FCA sluit hectische zomer af met positieve verkoopcijfers
Het leek wel een symbolisch signaal dat FCA wilde afgeven gisteravond in Turijn tijdens de presentatie van de vernieuwde 500X in het nationale cinematografisch museum. De projectie van een groot Fiat-logo (en 500X badge) op de Mole Antonelliana te Turijn was van een grootsheid dat leek te willen zeggen; “Fiat zit dan misschien wel in een overgangsfase, maar we zijn springlevend en Turijn is nog altijd onze bakermat”. De zomer was roerig door de plotselinge dood van Marchionne, dat het beursgenoteerde FCA op haar financiële grondvesten deed trillen. Intussen hangen er nog altijd donkere wolken boven de oude industriestad. Niemand weet namelijk precies wat het vervolg is voor de fabrieken in Mirafiori en Grugliasco, die een aantal jaren geleden een voortvarende opleving kenden dankzij de productie van luxe auto’s voor de export. Bonden roeren zich. Intussen vreest men in fabrieken die wél volop draaien zoals die in Cassino, dat importheffingen in de VS roet in het eten kunnen gooien. Kortom, velen snakken naar mee houvast. Cassino, Melfi en mogelijk ook Pomigliano d’Arco staan op de nominatie voor de productie van een nieuw model, maar nog altijd is niet gecommuniceerd wanneer dit precies zal plaatsvinden en om welke modellen het exact gaat.
Intussen is de verkoop in Italië de afgelopen maand behoorlijk goed verlopen. Weliswaar is Fiat (14.151 eenheden -15,24%) als merk nog altijd krimpende, de goede resultaten van Alfa Romeo (3.608 eenheden +66,57%) en Jeep (5.665 eenheden 137,83%) hielpen FCA aan een groei van 2,66% (24.835 eenheden). De markt als geheel groeide met 9,46%. In de traditioneel verkoopluwe vakantiemaand augustus deed de Italiaanse groep het dus niet onaardig, al was het feit dat de eerste plaats op de landelijke ranglijst voor het eerst sinds mensenheugenis op naam van een buitenlands product kwam een teken aan de wand. Het betreft de Renault Clio, wat een nogal wrange reminder is aan het feit dat de Punto geen opvolger kent en dat het niet al te best gaat met het ooit zo sterke Italiaanse volksmerk Fiat. Opvallend is ook de lage notering van de toch wel belangrijke 500. Lancia zakt ook diep weg met een Ypsilon op een trieste 21ste plek. Nu is augustus natuurlijk alles behalve een doorsnee verkoopmaand. Hieronder FCA’s producten met de betreffende positie op de landelijke ranglijst (top 50) inde maand augustus;
1 ——-
2 FIAT PANDA 3.739 stuks
3 JEEP COMPASS 3.002 stuks
4 FIAT 500X 2.994 stuks
5 FIAT TIPO 2.401 stuks
8 JEEP RENEGADE 2.110 stuks
9 FIAT 500L 2.082 stuks
17 ALFA ROMEO GIULIETTA 1.597 stuks
19 FIAT PUNTO 1.412
21 LANCIA YPSILON 1.278 stuks
26 ALFA ROMEO GIULIA 990 stuks
37 ALFA ROMEO STELVIO 760 stuks
39 FIAT 500 721 stuks
Fiat snakt naar nieuwe modellen en een nieuwe visie! ook voor Lancia begint het tijd te worden duidelijk te zijn. Rijke liefhebbers bouwen nieuwe Lancia’s en slaan in als een Bom vandaag nog de presentatie van de Restomod Delta prachtige auto!
Ciao
Squadra
Volgens mij zijn de cijfers verschoven want de Panda staat op nr. 1.
Oh sorry, ik lees verkeerd.
Ongelooflijk sterke cijfers van Jeep, ook in Amerika trouwens.
Mama mia. De 500 gezakt naar plek 39. En de panda deed eerder toch aantallen ronde de 10.000. Tja de Punto opvolger mist duidelijk als de Clio nu op 1 staat. Misschien de winst per verkochte eenheid niet hoog bij een Punto maar als je er zoals voorheen aantallen van verkocht zorgt dit toch dat de fabrieken draaien er werk gelegenheid is mensen dus geld verdienen om de producten te kopen. En de ontwikkelingskosten van het platform wat je dan ook voor duurdere versies kan gebruiken verdient zich sneller terug. Ferrari marges moet je. Iet bij elk merk willen halen😀
FCA heeft Fiat/Lancia ingeruild op Jeep ..
Ik heb op de site van autobild gelezen dat de nieuwe Guilieta in 2019 op de markt zou komen, ben benieuwd.
Realiseer me ineens dat het de Augustus verkopen zijn. Altijd een idiote maand voor de verkopen en totaal niet representatief. Het zegt dus helemaal niets.
Nee staat ook in het stukje 😉 Het is namelijk allemaal laag. Misschien hield Renault net een actie in die maand waardoor het aantal net zo hoog is als anders ipv veel lager.
De “augustus verkopen”zijn voor elk merk en elke fabrikant hetzelfde. FCA doet het dus gewoon slecht t.o.v de concurrentie. Hoezeer men het beleid van Sergio ook heeft bejubeld, de slechte verkoopcijfers en het gebrek aan competatieve modellen
en motoren zijn daar wel het gevolg van. Een bedrijf zonder schulden is voor de beleggers leuk, maar als dealer heb je er niets aan.
Het is ook niet uit te sluiten dat het hier niet bij blijft: Er staan nu nog 1400 Punto’s in de lijst. Het is de vraag waar de Punto-kopers de komende maanden naar toe trekken. De Clio is het meest logische alternatief…
Waar ik verder voor vrees is dat de uitspraken van Marchionne onlangs met betrekking tot Fiat door veel kopers geïnterpreteerd worden als “FIAT is een aflopende zaak” en het zo nog een zelfversterkend effect heeft ook. Een deel van de goede cijfers van Jeep zijn overstappende Fiat-kopers. Dat is fijn natuurlijk, maar niet iedereen zal naar Jeep overstappen en dat kan een andere verklaring zijn voor het plotseling aanvoeren van de lijst door Renault.
Ik begrijp niet dat de Fiat Argo vanuit Brazilië niet naar Europa wordt gebracht. Misschien met wat kleine aanpassingen, maar de auto ziet er in de basis prima uit en met de nieuwe motoren erin moet daar toch een flink marktaandeel mee te pakken zijn. Onbegrijpelijk.