FCA noteert een + in juli op Italiaanse markt
FCA kan op het schiereiland in juli eindelijk weer terugkijken op een groei van 3,4%. Ongeveer gelijk met de Italiaanse tendens op de automarkt van +4,4%. Lingotto verkocht vorige maand in totaal 42.463 auto’s en leverde ten opzichte van vorige zomer nauwelijks in op het gebied van marktaandeel. Op jaarbasis is dat laatste wel wat gedaald, namelijk van iets meer dan 29% naar ruim 27%. Fiat deed het opnieuw matig met een aantal van 26.537 eenheden (-10%). Vooral de zwakke positionering van de 500 en de 500L vallen op. Daartegenover staat echter de sterke prestatie van de 500X. Lancia noteerde een verkoop van 3455 Ysilon’s (-18,67%). Alfa Romeo deed het goed met 4.910 eenheden (+44,54%). Opvallende is het hoge aantal MiTo’s die mogelijk met extra korting uit de eindvoorraad werden verkocht. Jeep deed het in juli opnieuw het beste met 7.205 eenheden (+102,33). Maserati verkocht 309 auto’s in Italië (-4,33%) en Ferrari 47 stuks (+11,9%).
FCA deed het ook redelijk goed op andere grote Europese markten. In de VS ging het ook goed met +6%. Hieronder volgt de positionering en de daarbij behorende aantallen van FCA’s modellen die in juli in de Italiaanse top 50 vielen:
1 FIAT PANDA 7.814
2 FIAT 500X 5.302
4 FIAT TIPO 3.708
5 JEEP COMPASS 3.676
7 LANCIA YPSILON 3.455
9 JEEP RENEGADE 3.143
10 FIAT PUNTO 3.096
14 FIAT 500 2.790
18 FIAT 500L 2.392
24 ALFA ROMEO GIULIETTA 2.152
38 ALFA ROMEO STELVIO 1.178
41 ALFA ROMEO MITO 1.062
Jammer maar 1 X Lancia
Jammer, jammer, jammer, dat er meer mito’s dan giulia’s verkocht worden.
De MiTo mag je niet meetellen.
Tel ik de MiTo niet mee, worden er niet meer giulia’s verkocht. Maar goed: jammer, jammer, dat er zo weinig Giulia’s worden verkocht.
De Giulia gaat een facelift krijgen, volgend jaar met nieuwe motoren, Hybride en Firefly ook het Dashboard zal wat veranderen, samen met de nieuwe coupe die gaat komen zal dit voor NL belangerijk zijn omdat de Giulia een stukje goedkoper zal worden. De Alfa Romeo Stelvio zal in 2020 een kleine update krijgen, Volgend jaar komt ook de nieuwe Alfa Romeo Giulietta. Ik denk dat de Alfa Romeo de Mito moet blijven maken is namelijk nog steeds een hele leuke auto, grote gemis is een 5 deurs, FCA heeft de basis in huis om een hele mooie nieuwe Mito te maken ik zou hem alleen als 5 deurs maken en proberen de beste FWD auto in zijn klasse te maken, Zeker een nieuwe Mito ik zou hem Sprint noemen met een nieuwe Alfa Giulietta en kleine SUV van Alfa Romeo zouden het merk een boost geven op aantallen!
Ciao
Squadra
Ja kan wel zien dat de 3-deur 500 op zijn eind loopt, zelfs de Lancia Ypsilon verkoopt beter, verder denk ik dat 3-deur auto’s uit de gratie leggen.
Veel auto merken stoppen op grote schaal met 3-deur auto’s aan te bieden.
Ook de verkoop cijfers van de Panda zakken in elkaar, kan mij herinneren dat het in het verleden nog iets van richting de 18.000 waren.
Ja, maar wel opletten dat de Italiaanse automarkt op dit punt in belangrijke mate afwijkt van de Europese. Elders in Europa is de 500 meestal groter dan de Panda en de Ypsilon is elders teruggetrokken.
Zeker is dat de 500 geen eeuwige melkkoe is en men echt aan de bak zal moeten. Het is nodig om voorbij de 500 te gaan denken.
Kan iemand mij vertellen hoeveel Giulia’s en Stelvio’s er verkocht zijn de laatste paar maandenin NL? Ik rij elke dag het traject Den Haag- Utrecht en zie nu bijna elke dag wel Giulia’s en een enkele Stelvio? Met kentekens beginnend met R of S, dus die zijn recent aangeschaft. Ik ben benieuwd!