FCA niet klein te krijgen op Amerikaanse markt (+6%)
Het gaat FCA buitengewoon voor de wind op de Amerikaanse markt. Ook een door de overheid opgelegde boete van 70 tot 105 miljoen dollar, voor het onvoldoende naleven van 23 terugroepacties tussen 2009 en vandaag krijgt Fiat Chrysler Automobiles niet klein. FCA heeft aangegeven dat het haar beleid op dit gebied zal aanpassen. Alle terugroepacties waren overigens in verband met modellen van vóór het Fiat-tijdperk. De Fiat 500 is bijvoorbeeld onlangs nog in een consumententest als meest betrouwbaar in z’n soort gekozen boven de concurrentie en ook recente producten van Jeep en Chrysler doen het in dat opzicht goed.
Intussen is de verkoop in Amerika de afgelopen maand opnieuw gestegen (+6%, 178.027 eenheden) en hebben analisten ook hun verwachtingen van de groep drastisch naar boven toe bij gesteld. Dit omdat de kwartaalcijfer over de afgelopen periode boven verwachting goed waren (nettowinst van +69% en een afname van de schuldenlast van 8,6 naar 8 miljard) en omdat Marchionne aangegeven heeft dat de doelstellingen voor 2015 beter dan geraamd zullen uitpakken (4,8 miljoen verkochte auto’s en een omzet van 110 in plaats van 108 miljard). Ook is er geen sprake van het verkopen van een belangrijk onderdeel als Magneti Marelli. Marchionne zei hierover dat daar voorlopig geen sprake van is en dat de van oorsprong Milanese componentenproducent een belangrijke rol inneemt in de mondiale activiteiten van FCA.
Hogere verwachtingen en een drukke tweede helft van 2015 liggen voor de boeg met de presentatie van verscheidene nieuwe modellen (Giulia, Aegea project, Levante, Ypsilon facelift). Marchionne zei dat de machine die Alfa Romeo heet op volle kracht draait en dat de continuïteit gewaarborgd zal zijn. De SUV zal medio 2016 de productiefase bereiken, terwijl de Giulia dan al in showrooms staat. Ook voor Maserati, dat het momenteel mondiaal iets rustiger aan doet (wegens afname in China) dan recent de gewoonte was, kan volgens de CEO weer een flinke groei verwachten dankzij de introductie van de SUV Levante die in januari in productie gaat en in Detroit zal worden gepresenteerd. Hoewel de tegenslag nu vooral uit Latijns Amerika komt, verwacht Fiat als nummer 1 van Brazilië dit jaar nog gewoon break-even omzet te kunnen halen.
De cijfers van Fiat in Noord-Amerika zijn overigens niet goed (ik dacht -15% tov vorig jaar). Het is vooral Jeep dat voortreffelijk verkoopt.