FCA sjoemelt niet met uitstootcijfers

FCA software

Vanwege het feit dat de vele fabrikanten sinds het debacle bij Volkswagen tegen het licht worden gehouden, reageert FCA proactief op deze ontwikkeling. Fiat Chrysler Automobiles heeft namelijk al haar modellen vrijwillig tegen het licht laten houden en komt bovendien met extra initiatieven voor de toekomst om dit nog transparanter te maken. De auto’s die FCA produceert blijken te doen wat de cijfers weergeven als het om de emissienormen gaat. Er blijkt geen discrepantie te zijn tussen laboratoriumtests en de dagelijkse praktijk op de weg. Maar Lingotto wil dit belonen door verder te kijken en nog minder aan het toeval over te laten.

FCA komt nu tevens met een initiatief dat haar ingenieurs en softwareontwikkelaars extra moet scholen op dit aspect van hun vak. Ontwikkelingen en controles moeten er nog specifieker op gericht zijn, om van de handhaving van de normen een soort continu proces te maken. Intern (Centro Ricerche Fiat) , maar ook bij de toeleveranciers van Fiat. Tests rondom emissies worden daarom ook geïntensifieerd.

Deel dit artikel:

21 gedachten over “FCA sjoemelt niet met uitstootcijfers

  • 28 januari 2016 om 17:13
    Permalink

    Mooi. Alhoewel, het reageren is niet progressief maar proactief.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 17:38
    Permalink

    De TwinAir even niet meegeteld. 😀
    Alhoewel dat natuurlijk de fout is van de emissietesten en niet van FCA.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 19:05
    Permalink

    Geen idee waarom mensen er een hobby van maken de Twinair zwart te maken.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 19:08
    Permalink

    Rij al 4 jaar met volle tevredenheid met een Twinair !!!

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 19:15
    Permalink

    Als je de Twinair met beleid rijdt, is hij niet onzuinig. FCA had wel andere overbrengingsverhoudingen in de bak mogen kiezen. Dat zou enorm schelen in het verbruik bij hogere snelheden.
    Het aardige aan de Twinair is het gemak waarmee hij in de toeren klimt, Dan zuipt hij ook meer, maar dat is ook logisch.
    In de Ypsilon van mijn vrouw jaag ik hem geregeld de begrenzer in :-).

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 20:06
    Permalink

    wij rijden al 80duizend kilometer zonder maar 1 probleem met de twinair wat een geweldige motor is dat toch

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 20:09
    Permalink

    Mijn vriendin haar 500 TwinAir haalt rond de 6l als zij ermee rijdt (in eco-stand en schakelen aan 2.000rpm), ik kom uit rond de 8l. Gewoon veel te leuk om in toeren te jagen.
    Je hoort mij de TwinAir zeker niet afbreken, maar ik kan me voorstellen dat héél veel mensen geschrokken waren/zijn van het verbruik na hun aankoop.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 20:47
    Permalink

    Onze Ypsilon heeft met 5.6 liter per 100 km genoeg. Schakelen rond de 2200 rpm.
    Op CNG valt het verbruik wel wat tegen : 4.4 “kg” per 100 km. Schakelen rond de 2800 rpm.
    Vlot – zelfs vlotter 🙂 – met het verkeer mee.
    Dat wel.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 21:52
    Permalink

    Met mijn Twinair 500L Living zit ik na 36.000 km gemiddeld op 6,3 liter/100 km.
    Niet gigantisch zuinig, maar hoogstwaarschijnlijk is er geen enkele andere ruimte-auto van die omvang op benzine die zo zuinig rijdt… (Op een dubbel zo dure Prius Wagon na misschien). Grote fan van de Twinair – de reden waarom ik bij dit merk en dit model ben uitgekomen.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 22:13
    Permalink

    Bij mijn Mito doe ik meestal zo’n 6,2L/100km. Dat is normaal praktijkgebruik, niet overdreven inhouden, niet overdreven jakkeren. In zijn dagelijks verkeer legt hij heel vaak een stuk 120 km/u op de snelweg af. Als ik wil kan ik lager, mijn zuinigheidsrecord is een hele tank leegrijden met een gemiddelde van 5,2L/100km, dan moet je je inhouden zoals niet harder dan 100 rijden en vrij voorzichtig wegtrekken bij stoplichten.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 22:29
    Permalink

    De reacties hierboven gaan vooral over het verbruik. Dat heeft niets te maken met het emissieschandaal van VW. Dat ging niet over verbruik, en in 1e instantie ook niet over CO2 (dat kwam er later bij een veel kleiner aantal exemplaren bij), maar om NoX. Helaas vermeldt dit artikel niet wat FCA nu precies heeft getest. Bij eerder Duits onderzoek bleek dat allerlei fabrikanten, ook FCA met oa een Jeep Renegade vele malen meer uitstootten dan toegestaan. Zijn er meerde details bekend van wat FCA nu precies heeft getest?

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 23:41
    Permalink

    Er is niks mis met de twin air heeft alles te maken met anticiperen en beheersing van de rechtervoet en het wel of geen gebruikmaken van de cruise control.

    Grootste punt van de twinair die moet je niet op gehoor reiden want dan schakel je te laat. Turbo blokken moet je snel op schakelen en dat doen de meeste niet. Een 1.4 zonder turbo wordt pas lekker wakker vanaf 4000rpm een 1.4 Turbo MA moet je opschakelen voor 2500rpm doortrekken tot 5000rpm is leuk maak kost alleen maar onnodig brandstof.

    De twinair is een leuk brom potje.

    Ik haalde met onze 159 1.9 JTDm 8V 1:20 (opgegeven 1:16.9) als ik me inhield (2000rpm) en vooral geen stads verkeer en zo min mogelijk rotondes of je moest ze recht kunnen maken.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2016 om 10:52
    Permalink

    @mareblu In de FCA-presentatie staat dit: ‘Conducted an audit of all current production software and emission calibrations’. Zal dus gaan om een test van zowel de CO2 als de NOx.

    De diverse testen die er nu in de media worden bijgehaald (vooral Duitse media/instanties lijken wanhopig op zoek naar slippertjes van andere fabrikanten dan VW) hebben te maken met het verschil tussen theorie en praktijk. Dat heeft te maken met de verouderde Europese verbruikstest en is al jaren bekend. Volgend jaar komt er gelukkig een nieuwe meetmethode.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2016 om 11:12
    Permalink

    het moet niet altijd slecht nieuws zijn ook hé, wij rijden hier Doblo 1.4 tjet 120hp cng.
    zeer tevreden en zeer goede prestaties.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2016 om 20:07
    Permalink

    @AR 159. De problemen bij het rijden van een Twinair op gehoor gelden voornamelijk als je nog niet aan de auto gewend bent. Eenmaal je wat ervaring hebt hoe het beestje klinkt, weet je welke toeren bij welk geluid horen, en schakel je net zo makkelijk op gehoor als iedere andere auto.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2016 om 20:09
    Permalink

    Overigens, jullie citeren uit de presentatie van FCA, is die ergens gepubliceerd?

    Beantwoorden
  • 1 februari 2016 om 11:34
    Permalink

    Na anderhalf jaar en 29oookm is mijn verbruik van 500 twinair dualogic ongeveer 4l/100km snelweg en stadsgebruik en ja soms schakel ik de eco knop eens uit maar 95´% staat hij aan.
    Ben super tevreden over de auto en over mijn Garage Van Eetvelde te Wachtebeke, Belgie
    Ronan

    Beantwoorden
  • 10 februari 2016 om 10:24
    Permalink

    Ja, de Duitsers hebben inmiddels elk automerk al een keer beschuldigd. Ze hopen een keer een ander ‘fout’ merk te vinden dan hun geliefde VW.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.