FCA op Italiaanse markt op +5,7% in 2017

FCA noteerde in december een afname van -13,9% op de belangrijke Italiaanse thuismarkt. Zoals gezegd heeft dit al onder andere te maken met kleinere voorraden (en dus minder kentekenregistraties), maar daar komt nu tevens bij dat de laatste maand de Italiaanse automarkt eveneens daalde (-4,6%). Sowieso is december nooit een verkoopmaand met hoge aantallen op het schiereiland vanwege de dure feestdagen. Daarom komt FCA in de dubbele negatieve cijfers dit keer. Al met al was 2017 voor FCA een redelijk positief jaar met +5,7%. In de VS is er intussen voorlopig nog altijd sprake van een afname (-8%) na jaren van constante groei. Ook daar is FCA al een tijd bezig om dealers niet te veel auto’s door de spreekwoordelijke strot te duwen, en houdt de fabrikant rekening met meer realistische aantallen. Over heel 2017 gezien heeft FCA in eigen land overigens een marktaandeel behaald van 28,46%, wat iets minder is dan in 2016. Hier volgen zoveel mogelijk cijfers over de afgelopen maand plus het totaal op heel 2017:

Fiat december 2017: -18,29% (21.775 eenheden) Heel 2017: +4,29% (402.355 eenheden)

  • Panda 7648 eenheden (december 2017) 145.919 eenheden (heel 2017)
  • 500X 3232 eenheden (december 2017) 45.789 eenheden (heel 2017)
  • 500L 2865 eenheden (december 2017) 46.450 eenheden (heel 2017)
  • 500 2710 eenheden (december 2017) 53.960 eenheden (heel 2017)
  • Tipo 2644 eenheden (december 2017) 56.046 eenheden (heel 2017)
  • Punto 1699 eenheden (december 2017) 37.259 eenheden (heel 2017)
  • Qubo 487 eenheden (december 2017) 10.045 eenheden (heel 2017)
  • Doblò 251 eenheden (december 2017) 3.587 eenheden (heel 2017)
  • 124 Spider (incl. Abarth) 140 eenheden (december 2017) 2022 eenheden (heel 2017)
  • Abarth 595 29 eenheden (december 2017) 449 eenheden (heel 2017)

Lancia december 2017: -27,47  (3140 eenheden) Heel 2017:  -8,15% (60.340 eenheden)

  • Ypsilon 3139 eenheden (december 2017) 60.321 eenheden (heel 2017)
  • Musa 1 eenheid (december 2017) 5 eenheden (heel 2017)

Alfa Romeo december 2017: -4,08% (2870 eenheden) Heel 2017: +24,58% (45.328 eenheden)

  • Giulietta 1330 eenheden (december 2017) 20.905 eenheden (heel 2017)
  • Giulia 838 eenheden (december 2017) 9.772 eenheden (heel 2017)
  • Stelvio 587 eenheden (december 2017) 6.873 eenheden (heel 2017)
  • MiTo circa 115 eenheden (december 2017) circa 7.778 eenheden (heel 2017)
  • 4C coupé/spider onbekend aantal (december 2017) onbekend aantal (heel 2017)

Jeep december 2017: +36,92% (4139 eenheden) Heel 2017: +22,32% (49.486 eenheden)

  • Renegade 2740 eenheden (december 2017) 37.632 eenheden (heel 2017)
  • Compass 1120 eenheden (december 2017) onbekend aantal / in ieder geval 4.616 4×4 versies (heel 2017)
  • Cherokee onbekend aantal (december 2017) onbekend aantal (heel 2017)
  • Grand Cherokee 100 eenheden (december 2017) 1.512 eenheden (heel 2017)

Maserati december 2017: -35,9% (150 eenheden) Heel 2017: +42,08% (2917 eenheden)

  • Levante circa 85 eenheden (december 2017) 1.856 eenheden (heel 2017)
  • Ghibli 57 eenheden (december 2017) 856 eenheden (heel 2017)
  • Quattroporte 8 eenheden (december 2017) circa 205 eenheden (heel 2017)
  • GranTurismo/Cabrio onbekend aantal (december 2017) onbekend aantal (heel 2017)

Ferrari december 2017: -50% (8 eenheden) Heel 2017: -7,53% (344 eenheden)

  • 488 onbekend aantal (december 2017) 165 eenheden (heel 2017)
Deel dit artikel:

8 gedachten over “FCA op Italiaanse markt op +5,7% in 2017

  • 6 januari 2018 om 20:01
    Permalink

    Wat is er mis met de Mito dat de Italianen die bijna niet kopen is hij zoveel te duur of niet ondeschijdend genoeg dat ze er zo weinig kopen 20% van de punto verkopen in 2017 is wel bedroevend. Gelukkig doet de Giulietta het weer een stuk beter. Maar dat voor Alfa de December maand nu in de min gaat tegen vorig jaar is niet echt een goed teken met 1 extra model en een Giulia die pas in de verkoop is. Daar de Italiaanse markt toch de belangrijkste is.

    Ik vind de huidige verdeling (van de laatste tijd) met duidelijke kopjes wel een stuk overzichtelijker.

    Wat zijn de Europese cijfers?

    Beantwoorden
  • 7 januari 2018 om 19:34
    Permalink

    Vele auto,s zijn naar januari doorgeschoven en dat is begrijpelijk want 2017 was toch al een goed jaar.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2018 om 20:05
    Permalink

    600 auto’s..sinds wanneer is dat een groot aantal????? Daar kan een fabriek niet eens op anticiperen. autom.management zit boordevol stemming makende en soms zelfs lachwekkende artikelen. Ik weet ook wie ze schrijft.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2018 om 22:13
    Permalink

    Dutsbird

    Denk je dat niet alle merken dit doen ?

    Ben je echt zo naïef?

    Beantwoorden
  • 9 januari 2018 om 13:33
    Permalink

    @Lancia4Ever en @Hoekree
    Het gaat er in dit geval om, dat er in het artikel van AutoEdizione iets anders staat dan dat er in werkelijkheid gebeurd. En als je het hele artikel van Automotive heb gelezen, gaat het niet eens over de aantallen, maar de manier waarop. En dat is wel degelijk dat er auto’s door de strot van de dealers gedrukt worden.
    En door de strot duwen is wel iets anders dan in overleg met de dealers auto’s op kenteken zetten, om de registratiecijfers op te krikken en daarmee het marktaandeel.
    Iets wat ik overigens nooit heb begrepen, want dit kost alleen maar geld en voor wat? Voor “Het heilige marktaandeel?”

    Beantwoorden
  • 9 januari 2018 om 14:23
    Permalink

    “”Voor “Het heilige marktaandeel?”””

    Mmmh, ik denk het niet.
    Dan hadden ze Lancia niet moeten doodknijpen, had er lang een Fiat in het A-segment moeten zijn, een SW bij Alfa Romeo, enz.

    Wat wel ? In het geval FCA Duitsland : de bonussen !
    Voor de importeur in Frankfurt, welteverstaan.
    Niet voor de dealers die niet meer de mogelijkheid hadden om de levering ongedaan te maken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.