FCA ook gewoon klaar voor elektrische toekomst
FCA liet al weten dat het een nieuw model mee naar het CES in Las Vegas zou nemen. Niemand kon daar precies bij voorstellen wat het zou zijn, aangezien de focus reeds lag op een prototype van een autonoom rijdende Pacifica MPV. Dat het om een volledig nieuw concept zou gaan had dan ook niemand kunnen bevroeden. Vandaag presenteert FCA de futuristische Chrysler Portal Concept. De Chrysler Portal Concept laat zien dat FCA best ver wil gaan als het om de auto van de toekomst gaat. Cynisme over een volledig elektrische auto, maakt bovendien plaats voor een serieuze visie. De Portal maakt die visie over de volle breedte duidelijk. De Portal is een multifunctionele ruimte tussen huis en werkplek. De elementen van een klassieke ruime MPV, waar het huis uit Auburn Hills min of meer altijd benchmark in is geweest, samengevoegd met de meest geavanceerde techniek op het gebied van interactie met de passagier. Het interieur vormt dan ook het startpunt van de Chrysler Portal Concept die een wielbasis heeft van 3 meter.
Gezichts- en spraakherkenning spelen een belangrijke rol, evenals de nodige informatie via de cloud en een lokaal netwerk. Aan dit model komt geen sleutel meer te pas of een conventioneel stuur. Grote Amoled schermen domineren het dashboard. Onderhuids bevinden zich 100 kWh lithiumbatterijen met een autonomie van circa 400 km. Ze worden verbonden met elektromotoren op de voorwielen. Dankzij een snel laadproces van 350 kW, is 20 minuten toereikend om op 60% te komen van het totale bereik (240 km). En dan is er natuurlijk het autonome rijden volgens een Level-3 systeem, dat de bestuurder nog niet in staat stelt om alles volledig uit handen te geven. Een adaptief cruisecontrol systeem met sensoren, ultrasoon sensoren met geluidsgolven, camera’s, radar en lidar maakt dit mogelijk. Verder is de Portal Concept uitgerust met V2X (Vehicle-to-X) technologie, waardoor informatie kan worden uitgewisseld met infrastructurele bronnen en andere voertuigen.
Mooi! Om omzet te draaien zou het mooi zijn om de 500 als E-versie uit te brengen.
Cc hans die bestaat al
Zeker, in Californië. Maar volgens mij wordt die niet eens door FCA geleverd maar door een gespecialiseerd bedrijf omgebouwd. Als Fiat daar, net als 30 jaar geleden met de Panda, van fabriek af een E- auto van maakt, kan dat lichter, goedkoper en beter. En wordt ie ook interessant voor mensen die niet een Siliconen Valley salaris hebben.
Overigens, voor alle duidelijkheid: dat tweede bericht kwam niet van mij….
Het probleem met elektrische auto’s is dat ze geld kosten en niet geld opleveren op dit moment en het is meer een prestige zaak van fabrikanten. Als je kijkt naar Tesla die hebben afgelopen jaar 350 miljoen dollar verlies gemaakt. De meeste draaien op subsidie van overheden of milieu organisaties. FCA heeft alles al om een volledig elektrische Maserati Quattroporte te maken bijvoorbeeld maar er is gewoon nog geen brood in te verdienen. De volgende generatie Maserati Quattroporte zou zeker wel een Hybride kunnen hebben met Ferrari techniek bijvoorbeeld.
Ciao
Squadra
Moeilijk verhaal ,doet aan alle kanten pijn .electrisch rijden kan wel maar is niet echt efficient nog .
Te zwaar ,te veel gedoe ,te duur,te slecht voor het milieu,te weinig accu s voorhanden en te onstabiele factoren met name accu techniek ,heel veel te s .da s niet best .
Eerst maar s afwachten en meeliften op het juiste moment ,laat anderen de kosten dragen .
Zelf zorgen voor een perfecte basis , licht ,slim gebouwd,op een voor het milieu minder ongunstige manier.
Er worden giga stappen gemaakt op gebieden die nu nog niet aantrekkelijk zijn om in een auto te verwerken maar wacht af .wie weet .
Laat lancia de koploper zijn in de electrificatie ,past in de geschiedenis van vooruitstrevende techniek
Toepassen .
Mooi kek koetsje en gaan met die banaan ,kunnen die door alliens ontworpen priussen en andere afzichtelijke electrische meuk op hun neus kijken .
De EV wordt het einde van het fenomeen auto.
De aandrijving is altijd een cruciaal onderdeel geweest om het karakter van een auto te bepalen en je te onderscheiden. Daarmee is het met de EV totaal afgelopen. Het zal op termijn een start zijn van een nieuw tijdperk waarin bijna niemand nog geïnteresseerd zal zijn in het fenomeen auto. Laten we hopen dat het nog heel ver weg blijft!
Ik sta er ook voor open om een elektrische auto aan te schaffen. Ik denk dat het op den duur veel goedkoper is. Daarmee ben je ook milieubewust aan het rijden wat natuurlijk ook goed is. Wordt maar eens tijd dat ik mijn a href=”http://www.leendertvdborn.nl/”>Nissan Qashqai in ga ruilen voor een stekker auto.
Ik zie niet in waarom elektrisch rijden op lange termijn goedkoper gaat zijn. Elektriciteit wordt een stuk minder belast dan benzine, waardoor de prijs per kilometer laag is. Maar, zodra vadertje staat merkt dat zijn inkomstenbron opdroogt, zal dat heel snel afgelopen zijn.
Niemand nog geïnteresseerd in het fenomeen auto ?
Bedoel je dit ongeveer :
https://www.facebook.com/alfatipo949/videos/1840517799527876/
🙂
Het is bij oa Fiat Chrysler geen onwil of onkunde , het is makkelijk voor bv Tesla een aantal (dure ) electrische auto ś te bouwen , de mensen die er een kopen doen dat uit idealisme of uit ¨¨”kijk eens wat ik heb ¨¨ mentaliteit , kleine auto´s zijn niet op een rendabele manier electrisch rijdend te maken , sowieso is het maken van accu´s nu al een ramp , Peru bv word helemaal geplunderd voor lithium , laat staan als er miljoenen auto´s gebouwd gaan worden , electrisch rijden heeft niet de toekomst vonden een aantal autofabriekanten , die direct ezelsoren opgeplakt krijgen omdat ze dom of kortzichtig zijn , de tijd zal het leren ……..