FCA in juni opnieuw sterk in Europa
FCA profiteert maximaal van de bloei van de Italiaanse markt, dat nu weer het niveau nadert van voor de crisis. Het gaat zelfs zó goed dat Lingotto prijsverhogingen heeft aangekondigd in een markante publiciteitsactie. De boodschap luidde min of meer; “Als je nog wilt profiteren van lagere prijzen, ga dan deze zomer nog naar de FCA dealer.” In september zullen de auto’s van Fiat, Lancia, Jeep en Alfa Romeo dus (in Italië) minder scherp geprijsd zijn als we de marketingafdeling van FCA mogen geloven.
Italië is momenteel de sterkst groeiende markt van ons continent. Gemiddeld groeide vorige maand de markt in de regio UE-EFTA met 6,5% (11,9% in Italië). FCA noteerde in juni een groei van +12,9% in dit gebied. Bij Alfa Romeo zien we duidelijk het Giulia-effect met een +22,4%. Jeep verkocht bijna 10.000 auto’s in Europa en blijft daarmee een sterk groeiend merk. Fiat verkocht er ruim 75.000 en dankt aan de 500 en de Panda nog altijd haar populariteit als automerk. In totaal werden door FCA 98.680 auto’s verkocht gedurende de zesde maand. Goed voor een marktaandeel van 6,5% (6,2% in juni 2015).