FCA kijkt terug op een succesvolle novembermaand
Fiat Chrysler Automobiles doet het goed, vooral in eigen land. In Italië is vorige maand een groei geconstateerd van +26,1% ten opzichte van november 2014. Meer dan 37.300 auto’s werden er in totaal verkocht beneden de Alpen. Goed voor een marktaandeel van 27,9% (+0,6%). Het merk Fiat noteerde een een indrukwekkende +29,5% met een verkoopaantal van 27.860. De Fiat Panda zorgde als klassieke nummer 1 voor de grootste aantallen met in totaal 9906 stuks. De Punto volgde met 5145 eenheden. Vanwege deze aantallen denkt FCA voorlopig nog niet aan een opvolger van deze vijfdeurs die nu al jaren meegaat. CEO van onze regio Alfredo Altavilla, bevestigde onlangs dat Fiat niet veel haast heeft met het creëren van een nieuwe B-segmenter.
De 500X veroverde de derde plaats en was buitengewoon populair op de zakelijke markt, dankzij de introductie de 1.3 MultiJet. Van de 500X werden in totaal 4603 eenheden verkocht. Lancia volgt met de Ypsilon op de vierde plek met 4276 stuks. Lancia blijft als merk redelijk stabiel (4280 eenheden, -1,8%). De Fiat 500 en de 500L volgen op de achtste en de negende plaats met respectievelijk 3340 en 3339 stuks. Met maar liefst 6 modellen in de landelijke top 10 gaat het FCA dus voor de wind in eigen land. Jeep verkocht 2758 eenheden (+67%) en Alfa Romeo verkocht 2428 eenheden (+17,7%). Het Milanese merk constateerde een toename ondanks de op jaarbasis steeds geringere cijfers van de Giulietta (1952) en MiTo (454). Maserati en Ferrari verkochten respectievelijk 85 en 18 auto’s op de thuismarkt gedurende de elfde maand.
Maar ook op andere grote Europese markten (+17,1 in Frankrijk, +41,9% in Spanje), werd er geplust door FCA en in de VS (+3%) en Canada (+1%) evenzo. Ook in Brazilië is er nu sprake van licht herstel van de verkoop als is de productie de afgelopen maand weer iets gedaald. Alleen in het Verenigd Koninkrijk viel na een reeks positieve maanden de daling van 21% voor FCA op.
Toch weer de oude vertrouwde rare strategie. Nu met de Punto. Er is straks geen B-segmenter weer, dus de klanten lopen voor een deel weg. Dat doen ze werkelijk iedere keer.
Voor ik weer reacties krijg dat ik het te somber zie: ik ben geen azijnpisser, heb drie FCA auto’s (2x Lancia, 1x Abarth), aandelen FCA, maar ik zie dat potentiële klanten zo nooit bij FCA binnenkomen en dat bestaande klanten overstappen naar een ander merk als er geen vervanger voor hun auto is. Wat gaat een Puntorijder nu kopen bij FCA? Of een Bravorijder (voor zover die nu al niet weg zijn). Het is mij ook een keer overkomen. Nu moet mijn Delta nog een flinke tijd mee, hopend dat er over een paar jaar een fatsoenlijk aanbod is.
Orso je hebt gelijk, FIAT zal rust moeten gaan brengen in het modellen gamma. Maar daar zijn ze nu pas mee bezig dit heeft tijd nodig. En ik denk dat FIAT slim moet zijn bouw een Punto in Turkije net zoals de nieuwe Tipo of in Polen.
Ciao
Squadra
Hier ben ik een stuk minder vrolijk over:
http://www.alvolante.it/news/alfa-romeo-confermati-ritardi-modelli-344322
Ik heb er geen verstand van, maar een showroom leeg te houden lijkt me geen goede keus voor de gewenste groei.
Fiat gaat gelukkig weer de goede kant op helemaal met de tipo er straks bij met 3 uitvoeringen.
Met 3 modellen en 4 uitvoeringen verkoopt alfa de helft van wat Lancia doet met 1 Model. Dat is toch best bizar. Misschien moeten ze maar een Alfa op het kleintjes platform bouwen als die van de 500/panda/ypsilon dan gaan ze misschien ook eens weer auto’s verkopen. De Giulia is best aardig maar gaat in de EU niet voor de brood nodig verkoop aantallen zorgen ben ik bang. Ik hoop op het tegendeel maar heb er een beetje hard hoofd in gekregen.
Ik ben blij dat ze in Italië terug kunnen kijken op een succesvolle novembermaand. In Nederland zijn de verkoopcijfers triest te noemen. Ga maar na: Panda over 2015 t/m 30 november 2.480 stuks (November 298 stuks), Fiat 500 over 2015: 5.314 (November 280 stuks) Punto: 1.615 (November 153 stuks) en da’s dan nog “het hoofdmerk.
Kijk je naar Alfa: Mito: 2015: 427 st (november 44) en Lancia: 144 auto’s over 2015 t/m 30 november. 12 in de maand november.
Vooral de Panda zakt in Nederland zwaar door het ijs. Neem een concurrent als de Kia Picanto t/m 30 november 2015: 8.395 stuks. Ik zal het maar niet over de VW Up hebben waar er per maand zo’n 1000 van over de toonbank gaan.
Ik hoop dat de Tipo goed ontvangen wordt en verkocht.Al betwijfel ik het of je het met 2 motoren ( 1x benzine met 95 pk) en een 1.3 Diesel gaat redden.
@Orso: het B-segment is behoorlijk aan het veranderen door “afwijkende” modellen als de gadget/retro achtige modellen. En met de komst van op B-segmenters gebaseerde crossovers idem dito. FCA scoort op dit moment wereldwijd en ook Europees nog prima in dit segment met de low budget Uno in Brazilië, de Punto wereldwijd, de 500/500X/500L, de Renegade de Ysplion en de MiTo. Ik ga ervan uit dat men volop met de ontwikkeling van opvolgers bezig is, en dat de opmerking “geen haast” betekent dat die gepland staat voor 2018. Dat is Europees en wereldwijd gezien nog wel op tijd. In Nederland niet, maar dat heeft alles met de kwaliteit van de importeur en dealerorganisatie te maken, en met onze BPM wetgeving.
@Romeo Milan: Al de Tipo hier geleverd gaat worden met dezelfde motoren als in Italie en Turkije wordt het geen hit. Met 133gr/km CO2 zit er in 2016 bijna EUR 6000 BPM op de Tipo, en daarmee is hij dan nog maar een fractie goedkoper dan de hippe concurrenten, en fors duurder dan Dacia, vanafprijs zo’n EUR 17.250. Vergelijkbaar met Kia/Hyundai/Seat/Skoda, en het is de vraag of dat genoeg gaat zijn.
Als men voor NL kan kiezen voor schonere motoren (TwinAir 85pk bv) dan kan de prijs richting de EUR 15.000. Dan kan het het echte verkoopknaller worden
@Orso
Je bent geen azijnpisser, het item is weer een knap stukje cijferwerk: Met een stijging van het marktaandeel van 0.6%, marginaal dus, doet Fiat het fractioneel beter dan de markt, ergo de Italiaanse markt heeft een opleving niet Fiat. Lancia is in dit licht niet stabiel, maar verliest marktaandeel. Om over de invulling van het B-Segment maar te zwijgen.
@Marco Pas
De zorg is niet de lege showrooms: Als ze zo doorgaan houden ze helemaal geen showrooms over. Maar ik begrijp uit het stukje van al volante dat, voor Alfa althans, dat ook zo’n beetje de bedoeling is. Het huidige netwerk voldoet toch niet aan de hoge eisen die een merk als alfa stelt. Heb je als dealer jarenlang gevochten met een tob-modellengamma, komt er wat nieuws, ben je niet goed genoeg meer. En bedankt!
@mareblu
Polo, clio, 208, corsa, yaris, i20, etc, etc. zijn toch doorsnee B-segment auto’s idd aangevuld met niche producten. Het volume zit nog steeds in de “standaard” modellen en rechtvaardigt de keuze van Fiat in dat opzicht niet. Marge is een ander verhaal.
De Amerikaanse tak doet het goed, de oude Europese mainstream merken verkeren in een dusdanig toestand, dat op tijd een gepasseerd station is.
@Niccolo: dit is wat FCA doet in dit segment, inclusief de nichemodellen, in Europa van jan tot okt:
Fiat 500: 146.000
Fiat 500L: 85.000
Fiat Punto: 70.000
Fiat 500X: 50.000
Jeep Renegade: 45.000
Lancia Ypsilon: 50.000
Van de Alfa MiTo kon ik cijfers vinden, staat niet in de top 100 helaas.
Ik ben het met je eens dat nog altijd het gros van de B-segementers bestaat uit de klassieke B-segmenters. in de top 10 van meest verkochte modellen in Europa staan de Polo, Clio, Fiesta en Corsa op de plaatsen 2 t/m 5 met aantalllen van 240.000 tot 315.000. Verdeeld over alle modellen doet FCA het dan echt niet zo beroerd, en is de Punto niet het belangrijkste model.
Ach, soms mag je nieuws best positief brengen. Daarbij heeft de nieuwe Tipo volgens Quattroruoto een succesvol openingsweekend gehad. Met ook de hatchback en station wagon kan die ook in andere landen succesvol worden.
Wel heel jammer dat de Punto alleen uitloopt maar niet echt wordt geactualiseerd. Een tijdje terug kwamen beelden langs met geïntegreerd navigatiesysteem. Dat met dan ook een achteruitrijcamera en weer wat meer motorkeuze en dan kan ie de concurrentie weer aan. Het blijft een mooi model.
Met de Lancia’s zelfde verhaal. De Yos is net bijgepunt maar de Delta kan wat fris bloed gebruiken. En bovenal kan Lancia een nieuw stijlvol en innovatief model gebruiken.
@hans
De Delta is uit productie.
@mareblu
Bij deze cijfers is de Punto inderdaad niet het meest belangrijke model. Dat is dan wel self fulfilling prophecy.
Het standaard B-segment is veruit het belangrijkste in Europa en met 70.000 exemplaren speel je in dit segment een marginale rol van net geen 3% (in dit segment!). Als je bedenkt dat Fiat in dit segment ooit marktleider was, is de huidige Punto voor Fiat niet meer belangrijk. Daarmee laten ze wel marktaandeel liggen. Veel marktaandeel en een groot volume.
Het verhaal dat telkens terug keert over de te lage marge, staat haaks op de loftrompet die Fiat zelf graag opsteekt over het het World Class Manufacturing en de daarmee te behalen efficiency.
Dat Italië als productieland te duur is, mag geen rol spelen. 500, 500L, Tipo zien ook elders het levenslicht. Hardop uit spreken dat je geen haast hebt met een opvolger in belangrijkste segment in Europa, is jezelf een brevet van onvermogen toekennen. Altavilla moet zich diep, diep schamen!
Eens Niccolo, maar vergeet niet dat Europa als geheel een minder belangrijke markt is dan de VS of Brazile voor FCA. De -45% in Brazilie zal meer kopzorgen geven dan de ontwikkelingen in Europa denk ik. Marktaandeel verliezen in een markt die instort , en voor het eerst in jaren de koppositie verliezen, dat doet pijn
Vrees dat het en/en is i.p.v. of/of
In Brazilië heeft FIAT meer te verliezen, in Europa is er meer te winnen. Amerika is in dit rijtje met 16,5 mln. eenheden de grootste markt, maar gezien de modellen die FCA hier afzet niet relevant voor de ontwikkeling van een B-segment auto.
De Braziliaanse markt (3.2 mln. auto’s) is veel kleiner dan de Europese (bijna 13 mln.). Het marktaandeel in Brazilië is veel hoger dan in Europa.
2 keer kopzorgen dus.