FCA partner GAC accepteert fusie met PSA
FCA’s Chinese partner GAC (Guangzhou Automobile Group) heeft in een kort bericht aan persbureau Reuters laten weten, geen problemen te hebben met de aanstaande fusie. FCA zou in principe voordeel kunnen halen uit PSA’s jarenlange aanwezigheid op de Chinese markt, ware het niet dat de Fransen net zo goed met een enorme neergang te maken hebben op deze afkoelende markt.
FCA verkocht in 2018 maar 125.181 auto’s (-35%) op Chinese bodem en moet het na een mislukt avontuur met Fiat, het tegenwoordig vooral van het merk Jeep hebben. De productie vindt plaats in Guangzhou en plannen voor een tweede fabriek staan al een tijdje stil.
PSA heeft vorig jaar intussen 252.000 auto’s verkocht, wat slechts een fractie is van de ruim 700.000 in 2014. Partner Dongfeng is voornemens het aandeel in PSA (12%) op te geven en er worden momenteel 2 Chinese fabrieken afgestoten.
Blijkt GAC nu de betere partner en stapt PSA bij FCA in? Het is heel goed mogelijk dat dit een van de positieve gevolgen is van de fusie. Niet voor niets komt GAC vandaag nadrukkelijk naar voren met deze goedkeuring. Één ding is duidelijk, er zal veel gebeuren tussen Turijn en Parijs de komende jaren, verwachten we. Fiat Chrysler Automobiles krijgt weer lucht dankzij deze fusie.
We zullen zien