FCA straks wereldspeler dankzij Alfa Romeo
Agnelli erfgenaam John Elkann heeft onlangs officieel uitgesproken dat de herlancering van Alfa Romeo als mondiaal automerk in het duurdere middensegment, voor FCA de sleutel is naar een internationale doorbraak als groep. Min of meer wat CEO Harald Wester ook al eens zei. Fiat is dan namelijk op alle fronten actief en wat de Italiaanse auto-industrie betreft kan de groep weer rekenen op grootschalige productie, zoals deze in de VS en Braziliƫ ook al tot stand komt. Na de geslaagde uitbreiding van Maserati in Turijn en de omvangrijke productie van kleine Crossovers in Melfi, volgt volgens de kleinzoon van Agnelli een derde en zeer belangrijk hoofdstuk via het merk Alfa Romeo en vanuit Cassino. Een sedan en een SUV komen kort na elkaar de Amerikaanse en Europese markt op. Ook Jeep doet uiteraard mee in de opmars van FCA in het premium middensegment. Chrysler blijft intussen een Amerikaanse aangelegenheid, zoals Lancia ook tot de Italiaanse markt is veroordeeld.
Een dezer dagen wordt dit nog een stukje tastbaarder, wanneer de eerste testmodellen van de D-segment Alfa met definitieve carrosserie de weg op zullen gaan. Achter de schermen vinden de voorbereidingen op de productie al in het diepste geheim plaats. In meerdere fabrieken, want behalve op de locatie in de regio Lazio, zijn ook de motorenfabriek in Pratola Serra (350.000 eenheden per jaar tegen 2018) en de Magneti Marelli-fabriek in Sulmona (zie het reeds aangekondigde investeringsplan) waar de ophangingen gerealiseerd worden, de voorbereidingen in volle gang.