FCA maakt zich geen zorgen om aantijging GM

Beschaafd als altijd stelt Elkann voorop dat de aantijgingen van GM ongefundeerd zijn en dat ze geen effect zullen hebben op de fusie met PSA. Eind dit jaar zal de nieuwgevormde groep met een schriftelijke overeenkomst komen, waarin alle plannen beschreven staan. Dit ondanks dat analisten in een ‘worst case scenario’ rekenen op een boete van 6 miljard dollar voor de firma uit Lingotto en Auburn Hills. Maar achter deze zakelijke verklaring klinkt ook een stukje boosheid door. Elkann windt zich vooral op over de ‘lijkenpikkerij’ van GM, aangezien de beschuldigingen rechtstreeks zijn geadresseerd aan wijlen CEO Sergio Marchionne; “Persoonlijk vind ik het buitengewoon teleurstellend dat er valse beschuldigingen worden geuit richting een persoon als Sergio Marchionne, die heel veel betekend voor de industrie en niet langer hier is om zich te verdedigen.

De kleinzoon van Agnelli uitte zijn soevereiniteit daarom des te meer en ziet een belangrijke rol weggelegd voor Exor (rond 14% aandeel) en de familie Peugeot, als stabiele factor voor de nieuwgevormde groep waarin ook de Franse overheid en het Chinese Dongfeng een aandeel zullen hebben. Elkann trok de vergelijking met de manier waarop FCA ook met de familie Ferrari samenwerkt.

Er zijn mensen die achter de heksenjacht van GM op FCA, een Amerikaans complot zien om de fusie tussen de twee Europese producenten te frustreren. Daarbij wordt echter wel vergeten dat duizenden Amerikaanse banen door FCA zijn gered de afgelopen jaren. Anderen zien het als een wraakactie op Marchionne’s list van ruim 15 jaar geleden, toen hij Fiat Auto van GM deed scheiden en 2 miljard dollar in de sanering van Fiat wist te pompen. Destijds is deze actie ook wel aangeduid als “Divorce Italian Style”. GM nam voor 2,4 miljard dollar (in overeenstemming met Agnelli) 20% van Fiat in bezit (Fiat 6% van GM) en Marchionne liet ze vervolgens betalen om weer van de verlieslijdende inboedel af te komen. Marchionne zei later zelf daarover: “Ik zei tegen de Amerikanen; Ik verkoop jullie de auto, of jullie betalen me om ‘m niet te nemen. GM was daar duidelijk niet op voorbereid.” Niet lang daarna kwam de overname van Chrysler, terwijl GM zelf in de problemen raakte. In het voorjaar van 2015, probeerde Marchionne het tegenovergestelde van een paar jaar ervoor en wilde hij een fusie met GM. General Motors onder leiding van Mary Barra hield de deur stijf dicht. Marchionne: “Ik kreeg niet eens koffie toen ik daar was.” Intussen staat FCA er financieel gunstig voor en zal in combinatie met PSA, de liquiditeit alleen maar verder toenemen.

GM stelt nu dat Marchionne het UAW heeft weten af te kopen, als het om nationale arbeidsvoorwaarden betreft (8 dollar minder per uur dan GM en verhoudingsgewijs meer werknemers) en dat de gigant uit Detroit daar financieel flink onder heeft geleden de afgelopen jaren. Een tweede en dit keer corrupte list van Marchionne, aldus GM’s raadsman Graig Glidden eerder deze week. GM wijst intussen niet met z’n vinger naar het UAW, al was het vanwege de onderhandelingen over een nieuw nationaal (jaar)contract, die binnenkort starten. GM heeft 47.000 werknemers in de VS. De ooit grootste autoproducent ter wereld, verwacht FCA met deze zaak te treffen, terwijl het kwetsbaar is vanwege een fusie die feitelijk nog niet gestart is. Elkann stelt dat er van kwetsbaarheid of risico geen sprake is.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.