FCA pakt ‘vreemde’ auto’s personeel in met gebroken hart
Het onlangs simpelweg van het fabrieksterrein weren van niet Italiaanse auto’s van het personeel door FCA, schoot behoorlijk wat mensen in het verkeerde keelgat. Daarom bedacht het management iets vriendelijkers en pakte het vorige week auto’s van vreemde makelij letterlijk in, met de toevoeging van een gebroken hart en een notitie: “Vederti con un’altra ci ha spezzato il cuore“ / “Je met een ander zien, heeft ons hart doen breken”. Daar werd tevens een belofte aan toegevoegd, namelijk 26% korting als de volgende aankoop toch Italiaans is. Fiat voerde deze actie uit in Melfi, Mirafiori en Pomigliano d’Arco.
Dat laatste had men misschien beter niet kunnen doen. Deze ‘paasactie’ viel in de Panda-fabriek nabij Napels namelijk niet helemaal in goede aarde, aangezien daar de poorten de komende dagen noodgedwongen 9 dagen lang dicht zal blijven. Daarom pakten vandaag een groot aantal werknemers zichzelf in (foto onder) en kreeg het management min of meer dezelfde boodschap terug, namelijk die van een gebroken hart. Sommigen staan al 5 a 6 jaar werkeloos aan de kant. Voornamelijk de werknemers uit het nabijgelegen Nola, waar Fiat ook produceerde.
beetje oud nieuws het eerste deel. Maar laten we wel wezen zouden de Italianen in crisistijd nu massaal het eigen product kopen in plaats van een nieuwe toyo of een recente peug. Dan hoefden ze niet nood gedwongen thuis te zitten. Je zou toch verwachten dat je juist gaat rijen in 1 van de producten die je werkgever maakt.
Klopt helemaal!
Het eerste was misschien wat agressief, maar een leuke boodschap (il cuore spezzato) + 26% op een Fiat, Lancia of Alfa auto is toch een mooi aanbod!
Ik werk voor een bedrijf dat foto camera’s produceert, en fotografeer uiteraard enkel en alleen met camera’s van ons eigen merk! Niet meer dan logisch toch?!
AR 159 heeft gelijk. Als wat meer Italianen hun eigen producten zouden kopen, stonden ze er nu beter voor.
Wellicht dat de andere merken de afgelopen jaren gewoon goedkoper waren? FGA had de korting gewoon in het “basispakket” van iedere werknemer op moeten nemen. Dan hadden ze nu niet zo hoeven te reageren. Dit is mosterd na de maaltijd. Iets waar FGA een handje van heeft, gezien ook hun modellen strategie.
Wel Ludiek,
Als ze zich eerst maar een af gaan vragen waarom de medewerkers geen auto van Fiat kopen, dan kun je veel gerichter te werk gaan om ze over te motiveren omdat wel te doen.
Dat geld ook voor de rest van het Zuid-Europese schiereiland.
Karma bestaat. Als sommige werknemers van Fiat werkelijk hart voor de zaak hadden kochten ze wel een Fiat produkt. Als men in een `vreemde` auto rijdt heeft men mijns insziens geen enkel recht om te klagen. Loyaliteit NUL. Als ik Fiat manager zou zijn kwamen alle mensen die `vreemd` rijden op de zwarte lijst en die zouden dan verstoken blijven van promotie en opslag. Een mentaliteitskwestie pur sang.
@Agraricus:
Karma is a bitch, dit gaat waarschijnlijk tegenwerken; een conservatieve vorm van protectionisme, overeenkomstig met de Italiaanse vakbonden…
het wordt tijd dat ze wakker geschud worden. Een producerend land dat meer importeert dan zelf verkoopt in eigen land. Uff Italiani !!!
moet je eerst wel wat hebben om uit te kiezen 🙄 …….
o wacht er zijn natuurlijk nog genoeg 2e handsjes uit de jaren 90 en 00:lol:
Jaaa een dikke Thesis van 2000 euro..heerlijk, kom je poep chique aanrijden in je overall. 8)
Ja, en dan ééntje scoren uit de blauwe vloot, waarvan de eerste 52 reeds geveild zijn, en nog vele volgen.
alleen jammer dat zo´n Thesis zo zwaar is voor ff erbij…
Dit is al meer dan 2 decennia het geval en niet iets van de laatste tijd. Dus het verhaal van geen keus gaat helaas niet op. De Italianen zijn mede schuldig aan hun eigen lot.
“Amicu ca non ti duna, parendi ca non ti mpresta, fuili comu la pesta.”