FCA sterk op thuismarkt in maart
Opnieuw zien we in Italië op de automarkt een positieve lijn in de verkoopcurve ten opzichte van de resultaten van vorig jaar (en de jaren ervoor, +15,1%). FCA doet bovendien goed mee met een toename van 17,15% en 46.153 verkochte auto’s op de thuismarkt. Deze maand zal dat naar verwachting nog meer zijn, aangezien de voorjaarskortingen rond extra zuinige auto’s weer van start gaan. Een splinternieuwe Fiat Punto met kleine krachtbron heb je beneden de Alpen nu nota bene al voor een bedrag onder de 8000 euro. FCA’s marktaandeel op jaarbasis is ook hoger dan in dezelfde periode in 2014 en komt uit op 28,37%.
Fiat verkocht in maart 34.381 auto’s, wat een toename is van 15,91%. De groei binnen de groep is afgelopen maart vooral aan het moedermerk te danken, dat met de komst van de 500X over een veel breder aanbod beschikt, maar dat vooral met de Panda de ideale volksauto produceert. Zoals gezegd is de vraag naar de kleine degelijke vijfdeurs uit Pomigliano flink toegenomen en werd er zelfs extra personeel aangetrokken voor de productie. Maar liefst 13.534 Panda’s werden de afgelopen maand op kenteken gezet. De Fiat 500L volgt op ruime afstand als ’s lands nummer twee met 7002 eenheden. De Fiat 500 is vierde met 5334 stuks en de Punto staat vijfde met een aantal van 4639. De 500X werd 1768 maal verkocht als voorwielaangedreven versie en 381 keer als 4×4. De Qubo werd 767 maal verkocht.
Lancia is als merk gekrompen en dat zien we terug in de cijfers van maart. Er werden nagenoeg net zoveel auto’s verkocht als vorig jaar, namelijk 5461 stuks (-0,22%). Vrijwel alles staat op naam van de Ypsilon die als nummer drie van Italië dit keer 5387 keer werd verkocht. De laatste Delta’s en een enkele Voyager rolden nog de showroom uit.
Alfa Romeo kende weer een magere maand met slechts 3128 eenheden (-3,9%). De Giulietta werd 2533 keer door een klant meegenomen. De Giulietta doet het met nieuwe pakketten iets beter dan vorig jaar (+7,8%), maar de MiTo ziet met 659 eenheden alweer een behoorlijk afname ten opzichte van vorig jaar.
Jeep verkocht dankzij de Renegade maar liefst 2990 auto’s (+249,3%). De Crossover uit Melfi werd 1401 maal verkocht. Het Amerikaanse merk is dus stiekem FCA’s geheime wapen op de Italiaanse markt.
Maserati verkocht in maart 168 auto’s, wat er wel meer zijn dan vorig jaar (+39%). Dit is te danken aan de Ghibli die maar liefst 136 keer werd verkocht en dus extra klanten naar de showroom lokte. Ferrari verkocht 25 auto’s in derde maand (-13,79%).