FCA noodgedwongen verder zonder partner
“Als niemand met je wil trouwen, moet je maar kiezen voor een celibatair leven.” Dat waren de veelzeggende woorden van Sergio Marchionne in zijn uitgebreide interview tijdens de opening van de autosalon in Detroit (NAIAS). De CEO zei tevens dat FCA heel goed zonder een partner kan. Er is een bepaalde noodzaak voor kostenreductie, maar FCA is nu op eigen houtje bezig om de juiste voorwaarden daarvoor te creëren. Regio voor regio en merk voor merk. “Ik heb niemand meer nodig.” Daarmee sloot Marchionne dit onderwerp af. Bij AutoEdizione hopen we vooral dat Marchionne, die volgend jaar sowieso stopt met zijn langlopende taak als CEO van de groep (14 jaar!), gelijk heeft wat dit laatste betreft. Momenteel is de werkelijkheid dat Lingotto nog vaak water bij de wijn moet doen en dat het niet op meerdere fronten tegelijk breed kan investeren.
Een tak met een groot potentieel is het merk Jeep volgens de man in donkere trui. Het merk zou rond 2022 een groot aantal van de verwachte 5 miljoen auto’s op jaarbasis voor z’n rekening kunnen nemen. Alfa Romeo en Maserati zijn nog niet wat ze moeten zijn. Deze merken zullen steeds grondiger worden uitgebreid, in samenhang met weer volledig draaiende krijgen van de Italiaanse fabrieken. Crossovers en SUV’s (Marchionne noemt liever alleen de modellen van Jeep SUV’s) blijven daarbij de aller belangrijkste inkomstenbron. In de VS heeft zelfs een kolos als BMW moeite om voldoende sedans op de markt te krijgen. De Giulia speelt dus een minimale rol; “We moeten heel alert blijven wat dat aangaat. Gelukkig zijn we een paar jaar geleden gestopt met de 200 en de Dart!” In plaats daarvan richt Marchionne zich liever op de ontwikkeling van een kleinere Levante en een grotere Stelvio. Een van de eerst volgende projecten. Het merk 500 zal heel belangrijk blijven voor Fiat aldus de CEO; “Het is de eenvoudige reden dat Fiat de afgelopen tien jaar weer enigszins rendabel is geworden.” Over een Europese versie van de Argo zei Marchionne; “Laten we de presentatie van de plannen eerst afwachten.”
Marchionne zou wat het stimuleren van de werkgelegenheid in Italië betreft, liever een wat meer een Amerikaanse aanpak willen. In ieder geval zal FCA alles aan een volledige bezetting van de fabrieken op het schiereiland blijven doen. Marchionne hoopt dat alle twijfel daarover, definitief tot het verleden zal gaan behoren. In maart zijn in Italië nieuwe verkiezingen. Marchionne maakt zich daar geen zorgen over, zolang degene die regeren zal maar zekerheid zal blijven bieden.
Autonoom rijden is iets waar de laatste tijd veel reclame voor wordt gemaakt, maar de CEO is liever realistisch en stelt dat het verder weg is dan dat het lijkt. FCA werkt ervoor samen met goede partners, maar zal geen premature aankondigingen doen over wat eventueel komen gaat.
De recente sterke waardevermeerdering van het aandeel FCA, is volgens Sergio Marchionne enkel te wijten aan een inschatting van FCA’s solide plannen. Magneti Marelli zal zodra het kan worden afgesplitst. In februari zal de raad van bestuur zich daar verder over uitspreken.
Over zijn opvolging wil Marchionne nog niets kwijt, behalve dat er op de kandidaatslijst toevallig geen vrouw staat. Dat laatste zei hij omdat er geruchten waren over zijn opvolging door een Italiaanse dame.
Bij Ferrari zal de naar eigen zeggen inmiddels moegestreden CEO, nog voorlopig het een en ander willen bereiken. Overigens is de F1-bolide die in februari gepresenteerd zal worden een project waar men in Maranello nu al heel zelfverzekerd over spreekt. De samenwerking tussen Alfa Romeo en Sauber in de F1 noemde Marchionne een langdurig project waarbij alle aspecten van de samenwerking steeds meer vorm zullen krijgen. Een mogelijke samenwerking tussen Maserati en Haas is op handen, maar nog niet voor het komende jaar.
En verder heeft Marchionne nog geroepen dat EV’s slecht zijn voor onze planeet en dat overheden moeten stoppen die dingen te stimuleren. Wat een treurig figuur. Na de succesvolle fusie met Chrysler heeft hij op bijna alle fronten misgegokt. De opkomst van EV’s gemist, een achterstand in autonoom rijden, niet gebruiksvriendelijke multimedia-systemen, ouderwetse vervuilende motoren, maktaandeel van Fiat in Brazilie in 4 jaar tijd van 23 naar 13%, bewust de rem zetten op nieuwe modellen in 2014 “omdat de markt eerst moet herstellen” is totaal verkeerd uitgepakt, zie Renault, VAG, Mercedes en BMW die wel volop nieuwe modellen uitbrachten. De gisteren aangekondigde Chinese Jeep Grand Commander komt daar niet als plug-in hybride, terwijl China dat binnenkort wel afdwingt, ook zoiets. En nu moeten we nog anderhalf jaar wachten op Alfa en Maserati varianten van modellen die al 2 jaar bestaan? Die Alfa op Levante basis en Maserati op Stelvio basis zijn echt geen rocketscience, die hadden er al lang kunnen zijn natuurlijk. Laten we hopen dat FCA snel in delen wordt verkocht aan meer capabele partijen.
Hij zal de geschiedenis in gaan als de man die twee failliete bedrijven weer winstgevend maakte, maar er niet in slaagde ze naar een hoger plan te tillen. Hoog tijd voor vers bloed, iemand met ambities.
Men had Marchionne twee à drie jaar moeten aanhouden als crisismanager en daarna moeten vervangen door een man die wel auto-minded is. marchionne is en blijft een boekhouder die enkel kijkt naar de centen op korte termijn. Het gevolg is dat het gamma van de merken van FCA gigantisch is uitgedund. Vaak worden modellen geschrapt zonder opvolger omdat ze geen voeling hebben met de markt of blijven ze in productie omdat ze niet de moeite hebben genomen om tijdig te investeren in een opvolger. Wat wel nieuw is, is te weinig en te laat om nog een echte vuist te kunnen maken. Opvolgers voor de Punto, Mito en Giulietta hadden er al lang moeten zijn. De teloorgang van Lancia is gewoon schandalig te noemen en had voorkomen kunnen worden.
Jullie kunnen tot juni soliciteren als jullie het zo goed weten
😂😂😂😂😂
@mareblu
Ik hoop dat het verder goed gaat met je.
Wakker worden Sergio en Henk: Marchionne heeft slechts 1 speerpunt: Jeep. En noemt verder dat Alfa en Maserati tegenvallen. En dat elektrisch rijden niet deugt. De man is volkomen de weg kwijt. In zijn eigen geliefde Canada was in 2016 de grootste fabrikant. In 1 jaar gezakt naar plek 3. Maserati scoorde in december -30% tot -50% in heel veel landen, zelfs Alfa Romeo scoorde minnen in sommige landen ondanks de komst van de Stelvio. Wat denk je dat 2018 wordt zonder nieuwe modellen? Droom lekker verder zou ik zeggen. De enige hoop voor de Italiaanse merken binnen FCA is opsplitsing, verkoop aan een andere partij. Iedere willekeurige Chinees, Koreaan of Duitser is beter voor Alfa , Fiat en Maserati dan FCA. Dat geen enkele fabrikant belangstelling heeft voor het geheel is veelzeggend en hartstikke logisch.
@mareblu.
Je vergeet nog ff dat ik bijna al mijn schuld heb afbetaald en onder mijn leiding de verkoop toch wel aardig goed gaat.
Dat china roet in mijn eten gooide de laatste maanden van 2017 was inderdaad een tegenvaller.
@mareblu
Maar gelukkig we hebben jou om ons met grote wijsheid te sturen door de oceaan van gebrek aan kennis, onkunde en verwarring.
Voor wie ECHT geïnteresseerd is in wat ons de komende 10 jaar gaat overkomen in autoland die MOET dit bijzonder goede interview maar eens lezen, van een paar dagen geleden.
https://www.bloomberg.com/news/features/2018-01-15/fiat-chrysler-s-marchionne-the-future-of-cars-will-be-electric-and-commoditized
Ben het 100% met je eens henk.
@Sergio Marchionne: Op 31-12-2016 bedroeg je nettoschuld 6,6 miljard volgens het jaarverslag van FCA. Op 30-9-2017 was dat nog altijd 6,3 miljard. Ik ben erg benieuwd naar de cijfers die je op 25-1 gaat presenteren nu je hier alvast beweert dat je die schuld bijna hebt afbetaald. En welke “aardig goede verkoopcijfers” je over Q4 presenteert. Die van de VS, Canada, Brazilie en de EU waren niet best. China was juist positieve uitzondering, dankzij 53.000 in Q4. Misschien moet je je wat beter verdiepen in je eigen bedrijf.
Netto schuld 31 dec 2016 was 4.2 miljard
We kunnen l*llen tot we een ons wegen maar halverwege dit lopende jaar 2018 is FCA vermoedelijk schuldenvrij.
Grote vraag is, en misschien kan Sergio nu hij hier toch is het één en ander over toelichten ;), waarom heeft schuldreductie zo’n hoge prioriteit in een periode dat de rente extreem laag staat? Als binnen een half jaar miljarden naar schuldverminding gaan, dan is de andere kant van de medaille dat met dat geld ook broodnodige investeringen gedaan hadden kunnen worden. Het is altijd een afweging tussen rendement en financiële stabiliteit, maar in de regel rendeert een investering beter dan de lage rente die schulden momenteel kosten. En het is niet zo dat er geen projecten liggen die plaats moeten vinden…
Toelichting.
De bedoeling was een partner vinden.
Die vind je niet als je schuld hebt.
Of dan heb je niks te vertellen.
De schuld drukte enorm op onze begroting.
Nu we zelfstandig verder gaan komen er meer inversteringen.
@mareblue.
Je vergeet de eenmalige afschrijving van 2.4 miljard na de verkoop van 10 % van de ferrari aandelen in 2016.
@Hoekree: ik las simpelweg voor wat er in de gepubliceerd kwartaalrapport van FCA zelf staat. Zie pagina 4: Nettoschuld 6316 miljoen, waarvan netto Industrial debt 4405. Van de forse aflossing van de schuld is weinig terecht gekomen. Overigens ben ik het met dmantione eens dat terugdringen van die schuld helemaal geen hoge priorriteit zou moeten hebben in deze tijd. Ook niet met het oog op een partner. Ze hadden beter miljarden extra in een Europese modellenlijn kunnen steken, dan waren de merken Alfa Romeo, Fiat en Maserati veel meer waard geweest. Nu is alleen Jeep nog interessant voor de modellen. Bij Alfa en Maserati is alleen de merknaam nog geld waard, de modellen niet. https://www.fcagroup.com/en-US/investors/financial_regulatory/financial_reports/files/FCA_NV_2017.09.30_Interim_Report.pdf
Ik zie maar één rationele verklaring: Je gaat niet in fabrieken en merken investeren als je ze gaat sluiten danwel gaat uitfaseren. Indien FCA zich had laten overnemen zouden een hoop fabrieken redundant geworden zijn. En dat betekent sluitingen. Mogelijk had het nieuwe bedrijf teveel merken. Wat dat betreft kan het wel eens geel goed nieuws zijn voor de Italiaanse automobielindustrie dat er geen partner is gevonden.
Wat een doem senario.
De fabrieken in italie zijn voor vele miljarden gemoderniseerd.
Ook word er dit jaar voor 1 miljard in ram fabriek gestoken .
Jullie weten echt helemaal niet waar jullie over praten .
Zou zeggen zeg dan niks .
@Hoekree
Je zegt het heel netjes! Mag ik het gezwets noemen?
Nee, dat is wel heel erg kinderachtig. In plaats van het af te doen, zou je ook zelf met een rationele verklaring voor het handelen van de FCA-top kunnen komen, dan tilt dat de discussie tenminste naar een hoger plan.
Het gaat erom dat fca werkelijk niks goed kan doen in jullie ogen.
In plaats van dat we hier eens genieten en praten over hoe prachtig en mooi ons alfa romeo is .
Een prachtige giulia
Een prachtige stelvio
Is toch prachtig , ga eens you tube kijken en zie hoe mensen genieten van alfa romeo.
Ook de formule 1 komt ons alfa weer .
Stapje voor stapje komen we er wel.
Tuurlijk moeten er kleine alfa, s komen
Maar laten we lekker over leuke dingen praten .
Zodat als mensen hier lezen zien wat een geweldig merk we zijn
Wees trots op alfa romeo.
Nee, dat is niet de kern van het probleem FCA kan wel degelijk dingen goed doen en doet ook bepaalde dingen goed. Dat Alfa Romeo de Formule 1 in gaat, vind ik een belangrijk teken dat FCA bijvoorbeeld eindelijk aan langetermijndenken doet. Dat er een Giulia is, is het beste nieuws sedert jaren.
Over de Stelvio hou ik mijn mond. Ik vind het een gedrocht dat strijdig is met de merkwaarden van Alfa Romeo, maar als het ding verkoopt zal je mij niet horen.
Dat er positieve zaken zijn, kan even niet verhullen dat er een hoop dingen zijn die van buitenaf onbegrijpelijk zijn. Sterker nog: Je ziet dingen gewoon misgaan. Verlies van marktaandeel, technische voorsprong die achterstand wordt en dergelijke. Ieder bedrijf zal beweren dat ze de slimste ter wereld zijn en het allemaal beter zien dan de rest totdat de curator aanbelt.
Als we het verhaal even van FCA afwenden, neem nu Philips. Dat begon met het in de uitverkoop zetten van hun displaydivisie (het oprichten van LG Philips Displays en daarna verkopen terugtrekken), zodat de technologie in handen van het Koreaanse LG kwam. De chipdivisie verdiende in de analoge tijd bakken redelijk wat geld met chips PAL-signalen decodeerde, teletekstdecoders en zo maar. Investeren in chips voor digitale televisie hebben ze nooit gedaan. Toch wilde Philips dat ze de slimste ter wereld waren.
Philips begon televisies te maken op basis van goedkope Chinese panelen en chips van Broadcom. Uiteindelijke maakten ze zowat alleen nog maar de software van de televisie. Ja en in een wereld waar de prijzen onder druk komen, is het dan wel erg lastig om geld te blijven verdienen. En dat was ook zo, dus stopten ze met televisies.
Nog altijd beweert men dat ze de slimste ter wereld zijn door zich op medische technologie te richten, waar gouden bergen te verdienen zouden zijn. Maar ondertussen is in ongeveer 20 jaar het bedrijf wat de beste televisies ter wereld maakte, een industrie die aan tienduizenden mensen rond Eindhoven en in Europa werk gaf, wel verdwenen.
En over televisies waar geen geld mee te verdienen was? Ondertussen maakt de voormalige displaytak OLED-panelen. En OLED-televisies worden voor vele duizenden euro’s per stuk verkocht. In Korea staan de nodige fabrieken en het levert daar veel welvaart op.
Als je mijn commentaren in die periode op allerlei internetforums terug zou zoeken, dan zou je zien dat ik behoorlijk veel vrij vroeg heb zien aankomen. Lang voordat de LCD-prijzenslag losbarste wees ik in forums dat het in handen hebben van de kern waar het om draait: De panelen, essentieel is om een volwaardig televisiefabrikant te zijn. Maar Philips was het slimste bedrijf ter wereld en net als hier waren er ook op andere forums mensen die de Philipstop de hemel in prezen.
Heeft dat te maken met gebrek aan passie voor Philips? In tegendeel, ik heb een grote passie voor het voormalig Hollands glorie en nog de nodige apparaten hier in huis.
Terug naar FCA kan ik er niet aan ontkomen dat er parallellen te zien zijn. Zoals Mareblu met cijfers heeft onderbouwd was Fiat niet al te lange tijd geleden met overtuigende cijfers marktleider in het B-segment. Het bracht veel welvaart. Het is echt niet zo dat dat niet meer bestaat. Alleen komt de welvaart nu bij Renault en Volkswagen terecht, die op volle kracht B-segmenters produceren.
De kritiek op FCA zit in deze richting: We zien bepaalde dingen die aanwijzing zijn voor een bepaalde zeer ongewenste uitkomst. En daarop zal ben ik en zal ik onvermindert zeer kritisch blijven. Juist omdat ik Italiaanse auto’s koester.
Dingen die FCA goed doet, daar dient uiteraard ook over gesproken te worden, maar ik denk dat dat ook best gebeurt.
FCB, Chicago; GSD&M; Richards Group; Doner; en Iris Worldwide zijn prima in staat reclame te maken voor de Stelvio en de Giulia. Beter nog dan Hoekree. Mogen wij toch vast stellen dat er een hele hoop Punto, Giulietta, MiTo, etc. etc rijders wachten op bevrediging?
Niccolo
Maar dat weet ik ook wel
En daar moet ook werk van gemaakt worden vind ik.
We hebben zelf ook nog een mito en zou het fijn vinden dat er vervolg komt.
En tot die tijd doen we het ermee.
Ik heb net als jou een italiaans hart .
Maar geniet meer en denk positief dan komt het allemaal goed.
ik ben het 100% met dmantoine eens. Een kritische blik heeft niks te maken met gebrek aan passie. En als je een ander standpunt hebt, dan is dat te respecteren, maar doe dan niet of mensen, die een ander standpunt hebben af met dat dat allemaal gezwets zou zijn, of dat die er allemaal niets van begrijpen.
@mareblu : wat doe je op deze site??? blijf toch weg als je alleen maar kunt zeuren.
EV’s zijn de ondergang van deze planeet en autonoom rijden kunnen we al meer dan een eeuw alleen heet dat de trein.
Alfaspeed ik zeur niet, ik onderbouw met cijfers dat FCA haar prioriteiten niet in Europa en dus niet bij de Europese merken legt. En dat er heel veel keuzes worden gemaakt die niet in het voordeel zijn van ons, liefhebbers van Italiaanse autoliefhebbers. Ik kijk alleen niet zoals sommigen hier door een roze bril, en leef ook niet in het automuseum maar in 2018. Een kind kan zien dat 2018 een heel slecht jaar wordt voor beide merken, en dat gaat me aan het hart.
Een 166 als avatar is pure nostalgie. Het straalt een verlangen naar vervlogen tijden uit. Heb afgelopen dagen ook de 75 weer eens van stal gehaald. Geweldig. Maar de gloriedagen van weleer zijn historie. Het is geen zeuren, het is hunkeren. Dat verdient respect.
Ik ben druk bezig juist weer datgene terug te brengen jongen.
Dank u ome Sergio!