FCA profiteert maximaal van aantrekkende markt

produzione

De Italiaanse markt beleefde de afgelopen maand opnieuw een flinke toename (+17,4%) en Fiat Chrysler Automobiles was daarbij opnieuw een van de best presterende producenten (+20,84%). FCA verkocht in september 44.912 auto’s op de thuismarkt, goed voor een marktaandeel op jaarbasis van 29,16%. Lingotto kruipt daarmee weer richting de 30%, wat waarden zijn van voor de crisis. Vanaf januari gezien zijn er in totaal 409.940 Italiaanse auto’s verkocht beneden de Alpen.

Fiat zag als merk opnieuw een prachtig resultaat tot stand komen met in totaal 31.881 verkochte eenheden (+16,02%). De Panda gaat nog altijd fier aan de leiding in de landelijke top 10 met dit keer maar liefst 12.207 verkochte exemplaren van de handige kleine vijfdeurs. De 500L staat derde met 4881 stuks. De 500 vijfde met 4125 eenheden en de 500X achtste met 3537 exemplaren. De Punto (waarvan de productie wordt afgebouwd) verdwijnt deze maand zelfs uit de top 10 met 3025 exemplaren. De Tipo staat derde in het C-segment met 2909 exemplaren. De 124 Spider is de meest populaire cabrio van het land met 71 stuks in de negende maand.

Lancia leeft dankzij de Ypsilon nog volop en zag met een stevige tweede plaats voor de luxe kleine auto het totale verkoopaantal op 5321 stuks komen (+18,4%). Op 1 auto na allemaal Ypsilons. Alfa Romeo mag met 3802 eenheden (+47,25%) weer opkrabbelen en dankt dit behalve aan de Giulietta met 2032 stuks, ook aan de Giulia waarvan 762 stuks werden verkocht. De MiTo zakt steeds verder weg qua aantallen, ondanks dat de kleine Alfa onlangs is ververst en gelanceerd. De 4C deed het goed en werd 135 maal verkocht. Jeep verkocht in totaal 3598 eenheden (+46,08%) in Italië en dankt veel aan de populaire en aantrekkelijke Renegade (2960 stuks). Maserati verkocht in totaal 294 auto’s wat een verdubbeling is ten opzichte van september 2015. Ferrari verkocht 16 auto’s (3 meer dan in september 2015).

Deel dit artikel:

13 gedachten over “FCA profiteert maximaal van aantrekkende markt

  • 5 oktober 2016 om 10:23
    Permalink

    Goed nieuws allemaal. Ben benieuwd hoe de Giulia het gaat doen in Italië. Voor Fiat is een nieuwe Punto nodig om weer flink marktaandeel te winnen.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2016 om 21:22
    Permalink

    Hele mooie cijfers van alle FCA merken, uitgezonderd Alfa. Ligt het aan mij of vallen de aantallen van de Giulia tot nu toe erg tegen? Hij zou vanaf juni in productie zijn maar dat zie ik tot nu toe nergens terug in cijfers. De 762 stuks in september in Italië zijn niet erg hoog, en in verschillende Europese landen en in de VS is de verkoop van Alfa Romeo in juli en augustus nog lager dan in 2015. In Nederland zijn er tot en met 30-9 pas 72 op kenteken gezet. Ik had eerlijk gezegd dat er dit jaar nog wel zo’n 2000 zouden worden verkocht.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2016 om 17:39
    Permalink

    @MAREBLU: En dat zijn voor het grootste gedeelte auto’s die (door FCA) op kenteken zijn gezet tbv de dealers. Je moet dan ook niet naar registraties kijken, maar naar de orders. Wat ik van mijn dealer gehoord heb is zijn orderportefeuille zeer goed. Probleem is ook dat er levertijden zijn dus dat de echte registraties pas in 2017 zichtbaar zullen zijn.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2016 om 19:46
    Permalink

    Het viel mij ook dat de verkoop van Giulia zo traag op gang lijkt te komen, in juli was de productie al 200 stuks per dag om snel naar de 400 à 450 te zullen stijgen, dat zijn er dan toch 4200 tot 8500 per maand, waar zijn die gebleven denk ik dan?

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2016 om 20:03
    Permalink

    @ Bert2007: In Nederland zijn door de fiscale maatregelen de marges kleiner dan in andere (grote) Europese landen. FCA levert eerst de markten met volume en marges zoals hun thuis markt, Frankrijk en Duitsland..

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2016 om 00:28
    Permalink

    @The Dutchbird: ook in andere Europese landen zie ik maar heel weinig Giulia’s geregistreerd tot nu toe. Net als Bert2207 denk ik “waar zijn ze gebleven”, of worden ze echt nog maar zo weinig geproduceerd? Om Alfa overeind te houden zullen ze er toch 4000-7000 per maand moeten verkopen, en daar lijkt het nu nog geenszins op. Zie bijvoorbeeld de cijfers hier: http://left-lane.com/european-car-sales-data/alfa-romeo/alfa-romeo-giulia/

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2016 om 09:05
    Permalink

    Het zal langzaam opbouwen zijn, er zijn niet zoveel Alfa-dealers meer, dus op die manier kan je gewoon geen geweldige cijfers verwachten. De cijfers van Alfa zijn grofweg gelijk aan die van Jeep en ze worden door dezelfde dealers verkocht, dus Alfa’s zijn zeker niet minder aantrekkelijk. Zodra er meer uitvoeringen beschikbaar komen zullen de verkoopcijfers nog wat toenemen. Verder is het afhankelijk van het investeren in het dealernetwerk en dat zal mondjesmaat gaan. Ik denk dat gegeven hoever het merk toegetakeld was, geduld nodig is om het weer op te bouwen.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2016 om 19:26
    Permalink

    @dmantione: Eens, er is een lange adem nodig om Alfa weer op te bouwen. Alleen FCA is een beursgenoteerd bedrijf, en aandeelhouders zijn niet zo geduldig en zullen snel een goed verkoopresultaat willen zien. Je schrijft dat de cijfers van alfa grofweg gelijk zijn aan die van Jeep maar dat is alleen in Nederland het geval. In Europa werden in 2015 55.000 Alfa’s verkocht en 85.000 Jeeps. Ook in 2016 scoort Jeep grofweg 50%meer. Alfa zal gezien de investeringen toch binnen enkele jaren richting de 200.000 moeten in Europa, waarvan 50.000-75.000 Giulia’s. Naast de A4 (130.000), BMW 3 (150.000) en Mercedes C (180.000) is dat niet teveel gevraagd.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2016 om 22:15
    Permalink

    Eh Mareblu, de cijfers hierboven zijn Italiaanse cijfers en van afgelopen maand. Dus afgelopen maand Alfa op de Italiaanse markt grofweg even groot als Jeep. Dus wellicht komen de Alfa-cijfers over dit jaar ook wel op 85000 uit of wie weet nog meer, want de markt is gegroeid. Dan ben je toch wel een goed eind op weg, wetende dat de verkopen nog gaan aantrekken en er nog meer modellen komen.

    200000 op korte termijn gaat verwacht ik niet lukken. In principe zou dat ook niet hoeven, want het gaat om een meerjarig plan.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2016 om 23:17
    Permalink

    @dmantione: ik wist niet dat je met die opmerking enkele de Italiaanse markt bedoelde. Het klopt dat ze daar ongeveer even groot zijn, alhoewel Jeep daar veel harder groeit dan Alfa. Maar het management en de aandeelhouders kijken natuurlijk vooral naar het grote plaatje, de wereldwijde prestaties van het bedrijf, en bij Alfa (omdat het niet wereldwijd actief is) naar Europa. Een miljardeninvestering die met de Giulia en Stelvio gemoeid is zal toch echt in 2017/2018 duidelijk zichtbaar moeten zijn in de verkoopresultaten. Ik ben daar ook positief over gestemd hoor, ik vind alleen de start van de Giulia erg tegenvallen, het gaat allemaal zo ontzettend traag. Ruim een jaar geleden gepresenteerd en ze rijden nog nauwelijks rond. Volgend jaar komt er alweer een nieuwe BMW 3 serie uit, de concurrentie zit niet stil he?

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2016 om 09:14
    Permalink

    In Duitsland voor Alfa wel een plus van 130% in september en tot in de eerste 9 maand + 41%

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2016 om 10:20
    Permalink

    Die groeicijfers gaan allemaal nog over kleine getallen. Twee keer niks is nog steeds niks. Ik vind het ook traag gaan, het lijkt erop dat er toch iets van opstartproblemen zijn bij de productie.

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2016 om 19:21
    Permalink

    Ik merk dat sommigen hier hun realiteitszin zijn verloren door al het wachten op nieuwe Alfa’s. Het gaat totaal niet traag, het gaat juist voorspoediger dan normaal zou zijn bij een dergelijk model. Alsof het verkopen van een nieuwe luxe sedan van de ene dag op de andere met duizenden tegelijk op elke markt in elk land geschied. Ga maar naar het zuiden en je ziet dat de Giulia NU AL op de weg een steeds meer geziene gast is. En dan hebben we alleen nog maar deze sedan in het gamma dus tel uit je winst.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.