FCA-PSA: fusie binnen 4 jaar afgerond
Volgens de officiële verklaring zullen FCA en PSA gewoon blijven functioneren zoals ze nu doen, met hoofdvestigingen in Turijn en Parijs en instandhouding van de fabrieken. De vergaande samenwerking op 50/50 basis, is dan ook een kostenbesparende maatregel op zoek naar meer slagkracht. Vooral op het gebied van de ontwikkeling van elektrische auto’s, waarbij beide groepen nog een inhaalslag moeten maken op de concurrentie. Verder zijn er dankzij de samenwerking natuurlijk de nodige voordelen in diverse segmenten en op markten waar één van de beide producenten sterk is.
De broodnodige slagkracht voor de langere termijn, die wijlen Sergio Marchionne ook zo vaak benoemde, zal eindelijk een feit zijn. De operatie die tot een eenheid moet leiden, zal binnen 4 jaar tijd voor minimaal 80% voltooid zijn. De vierde producent in de wereld (goed voor 8,7 miljoen auto’s) heeft op basis van cijfers uit 2018 (die van Magneti Marelli en Faurecia niet meegerekend) een omzet van bijna 170 miljard euro en een winst van meer dan 11 miljard. Bij voltooiing zal de fusie naar schatting ongeveer 3,7 miljard euro aan voordeel opleveren op jaarbasis. Dit dankzij veel lagere investeringskosten en het delen van platform en motortechniek. Volgens de verklaring zal geen enkele fabriek gesloten hoeven worden om dit schaalvoordeel te kunnen halen. De kosten van de fusie zijn beraamd op 2,8 miljard euro.
De nieuwe eenheid zal een Nederlandse NV zijn, dat beursgenoteerd is op Euronext Parijs, Borsa Italiana Milaan en New York Stock Exchange. De bestuursraad bestaat uit 5 leden van FCA, inclusief John Elkann als president van de groep, 5 van PSA, plus Carlos Tavares als CEO, voor een eerste periode van 5 jaar. De hoofdvestigingen in Turijn, Parijs en Detroit blijven een belangrijke rol spelen in de nieuwgevormde eenheid. FCA start met het uitkeren van een dividend van 5,5 miljard aan haar aandeelhouders plus haar aandeel in dochteronderneming Comau. Intussen doet PSA hetzelfde, door de verdeling van 46% van het aandeel in Faurecia.
Carlos Tavares noemt de fusie een enorme waardevermeerdering en een kans op een geweldige toekomst. Hij roemt de samenwerking met FCA CEO Mike Manley, die overigens gewoon zal voortduren. Mike Manley bedankte zijn collega met woorden van gelijke strekking en zegt dat de fusie met PSA is gebaseerd op een succesvolle samenwerking die al jaren voortduurt. Ook noemt hij het een geweldige kans om uit te groeien tot een marktleider op het gebied van mondiale mobiliteit.
Dat roepen ze wel, dat alles het zelfde blijft, maar dat moet ik eerst nog wel eens zien.