FCA vanaf 2022 dieselvrij

Evenals enkele andere autoproducenten, is volgens de Financial Times FCA van plan om de diesel voor personenauto’s geheel in de ban te doen. Vanaf 2022 moet dit punt definitief bereikt zijn. Het is een bevestiging van Marchionne’s eerdere aankondiging, dat ook kleinere auto’s van Fiat voortaan als kleine hybrides (48v), in plaats van als diesel van de band zullen rollen. Fiat heeft jarenlang veel gepresteerd op het gebied van de diesel. De diesels uit Lingotto staan goed bekend op het gebied van betrouwbaarheid, kracht en een verminderde uitstoot. Het grote dieselschandaal van VAG heeft echter het afscheid van deze brandstof bespoedigd, ook voor FCA.

Nog maar een paar jaar geleden hadden de meeste producenten nog het volste vertrouwen in de diesel. Fiat Powertrain investeerde zelfs in de ontwikkeling van een compacter en schoner blok onder de bekende 1.3 MultiJet. Marchionne zei destijds nog dat de dieseltechniek nog lang niet uitontwikkeld was. Maar de vraag neemt vandaag de dag sterk terug (-8% in 2017). Strengere normen maken het voor fabrikanten moeilijk om nog op rendabele wijze diesels te ontwikkelen. Alleen voor de bedrijfswagensector zullen er na 2020 nog diesels beschikbaar zijn bij FCA.

Deel dit artikel:

10 gedachten over “FCA vanaf 2022 dieselvrij

  • 26 februari 2018 om 17:28
    Permalink

    Heel moedige en goede beslissing!

    FCA, oftewel Marchionne, toont heel veel visie en moed, iets dat door veel lezers van deze site steeds weer ten stelligste wordt ontkent.

    Beantwoorden
  • 26 februari 2018 om 19:58
    Permalink

    Het is na de afgelopen jaren bijna onwerkelijk om Fiat weer vooruitstrevend gezien. En het is een grote stap: Fiat is koning in dieseltechniek en loopt mijlenver achter in elektrische techniek. Er wordt daarmee een groot offer gebracht. Het is evenwel gewoon waar dat de industrie minder diesel gaat doen en meer elektrisch.

    Wat betreft personenwagens zal het niet heel veel pijn opleveren, maar waar ik meer obstakels zie is de transportsector, en Fiat is sterk in busjes. Ik zie die nog niet 1-2-3 elektrisch gaan rijden; diesel zal daar ook de komende jaren leidend blijven.

    Beantwoorden
  • 26 februari 2018 om 20:36
    Permalink

    @dmantione

    Ik zou zeggen, lees het andere bericht op deze site. Ook in de busjes sector gaat de diesel verdwijnen en komt benzine-hybride en elektrisch.

    Beantwoorden
  • 26 februari 2018 om 20:59
    Permalink

    Dat heb ik gelezen en uiteraard is elektrificatie in de transportsector ook zeer gewenst, dus is het zeker toe te juichen. De vraag is echter hoe eigenwijs de markt op dit punt is: De hoge actieradius en relatief lage prijs per liter maakt diesel zeer gewild in de transportsector.

    Beantwoorden
  • 26 februari 2018 om 21:42
    Permalink

    @dmantione
    Die hoge actieradius is betrekkelijk. Veel bezorgdiensten maken gebruik van diesels terwijl het aantal gereden kilometers laag is. Om die reden is Deutsche Post met succes producent geworden van zijn eigen wagenpark.

    Beantwoorden
  • 26 februari 2018 om 23:05
    Permalink

    De Financial Times heeft het over 2022, niet over 2020. Ook schrijft de krant niet dat de diesels dan ineens vervangen zijn door elektrische voertuigen, er wordt alleen gehint op het breder introduceren van hybride voertuigen in combinatie met benzine motoren.
    @Henk: het gaat wel wat ver om Marchionne nu te prijzen om zijn visie in deze: hij was de laatste van alle grote autobazen die bleef roepen dat elektrisch rijden niet de toekomst had. De reden voor de ommezwaai is dat hij de markt rap ziet veranderen, en dat hij alleen al om in Europa te voldoen aan de Euro6 norm voor diesels 850 miljoen zou moeten investeren, geld dat ie niet kan missen. Hierover had ie zich eerst uitvoerig beklaagd, en kennelijk haalt hij nu bakzeil en neemt noodgedwongen afscheid van de fijne JTD’s, zonder dat hij een goed alternatief heeft. Toyota, Volvo en VW, de andere merken die hebben aangegeven te stoppen met diesels, hebben die alternatieven al wel. Het tempo van FCA kennende loopt het straks achteraan in de polonaise, juist door het gebrek aan visie van Marchionne.

    Beantwoorden
  • 26 februari 2018 om 23:41
    Permalink

    Het is prima dat Fiat nu stopt met diesels in personenauto’s. Dat zouden alle merken moeten doen. Wel jammer dat ze niet eerder zijn gekomen met een hybride. Als ze nu een hybride zouden hebben gehad in combinatie met de TwinAir dan zou dat voor een Tipo of 500L mooie verbruikscijfers hebben opgeleverd. En voor NL een kleine €8.000 minder BPM.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2018 om 00:08
    Permalink

    @mareblu

    Het is uitsluitend door de ommezwaai in de politieke EU besluitvorming, door het Parijs akkoord, dat er de toekomst is voor elektrisch rijden. Die ommezwaai is van nog maar kort geleden en het is dus de politiek die het afdwingt en niet de markt. De uitspraken van Marchionne zijn van voor die politieke ommezwaai en zijn volkomen correct.

    Nu de situatie zo veranderd is (nogmaals, NIET de markt maar gedwongen door de politiek) worden ‘knopen geteld’ en besluiten genomen. Marchionne is 1 van de eerste die zulke concrete besluiten neemt: door de veranderde politieke opstelling heeft de diesel geen toekomst meer, veel te hoge investeringen zijn nodig om aan politiek gestelde milieu eisen te volden. We stoppen met de diesel. Als je zo snel zulke verstrekkende concrete besluiten neemt dan heb je visie en toon je ballen.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2018 om 08:44
    Permalink

    Voor pakket diensten is het verstandig meerdere gedeelde distributie centrum dichter bij de regio. Hier tussen zal de diesel truck nog lang dienst doen hoewel ze daar nodig ook hybride moeten toe passen. Om de ladingen rem energie terug te winnen in andere laden van wege heuvels en bergen hier van wegen de overdaad aan rotondes, verkeerd aangelegde viaducten en verkeerslichten. Vanuit deze centra de klanten rond in ev’s want ze staan veel stil in iedere straat. En zo moet ook het bus ov. Alles met ev binnen de kom naar een buiten station en vandaaruit verder met een diesel hybride bus. Dus ja rondje om de kerk met de ev en niet verder zeker zolang de werkelijk groene stroom maar 2% is van ons verbruik de rest van de 6% komt nu van biomassa en huisvuil wat ook gewoon. CO2 uitstoot en andere narigheid. En met de gaskraan in Groningen dicht worden we voorlopig nog af hankelijker van kolelcentrales. En met gemiddeld 800gram CO2 per kw aan de as van de turbine is dat ook niet schoon helemaal als je bedenkt dat er grote verliezen in transport zijn vooral in het energie net in de bebouwing en je huis. Vooral Transformatoren lusten wel wat stroom want dat zijn doorgaans goedkope dingenmet een rendement van 70-80%. Er zijn maar weinig mensen die daar extra voor willen betalen. Als mensen een pc voeding kunnen kopen van €100,- zonder kast of een kast met voeding voor €30,- welke kopen ze dan? Ja juist die goedkope met een voeding die 30% omzet in warmte. En met dit weer kom een heel end minder ver met een ev als je diesel op temperatuur is verbruikt hij wat meer maar die ev heeft stroom ook nodig voor verwarming en is het rendement van de batterij ver te zoeken. Dus ev’s zijn niet de heilige graal verre van zelfs maar daar komen we over een jaar of 10 a 20 wel achter dat we dan zeggen ja die elecrificatie in de jaren hebben we verkeerd aangepakt in NL (voor een Noorwegen gaat die vlieger niet op)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.