwiel aangedreven tegenhanger van zal presenteren. Wat FCA voor deze typeaanduidingen krijgt is niet bekend.
Heel makkelijk Q4 wordt intergrale en verkoop het maar voor heel veel geld. Q2 is eigenlijk DNA geworden dus FCA kan heel veel geld hiervoor krijgen.
Misschien krijgt FCA er Quattro voor terug 😉
Integrale is inderdaad interessanter als naam. Laat VAG maar betalen…
Als ze maar een clausule zetten dat QV4 wel door FCA gebruikt mag worden…
QM -> Quattro Motrice
Gelijk verkopen. Wel voor goede prijs, met daarbij mogelijk jaarlijks percentage😉.
Gaat er toch nog wat naar VAG (voor dit moment).
Integrale is een veel betere naam. Naar mijn mening blijft Q2/4 niet echt lekker hangen bij niet kenners. Alfa Giulia Integrale klinkt best lekker 😉
Heel leuk, maar nu Alfa zo’n klein merk geworden is en in maar weinig landen te koop zullen de aanduidingen Q2 en Q4 echt niet veel opbrengen. Ik denk niet dat het om veel meer dan enkele tientallen miljoenen zal gaan. Weg = weg natuurlijk, maar financieel zal het niet interessant zijn.
Pff. Lekker standvastig weer, dhr. Marchionne. Eerst wilde hij het voor geen goud verkopen. En waarom zou hij. Maar ja, zoals wel vaker, verzint Fiat liever steeds weer nieuwe namen in plaats van ergens aan vasthouden (wat de Duitsers nou net zo succesvol maakt…).
Schandalig hoe men tegenwoordig daar om gaat met historie en waarde hecht aan namen die voor Alfa als icoon staan en verbonden zijn met een merk. Dat men dom bezig is voor de zoveelste keer bewijst wel dat ze zelfs Audi gaan helpen om een concurrent op de markt te zetten voor hun eigen 500X.
@Johan166 De aankomende Q2 kan je bezwaarlijks een concurrent noemen voor de 500X. Hij zal ongeveer even groot zijn en ook SUV-achtig, maar daar stopt het dan ook. Zo kan je ook zeggen dat de A1 een concurrent is van de Panda…
En of Audi nou wel of niet Q2 of Q3 als naam heeft die concurrent komt er toch wel. Soms is het slim om slim te zijn.
Ciao
Squadra
De enige Q die marketingtechnisch interessant is voor Alfa Romeo de komende jaren is die van Quadrifoglio. Andere Q’s in het programma zouden het enkel onnodig ingewikkeld maken voor de consument. En als je er ook nog flink voor kunt vangen… Integrale is uiteraard vroeg of laat voor Lancia…want die Delta komt er echt wel op een dag.
De Q2 is concurrent van niche kleine Crossovers dus is het 100% een concurrent van de 500X en Renegade straks.
Qua prijszetting zal het vast en zeker geen concurrent worden, dat bedoel ik.
@Lancia4Ever
Maserati gebruikt nu ook de aanduiding Q4 voor de Ghibli en Quattroporte. Integrale is een perfecte naam om voor Maserati, Alfa Romeo en eventueel Lancia te gebruiken. Als FCA het lukt om Integrale dezelfde lading te geven als Quattro zie ik deze verandering positief in.