FCA investeert in Windsor met nieuw hybride en elektrisch platform

Investering van 1,5 miljard voor 2025.

In het Canadese Windsor bouwt men van oudsher grotere Chrysler modellen zoals de 300C en de Pacifica/Voyager. Overigens vinden Amerikanen dat het hier om een middelgrote auto’s gaat maar dat terzijde… In Windsor vreesde men de laatste tijd echter dat de fabriek niet meer goed in FCA’s toekomstplannen zou passen. De Pacifica en Voyager zouden in potentie ergens in de VS gebouwd kunnen worden en aan een opvolger van de oude 300C (plus Dodge Charger en Challenger) is men in Detroit en Turijn nog altijd lang niet toe. Maar vanuit vakbondskringen komt er hoopgevend nieuws nu. Windsor kan uitzien naar een nieuwe investering van 1,5 miljard dollar, voor de productie van een nieuw platform (en nieuw model) voor 2025. Dit platform is geschikt voor de productie van hybride en volledig elektrische auto’s in wat wij het E-segment noemen.

Giorgio’s overzeese carrière?

En dan nu de reden waarom we dit bericht zo interessant vinden: In Italië is men reeds aan het werk met het ‘Giorgio Evo’ platform. Een flexibele evolutie (D segment en hoger) van het oorspronkelijk in Modena uitgedachte platform. Reeds jaren geleden schreven we over de totstandkoming van een nieuw groter internationaal platform op Italiaanse leest. In eerste instantie voor Alfa Romeo uitgedacht. Nu weten we dat het in tweede instantie om Maserati gaat voorlopig en afgaande op dit nieuws in een derde om Chrysler (en Dodge). Hybride en elektrische varianten dus voor het toekomstige hogere Amerikaanse segment, met een technische basis dat door Maserati (en Alfa Romeo) is uitgedacht. Daar kan men in Canada alleen maar blij van worden. Men spreekt over 5 modellen voor 2028. Dat duurt nog een tijdje en daarom zijn er ook investeringen toegezegd van enkele miljoenen voor het vers houden van het huidige gamma.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “FCA investeert in Windsor met nieuw hybride en elektrisch platform

  • 19 oktober 2020 om 15:06
    Permalink

    Waarom hinkt men bij FCA steeds achterop? Ze lijken steeds te beginnen met het ontwikkelen van een nieuw model als het oude op het einde van de levenscyclus is. Uiteraard is dit slecht voor de verkopen…

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2020 om 17:20
    Permalink

    Als je nog steeds afvraagt waarom FCA zo laat reageert met het ontwikkelen van nieuwe modellen en platforms, snap je het echt niet. Lijkt mij heel duidelijk.
    Wat denk je van de sterk veranderende markt en het zoeken naar een partner. Zodra het huwelijk met PSA is afgerond, zal het allemaal een stuk sneller gaan.

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2020 om 19:34
    Permalink

    In welk segment komt Alfa in vredesnaam tussen Jaguar en Bentley????

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.