FCA sluit 2016 af met +16,65% over heel het jaar gezien
Het jaar 2016 werd voor FCA op memorabele wijze afgesloten op de belangrijke lokale Italiaanse markt. In december werden in totaal 37.143 auto’s verkocht (+14,63%) en over heel 2016 gezien waren dat er 530.613 stuks (+16,65%). De Italiaanse markt kende dit jaar een sterke groei van +16% (gelijk aan 1.830.000 verkochte auto’s), wat naar een volledig herstel neigt van voor de crisis, die tussen 2008 en 2013 een absoluut dieptepunt bereikte (1,3 miljoen auto’s). Men verwacht overigens dat het in 2017 met een enkel groeicijfer wel gedaan zal zijn, naar schatting rond de +6%. Volgend jaar denkt men weer rond de 2 miljoen uit te komen, als het om verkochte auto’s op de Italiaanse markt gaat. In 2007 lag het er zelfs bijna een half miljoen boven, maar dat was ook het jaar van grote hoeveelheden staatssteun. Overigens werden in december 1966 voor het eerst binnen 12 maanden een miljoen auto’s in Italië verkocht. Destijds was 74,08% daarvan een auto van Fiat en met de andere Italiaanse merken erbij gerekend (Alfa Romeo, Lancia, Autobianchi, Innocenti, Abarth, Ferrari, Giannini, Iso Rivolta, Lamborghini, Maserati, Moretti, Osi-Ford), kwam het marktaandeel uit op 89,1%.
Die tijden zullen wel nooit herleven, maar Fiat Chrysler Automobiles haalt op jaarbasis over 2016 wel een marktaandeel van 29,08% (28,41% in 2015). De top tien is afgelopen maand ook goed gevuld met FCA modellen, te weten 7 van de 10. Fiat verkocht in december als merk 26.567 eenheden (+12,88%) en over heel 2016 385.678 stuks (+17,12%). Lancia verkocht in december 4326 eenheden (+2,78%) en over heel 2016 65.694 auto’s (+16,55%). Alfa Romeo verkocht in de laatste maand 2991 auto’s (+40,95%) en over heel het jaar gezien 36.379 stuks (+19,21%). Jeep verkocht in december 3010 auto’s (+21,91%) en over de laatste 12 maanden gezien 40.438 eenheden (+35,03%). Maserati verkocht in de feestmaand 233 auto’s (59 in december 2015) en 2052 over heel 2016 gezien (+50,66%). Ferrari verkocht vorige maand 16 auto’s (8 in december 2015) en over heel het jaar 372 stuks (249 in 2015).
De Panda vinden we op de eerste plaats in december met een indrukwekkend aantal van 9929 eenheden. De Ypsilon volgt met 4325 stuks. De derde plaats is niet voor de Punto, maar voor de Franse Renault Clio. Op de vierde plek eindigt de 500 met 3364 stuks. Op de vijfde plek de 500X met 3327 eenheden. Op de zesde plek de 500L met 3028 stuks. Op plaats zeven treffen we de VW Polo (eveneens een B-segment auto) en op plaats acht staat de Fiat Tipo met 2781 stuks. De Golf staat negende en op de tiende plek treffen we de Renegade met 2545 eenheden. Al met al een prachtig lijstje, maar gezien de twee buitenlandse B-segment auto’s in het lijstje, mogen we best concluderen dat een nieuwe Punto de top 10 nog meer van de Italiaanse driekleur had voorzien. Toch ziet FCA daar te weinig brood in, aldus recente verklaringen. Een opvolger van de Punto zal niet eerder dan eind 2017 of begin 2018 op de markt verschijnen.
De cijfers van de Italiaanse markt doen er eigenlijk niet toe. FCA is een mondiaal opererend bedrijf en mondiaal gezien doet FCA het stukken minder dan merken van onze oosterburen. Natuurlijk tellen de cijfers van de Italiaanse markt mondiaal mee, maar om alleen deze cijfers te gebruiken en dan te zeggen dat FCA het goed doet gaat iets te ver in mijn ogen.
Duthsbird fca doet het momenteel in heel europa goed
De nieuwe modellen slaan aan , alleen de markt veranderd .
Diedel is uit de gratie ev komt in dus vooral aansluiten is nu belangrijk .
De cijfers in Italië doen er heel veel toe zelfs. EU is de belangrijkste markt momenteel samen met de Amerikaanse en Italië is daarbinnen weer de grootste bron van inkomsten.
Italie 2016 plus
Frankrijk 2016plus
Spanje plus.
Duitsland plus .
Dus het gaat best wel goed ook buiten italie
Zo goed dat wederom het gerucht circuleert dat FCA onderzoekt of de verkoop van (een deel van) Alfa Romeo een optie is ook als concern EIN DE LIJK zwarte cijfers te schrijven.
@niccolo
FCA onderzoekt helemaal niets. Dit gerucht was slechts een suggestie van een aantal analisten van Reuters om uit de rode cijfers te komen.
Rode cijfers? En wel lezen. Reuters berichtte dat analysten van FCA e.e.a. onderzochten.
FCA zou gek zijn als ze nu dingen zouden verkopen het merk Alfa Romeo uitbouwen samen met Maserati en daarna Lancia. ik denk dat je gekke henkie bent als je Lancia niet terug laat komen ze doen met 1 model en 1 type eigenlijk bijna 70.000 auto’s. Laat straks op de nieuwe FIAT Panda weer een nieuwe Ypsilon komen en bouw op het FIAT Tipo onderstel een wat grotere Lancia Delta luxer als de FIAT Tipo en met de optie tot een HF intergrale met 300PK je ziet aan de Ford Focus RS wat dat voor je merk kan doen. Nu de regels voor het WRC zijn verandert kan de Delta daar weer worden ingezet en als dat gebeurt komt Lancia keihard terug!
Ciao
Squadra
@Dutchbird: Zoals Lancia4Ever al zegt is Italië een hele belangrijke markt voor FCA en dus doet het er zeker doet. Maar je hebt gelijk dat FCA een mondiaal opererend concern is en dat je dus naar mondiale markt en mondiale concurrenten (niet alleen Duitsers) moet kijken. Pakken we cijfers er bij, bv over de eerste 9 maanden van 2016, dan is FCA de 7e constructeur ter wereld, en groeit 3,6%. VW en Toyota zijn veel groter maar die doen respectievelijk +1,2% en -0,8%. BMW groeit ook 3,6%, Daimler Mercedes zelfs met 11,6, maar die zijn zelfs samen nog kleiner dan FCA. Een fors deel van FCA’s succes is juist te danken aan de Italiaanse markt.