FCA verkoopcijfers juni 2014

verkoopcijfers FCA

Na maanden van uitersten is er voor Fiat Chrysler Automobiles eindelijk weer wat meer een constante te zien nu ook de belangrijke Italiaanse thuismarkt weer mee heeft bewogen (+3,8%). De Italiaanse markt beleefde een redelijke maand mede dankzij de nodige stimulans op schonere voertuigen, waarvan Fiat er meer dan voldoende in de folder heeft staan. Deze extra stimulans vanuit de overheid vindt momenteel ook plaats in WK-land Brazilië, waar Fiat nog altijd marktleider is. Op ons eigen continent wist FCA behalve in Italië (+3,05%) ook in Spanje (+46%), Duitsland (+8%) en Frankrijk (+2,8%) plussen te noteren.

In Amerika weet de groep zonder extra hulpmiddelen te groeien en waren de cijfers opnieuw erg goed. De verkoop van de groep groeide in juni met 9% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar en verkocht 171.086 auto’s. Opnieuw betreft het de beste verkoopmaand (juni) sinds 2007. Al 51 maanden achtereen is er sprake van een toename. Het merk Fiat noteerde in de VS een toename van 11% ten opzichte van juni 2013. De vraag maar snelle 500 Abarth modellen blijft bijvoorbeeld opmerkelijk toenemen (+130% in juni). Dat zal ook zeker het geval zijn nu de productie van de versie met een nieuwe 9-traps automaat in het Mexicaanse Toluca van start is gegaan vorige maand.

Fiat verkocht in Italië als automerk 26.818 auto’s gedurende de zesde maand (+4,72%, marktaandeel op jaarbasis 21,27%). De best verkochte auto van Italië is zoals verwacht de Panda met 8654 eenheden. De nummer twee op de landelijke ranglijst is de 500 met 5813 stuks. De 500L is derde met 5047 eenheden. De oude vertrouwde Punto zorgt dat ook de vierde plek naar Fiat gaat met 4915 stuks.

Lancia blijft redelijk in balans en verkocht in eigen land 4655 auto’s in juni (-1,44%, marktaandeel op jaarbasis 4,01%). De Ypsilon neemt een steeds groter aandeel van de totale verkoop voor z’n rekening en werd als nummer 6 van het land (achter Clio) 4142 maal verkocht. Het overige deel komt vooral op naam van de Delta nog altijd en een kleiner deel gaat naar de Voyager. Jeep verkocht op de Italiaanse markt in totaal 683 auto’s in juni (+42,89%).

Alfa Romeo had het zwaarder dan de rest met slechts 2414 verkochte eenheden (-14,4%, marktaandeel op jaarbasis 2,16%). De Giulietta verliest nog altijd terrein en werd maar 1633 maal verkocht. Het C-segment krimpt in Italië sowieso nog altijd. De verkoop in dit segment is meer dan gehalveerd ten opzichte van een paar jaar geleden. De MiTo werd 767 maal verkocht wat meer is dan in dezelfde maand vorig jaar.

Maserati verkocht in eigen land 100 Ghibli’s en een handvol Quattroporte’s en GranTurismo’s (+460%). Ferrari verkocht 17 auto’s in Italië de afgelopen maand (-22%).

Deel dit artikel:

10 gedachten over “FCA verkoopcijfers juni 2014

  • 2 juli 2014 om 11:37
    Permalink

    Het is in ieder geval geen 40% teruggang meer bij Alfa…. de bodem lijkt zo onderhand bereikt.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2014 om 15:52
    Permalink

    Het is onbegrijpelijk dat Alfa zelfs met een vernieuwde Giulietta in Italie blijft dalen.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2014 om 16:14
    Permalink

    @dac1991 dat heeft dus met de doorzettende daling van de verkoop in het C-segment te maken. Ook de populairdere concurrent blijft maar inleveren ondanks nieuw product.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2014 om 22:21
    Permalink

    En dan maar roepen dat het B-segment niet interessant is. In het C segment mag de marge hoog zijn, maar bij lage aantallen werkt dat evenmin.

    Leve de MiTo!

    Beantwoorden
  • 3 juli 2014 om 07:58
    Permalink

    Het valt me op dat ondanks de sedert maanden durende en demotiverende communicatie van Marchionne omtrent Lancia (met bijbehorende onzekerheid) en het povere gamma (enkel de Ypsilon is sterk) dit merk nog behoorlijk stand houdt in de verkoop. Alfa heeft het spijtig genoeg moeilijker niettegenstaande de aangekondigde plannen, de charismatische 4C en de ingezette middelen (task force). Lancia heeft een zeer trouw publiek en het moet langzaam ook voor Marchionne duidelijk worden dat hij hier een ernstige inschattingsfout maakt…

    Beantwoorden
  • 3 juli 2014 om 08:59
    Permalink

    @Yves Eens! Lancia heeft een degelijke status in Italië. Enkel bij bepaalde jongere mannen (30-40) die zweren bij sportiviteit slaat het merk niet meer aan. Dat is niet de grootste doelgroep, maar dat doet FCA wel terugdeinzen om Lancia weer groter te maken in het middensegment. In het middensegment krijgt voorlopig alleen het ‘sportieve premium’ een kans en dat is natuurlijk Alfa Romeo (ideaal exportproduct). Maar een stoere Delta hoeft aan de andere kant volgens mij Alfa Romeo helemaal niet te bijten aangezien het merk uit Arese vooral op hogere segmenten zal inzetten. In die segmenten (D-E) kan Lancia juist een meer ‘degelijk’ alternatief bieden, compleet met hybride voertuigen (sedan en SW). Het is niet zo moeilijk om Italianen die daar gevoelig voor zijn niet langer in een S60 of Insignia te doen stappen. Lancia heeft die status nog, dus gooi het niet in de vergetelheid zou ik zeggen. Conclusie; de Italiaanse markt is in ieder geval tot en met 2018 te oninteressant. Maar ik zou als ik FCA was daarna gewoon terugkeren met nieuw modellen. Laat het sterk aangepaste Chryslers zijn. Zoals GM ook haar chevy’s als Opels door het leven laat gaan.

    Beantwoorden
  • 3 juli 2014 om 10:39
    Permalink

    @Lancia4Ever. Wat betreft de zogenaamde badge-engineering hoef je maar enkel over de grens te kijken. Bij Audi/VW/Seat/Skoda hebben de fans blijkbaar geen kritiek ondanks het feit dat ondermeer identieke motoren (met povere distributiekettingen…) worden ingebouwd. Zelfs een Bentley met VW Phaeton DNA wordt aanvaard en goed verkocht! Het is maar hoe je het aan de markt brengt… met de nodige propaganda! Als het bij FCA verstandig wordt aangepakt en er genoeg visuele verschillen worden ingebouwd moet dat ook lukken. Steeds bedenkend dat Lancia een (waardevol mooi) niche-merk is en dat verkoopscijfers ook altijd vanaf die uitgangsbasis dienen te worden beoordeeld. Weinige merken beschikken over zo een prachtige geschiedenis als Lancia, Alfa, Maserati en Fiat. Iets waarvan Japanse, Koreaanse en Chinese merken alleen maar kunnen dromen. Iets wat je zeker niet kan kopen maar blijkbaar wel vergooien…

    Beantwoorden
  • 3 juli 2014 om 13:52
    Permalink

    @ Yves : ik heb het niet exact over badge engineering (zoals met thema, flavia etc). Daarom haalde ik het voorbeeld aan van GM. (overigens doet VAG stikt genomen ook nauwelijks aan badge engineering. De producten lijken akelig veel op elkaar maar dat is wat anders.)

    Beantwoorden
  • 3 juli 2014 om 15:54
    Permalink

    Dat men stopt met het omkatten van Chryslers heeft er volgens mij alles mee te maken dat Chrysler geen geschikte auto’s heeft, de Thema heeft bijvoorbeeld een F-label en de fiscus is er alles aangelegen dat dat ding niet in grote aantallen verkoopt. Als ‘ie überhaupt nog verkocht mag worden als Euro6 op 1 september verplicht wordt… Met dit soort auto’s valt niet te concurreren.

    Toch had ik graag gezien dat men doorgegaan met omkatten. Chrysler zou er niet slechter van geworden zijn als men de benodigde ontwikkeling gedaan had en ik zag en zie best ruimte voor een merk met dit soort auto’s.

    Beantwoorden
  • 4 juli 2014 om 21:33
    Permalink

    De Fiat Palio was vorige maand zowel in Argentinië als in Brazilië de best verkochte auto, voorwaar niet slecht!
    In Europa blijft het wat kwakkelen. Gelukkig wist Fiat (als merk) nog wel groei te realiseren in o.a. Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannie en Duitsland. Belangrijker: de Duitsers hadden een wat mindere maand in verschillende Europese landen, terwijl Renault is gegroeid als een malle.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.