FCA verkoopcijfers oktober 2014
FCA heeft de afgelopen maand naast een debuut op Wall Street ook een prima verkoopmaand beleefd op alle markten inclusief de Italiaanse. In Amerika betrof het zelfs de beste oktobermaand sinds 2001 met +22% voor Fiat Chrysler Automobiles (+1% voor het merk Fiat) en in Italië een +5,88%. Op de thuismarkt (die als geheel met 9,2% groeide) van de Italiaanse groep werden door FCA in totaal 33.134 auto’s verkocht tijdens de tiende maand (marktaandeel van 27,88%).
Fiat kende ondanks deze stijging als merk nagenoeg geen groei in vergelijking met 2013 (+0,08%) en verkocht 23.778 eenheden. De Panda werd erg vaak verkocht met maar liefst 9954 eenheden en is dus de onbetwiste nummer 1 van het land. De 500L is derde op de landelijke lijst met 4281 eenheden en de Punto volgt met 3701 stuks. De 500 vinden we terug op de zevende plaats met 3552 verkochte exemplaren. De Freemont is goed voor 863 stuks. Het marktaandeel op jaarbasis komt op 20,9%.
Lancia heeft ondanks een verder nagenoeg geschrapt gamma met de Ypsilon een echte winnaar in huis. De kleine vijfdeurs is de nummer 1 in het B-segment en tweede op de landelijke ranglijst. Goed voor 4960 eenheden. Dat brengt de groei voor het merk zelfs op +18,85% en het verkooptotaal op 5479 eenheden (vooral dankzij laatste Delta’s). Het marktaandeel op jaarbasis komt op 4,1%.
Alfa Romeo verkocht in totaal 2489 auto’s wat gelijk is aan toename van 5,87% ten opzichte van oktober 2013. De MiTo werd 681 maal verkocht en de Giulietta 1795 keer. Marktaandeel op jaarbasis van 2,1%.
Maserati verkocht weer aanzienlijk meer auto’s met 111 stuks. Hiervan dragen 92 stuks de naam Ghibli. Ferrari deed het eveneens beter en verkocht 15 auto’s.
Geen enkel merk hoefde dit keer dus een krimp te noteren. Jeep al helemaal niet dat afgelopen maand zelfs boven de duizend eenheden uitkwam met 1262 stuks.
De goede resultaten in de VS gaan maar door en lijken zelfs nog te versnellen. Hoeveel maanden op rij groei is dit inmiddels? Echt indrukwekkend! Ik heb er nog even wat statistieken op na geslagen, FCA is het 4e concern in de VS, maar zit de nummer 3 Toyota op de hielen, terwijl het gat met nummer 2 Ford ook kleiner en kleiner wordt:
Ford in oktober 187.897 (-2%), jan-okt 2.065.612 (-1%)
Toyota in oktober 180.580 (+7%0, jan-okt 1.975.368 (+6%)
Fiat Chrysler: 170.480 (+22%), jan-okt 1.726.539 (+15%)
Binnen FCA gaat het natuurlijk vooral om Jeep 55.198 (+50%), RAM 42.499 (+36%) en Dodge 41.512 (-8%) en Chrysler 27.546 (+17%). Fiat is klein 3725 (+1%) en ongeveer even groot als Porsche, Landrover en Volvo. Dan is er ook in de VS het succes van Maserati: 1203 exemplaren in oktober (+105%) en zelfs 10.327 (+265%) in 10 maanden.
Wat Europa betreft mogen we in onze handjes knijpen met dit resultaat zonder nieuwe modellen toch?
Dit staat op de site van Automobiel Management.
Het gaat dus errug goed met FCA 😀
Marchionne verdient ruim 10 miljoen met aandelendeal
Topman Sergio Marchionne heeft in één dag met een aandelenverkoop in Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ruim 10 miljoen euro verdiend.
Marchionne verdient ruim 10 miljoen met aandelendeal.’
Marchionne verdient ruim 10 miljoen met aandelendeal.
Dat gebeurde nadat FCA aankondigde om dochterbedrijf Ferrari af te splitsen en een deel van de aandelen daarvan afzonderlijk te noteren op de beurs van New York.
De aankondiging leidde vorige week woensdag tot een koerssprong van 13 procent voor de aandelen van FCA zelf. Donderdag zette Marchionne daarop een pakket opties om in 6,25 miljoen aandelen FCA en eenzelfde aantal in de al eerder afgesplitste industriële tak CNH Industrial waarvan Marchionne zelf ook weer bestuursvoorzitter is. Die aandelen kostten hem alles bij elkaar 83,6 miljoen euro. Precies een dag later verkocht hij dat pakket weer, wat hem 94,3 miljoen euro opleverde. FSA weigerde de financiële pers verdere informatie over de transacties te verstrekken.