FCA in verband gebracht met Hyundai groep
FCA gaat sowieso niet meer met een Chinese autogroep onderhandelen voor de verkoop van Jeep. Daarop is een verbod uitgesproken door de administratie van president Trump. Een partij als Great Wall valt onder alles wat de naar binnen toe gekeerde eerste man van de VS ziet als tamelijk vijandig. Overigens heeft FCA nooit te kennen gegeven in een Chinees bod geïnteresseerd te zijn geweest. De verkoop van Magneti Marelli staat mogelijk wel op de agenda (met een waarde van tussen de 4 en 5 miljard), maar daarmee wordt zoals we weten het Koreaanse Samsung in verband gebracht.
En we blijven in zuidelijk Korea, want direct komt er vanuit Aziatische hoek (Asia Times) naar voren, dat FCA momenteel om de tafel zit met de Hyundai-groep. Hyundai en FCA bijten elkaar vooral op de Europese markt, maar de Koreanen zouden een hoop voordeel uit een alliantie kunnen halen en vice versa. In de VS en Latijns-Amerika heeft de Koreaanse groep slechts enkele fabrieken en zou een fusie goed kunnen helpen. Bovendien kan FCA in de hogere segmenten de Koreanen ook van dienst zijn qua techniek. Fiat wil daarentegen graag stukken goedkoper in het massasegment kunnen produceren en daarop zou Hyundai-Kia het ideale antwoord kunnen zijn.
FCA, de sl%t van de autowereld. Het begint een beetje een beschamende vertoning te worden.
Ik moet dac1991 een beetje gelijk geven, het is beschamend hoe FCA zit te bedelen naar een andere partner. Het kan natuurlijk zijn dat het nodig is om op langere termijn op die manier een stevigere basis te hebben, maar toch…
In ieder geval voorspelt dit weinig goeds voor de Italiaanse merken, wat ze ook zullen beweren.
Dit zou geen fusie zijn maar een overname. Met name vervelend voor Fiat want juist de kleine H’s en Kia’s zijn sterk dus de vraag is of er in het concern nog plek zou zijn voor een Panda of Punto/Argo of Tipo. Alfa raakt het helemaal niet, dus die zou alleen profiteren van extra dealernetwerken. Jeep heeft dan weer wel stevige concurrentie. Mogelijk zou Jeep dan de hi-end van de SUV’s moeten leveren.
Overigens is het mij niet duidelijk of FCA al die potentiële partners benaderd of dat de FCA groep steeds wordt gevraagd.
Uitgaan van eigen kracht lijkt me het beste. En als samenwerking, waarom niet Suzuki? Toegegeven, de nieuwste modellen daar zijn lelijk maar wel veel mogelijkheden synergie.
FCA heeft niks aan Hyundai lijkt mij. In Europa, de V.S. en Zuid Amerika bijten ze elkaar en in China en Afrika hebben beide partijen niks te vertellen. Zowel Hyundai als Kia zit in het vaarwater van Fiat (en in de V.S. van Dodge en Chrysler).
Een samensmelting met het uitgeklede GM (zonder Opel) lijkt me zinvoller. GM heeft een goede basis in China, FCA in Europa. Maar ja, GM wil niet.
Overigens gaan er ook geruchten over een samenwerking tussen FCA en VW op het gebied van bedrijfswagens… Het is te hopen dat, als het doorgaat, FCA daar wel zijn stempel op kan drukken. Die Fiat Talento en Fullback zijn echt verschrikkelijk. Samen met een andere fabrikant auto’s ontwikkelen, oké. Maar een bestaand model pakken en daar Fiat-logo’s op plakken, nee.
Ik zie er helemaal niets in en hmc ook niet denk ik ,bij hmc hebben ze bewezen zonder fca buitengewoon efficient te kunnen werken.
Wat niet voorhanden is word ingekocht een hoofd design met een goed stel ogen en goedekwaliteiten en technisch niet bijzondere maar wel betrouwbare producten.
Nieuwe markten werden aangeboord zoals zuid en midden amerika ,rusland enz.
Fca zou ze als voorbeeld kunnen nemen ,marchionne iets verwijten zou niet terecht zijn als iemand er voor gezorgd heeft dat ze nog bestaan is hij het wel.
Je kan je echtervmaar op 1 ding focussen als de kas te leeg is en dat is overleven en proberen verder te komen wat zeer frustrerend is .
Ik zou als ik fca was met zo veel mogelijk partners producten ontwikkelen en een hoofd design MET goeie bril aannemen .een mislukking kost net zo veel om te ontwikkelen als een mooie door iedereen gewaardeerde auto dat is in het verleden wel gebleken .